Lena Vatne Bjørlo
Om
Lena Vatne Bjørlo er PhD-kandidat innen digital markedsføring og forbrukeratferd. I doktorgradsavhandlingen har hun fokus på hvordan forbrukeres beslutningstaking påvirkes av AI, med spesiell vekt på autonomi og personvern. Avhandlingen fokuserer på hvordan bruk av algoritmemarkedsføring (f.eks. målrettet reklame og anbefalingsalgoritmer) fører til negative konsekvenser for forbrukeres autonomi, og hvordan dette kan motvirkes.
Lena har arbeidserfaring fra revisjon i EY og merkevarebygging i ELLE mELLE, og har arbeidet med bedrifter i ulike bransjer i lokalt og nasjonalt næringsliv.
Forskningsinteresser:
- Forbrukeratferd
- Beslutningstaking
- AI-etikk /etisk kunstig intelligens
- Etiske algoritmer
- Forbrukerautonomi
- Personvern
- AI (kunstig intelligens) i markedsføring
- Digital markedsføring
Publikasjoner
2021
-
Bjørlo, Lena Vatne;
Moen, Øystein;
Pasquine, Mark.
(2021)
The Role of Consumer Autonomy in Developing Sustainable AI: A Conceptual Framework.
Sustainability
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Bjørlo, Lena Vatne;
Moen, Øystein;
Pasquine, Mark.
(2021)
The Role of Consumer Autonomy in Developing Sustainable AI: A Conceptual Framework.
Sustainability
Vitenskapelig artikkel
Formidling
2023
-
PosterBjørlo, Lena Vatne. (2023) Haunted by algorithms: Consumers' experience, sensemaking, and coping with an obsolete algorithmic identity. Society of Consumer Psychology Society of Consumer Psychology (SCP) 2023 , San Juan, Puerto Rico 2023-03-02 - 2023-03-04
-
Populærvitenskapelig foredragBjørlo, Lena Vatne. (2023) Hvordan kan vi gjøre algoritmebasert markedsføring bedre for forbrukere?. Next Digital 2023-05-05 - 2023-05-05
-
Vitenskapelig foredragBjørlo, Lena Vatne; Baudet, Alex. (2023) Haunted by algorithms: Understanding the phenomenon of algorithmic aggravation. Netnocon 2023 , Manchester 2023-07-26 - 2023-07-28
2021
-
PosterBjørlo, Lena Vatne. (2021) Decisional privacy and autonomy in online decision-making: A call for reconceptualization of privacy. American Marketing Association (AMA) 2021 Winter AMA Conference 2021-02-17 - 2021-02-19
2019
-
Vitenskapelig foredragBjørlo, Lena Vatne. (2019) Algorithm-based decision aids: Reducing search cost while maintaining consumer autonomy. ISPIM Connects Ottawa , Ottawa 2019-04-07 - 2019-04-10