Lena Vatne Bjørlo
Om
Lena Vatne Bjørlo er PhD-kandidat innen digital markedsføring og forbrukeratferd. I doktorgradsavhandlingen har hun fokus på hvordan forbrukeres beslutningstaking påvirkes av AI, med spesiell vekt på autonomi og personvern. Avhandlingen fokuserer på hvordan bruk av algoritmemarkedsføring (f.eks. målrettet reklame og anbefalingsalgoritmer) fører til negative konsekvenser for forbrukeres autonomi, og hvordan dette kan motvirkes.
Lena har arbeidserfaring fra revisjon i EY og merkevarebygging i ELLE mELLE, og har arbeidet med bedrifter i ulike bransjer i lokalt og nasjonalt næringsliv.
Forskningsinteresser:
- Forbrukeratferd
- Beslutningstaking
- AI-etikk /etisk kunstig intelligens
- Etiske algoritmer
- Forbrukerautonomi
- Personvern
- AI (kunstig intelligens) i markedsføring
- Digital markedsføring
Publikasjoner
2021
-
Bjørlo, Lena Vatne;
Moen, Øystein;
Pasquine, Mark.
(2021)
The Role of Consumer Autonomy in Developing Sustainable AI: A Conceptual Framework.
Sustainability.
volum 13 (4).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Bjørlo, Lena Vatne;
Moen, Øystein;
Pasquine, Mark.
(2021)
The Role of Consumer Autonomy in Developing Sustainable AI: A Conceptual Framework.
Sustainability.
volum 13 (4).
Vitenskapelig artikkel
Formidling
2023
-
PosterBjørlo, Lena Vatne. (2023) Haunted by algorithms: Consumers' experience, sensemaking, and coping with an obsolete algorithmic identity. Society of Consumer Psychology (SCP) 2023 . Society of Consumer Psychology; San Juan, Puerto Rico. 2023-03-02 - 2023-03-04.
2021
-
PosterBjørlo, Lena Vatne. (2021) Decisional privacy and autonomy in online decision-making: A call for reconceptualization of privacy. 2021 Winter AMA Conference . American Marketing Association (AMA); 2021-02-17 - 2021-02-19.
2019
-
Vitenskapelig foredragBjørlo, Lena Vatne. (2019) Algorithm-based decision aids: Reducing search cost while maintaining consumer autonomy. ISPIM Connects Ottawa ; Ottawa. 2019-04-07 - 2019-04-10.