Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Studere på NTNU
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Lena Vatne Bjørlo

Lena Vatne Bjørlo

PhD-kandidat
Institutt for internasjonal forretningsdrift
Fakultet for økonomi

lena.v.bjorlo@ntnu.no
73559755 Kompasset, K340, Ålesund
ResearchGate
Om Publikasjoner Formidling

Om

Lena Vatne Bjørlo er PhD-kandidat innen digital markedsføring og forbrukeratferd. I doktorgradsavhandlingen har hun fokus på hvordan forbrukeres beslutningstaking påvirkes av AI, med spesiell vekt på autonomi og personvern. Avhandlingen fokuserer på hvordan bruk av algoritmemarkedsføring (f.eks. målrettet reklame og anbefalingsalgoritmer) fører til negative konsekvenser for forbrukeres autonomi, og hvordan dette kan motvirkes.

Lena har arbeidserfaring fra revisjon i EY og merkevarebygging i ELLE mELLE, og har arbeidet med bedrifter i ulike bransjer i lokalt og nasjonalt næringsliv. 

Forskningsinteresser:

  • Forbrukeratferd
  • Beslutningstaking
  • AI-etikk /etisk kunstig intelligens
  • Etiske algoritmer
  • Forbrukerautonomi
  • Personvern
  • AI (kunstig intelligens) i markedsføring
  • Digital markedsføring

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Bjørlo, Lena Vatne; Moen, Øystein; Pasquine, Mark. (2021) The Role of Consumer Autonomy in Developing Sustainable AI: A Conceptual Framework. Sustainability
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Bjørlo, Lena Vatne; Moen, Øystein; Pasquine, Mark. (2021) The Role of Consumer Autonomy in Developing Sustainable AI: A Conceptual Framework. Sustainability
    Vitenskapelig artikkel

Formidling

2023

  • Poster
    Bjørlo, Lena Vatne. (2023) Haunted by algorithms: Consumers' experience, sensemaking, and coping with an obsolete algorithmic identity. Society of Consumer Psychology Society of Consumer Psychology (SCP) 2023 , San Juan, Puerto Rico 2023-03-02 - 2023-03-04
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bjørlo, Lena Vatne. (2023) Hvordan kan vi gjøre algoritmebasert markedsføring bedre for forbrukere?. Next Digital 2023-05-05 - 2023-05-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Bjørlo, Lena Vatne; Baudet, Alex. (2023) Haunted by algorithms: Understanding the phenomenon of algorithmic aggravation. Netnocon 2023 , Manchester 2023-07-26 - 2023-07-28

2021

  • Poster
    Bjørlo, Lena Vatne. (2021) Decisional privacy and autonomy in online decision-making: A call for reconceptualization of privacy. American Marketing Association (AMA) 2021 Winter AMA Conference 2021-02-17 - 2021-02-19

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Bjørlo, Lena Vatne. (2019) Algorithm-based decision aids: Reducing search cost while maintaining consumer autonomy. ISPIM Connects Ottawa , Ottawa 2019-04-07 - 2019-04-10
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn