Irene Bisasso Hoem
Om
Irene Bisasso Hoem er en doktorgradskandidat med ansvar innen forskning og undervisning ved Institutt for pedagogikk og livslang læring(NTNU). Hennes tverrfaglige utdanningsbakgrunn omfatter geografi, pedagogikk, barndomsstudier og utviklingsstudier fra både den globale Sør og Nord. Hun tok en mastergrad fra NTNU, et etterutdanningsdiplom i pedagogikk og en bachelorgrad fra Makerere University i Uganda.
Siden høsten 2021 underviser og har vært kurskoordinator for BARN 2001 Barns rettigheter i et globalt perspektiv og BARN2003 Innføring i barndomsstudier.
Hun er også gjesteforeleser i andre kurs innen masterprogrammet Master i barndomsstudier og evaluerer masteroppgaver.
Hennes doktorgradsforskningsprosjekt fokuserer på transformativ læring blant barn og unge, og fremmer verdsettelse av mangfold og inkludering i Norge. Dette prosjektet henter inspirasjon fra teorien om transformativ læring og hennes omfattende erfaring med Ubuntu, den afrikanske filosofien og pedagogikken.
Hennes masteroppgave ved NTNU undersøkte barn og kvinner som internt fordrevne personer i urbane områder i Uganda, mens hennes bacheloroppgave ved Makerere University utforsket urban fordrivelse og oppgradering av slumområder i Uganda.
Bisasso Hoems forskningsinteresser og erfaringer inkluderer barn, ungdom, familie, deres levekår, transformativ læringsprosesser, mangfold, inkludering, tilhørighet, representasjon, fremmedgjøring, helseulikheter, psykisk helse, tvungen migrasjon og humanitær arbeid i både lokale og globale sammenhenger. Hun er kjent med ulike diskurser, inkludert barns rettigheter (UNCRC og den afrikanske konvensjonen), barndomsstudier, avkolonisering, humanitært arbeid og global helse.
Hun er en del av forskningsgruppen,WorldViews som er en tverrfaglige forskergruppe og utforsker barns, unges og familiers møte med hegemoniske, normative og tatt-for-gitte verdisett, verdenssyn og kunnskapssystem. Hun er medlem av Norsk forskerskole i global helse NRSGH, hvor hun tidligere jobbet som forsknings- og administrativ assistent før hun startet doktorgradsstudiene. Hun opprettholder nettverk og samarbeid med Makerere University, Uganda, og Yale University i Amerika
Forskning
Med forsknings- og undervisningserfaring fra Uganda, Norge og USA, er min tverrfaglige bakgrunn innen geografi, utdanning, barndomsstudier og utviklingsstudier med på å forme mine erfaringer og fokus på ulike emner. Dette inkluderer barn, ungdom og familiers hverdagsopplevelser, samt inkludering, mangfold, immigrasjon, tvungne migrasjoner, humanitærisme, rasisme, mentale helseproblemer, indre fordrivelser, transformativ læring, Ubuntu-pedagogikk og filosofi, og barns rettigheter, osv.
Publikasjoner
2024
-
Lyså, Ida Marie;
Hoem, Irene Bisasso.
(2024)
«De leker gjemsel med N-ordet»: Et kulturanalytisk blikk på hverdagsrasisme i Norge.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Chinga Ramirez, Carla Macarena;
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Jjunju, Charlotte;
Lyså, Ida Marie.
(2023)
Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
www.universitetsavisa.no
Kronikk
2022
-
Darj, Elisabeth;
Hoem, Irene Bisasso;
Dvergsdal, Elin Yli.
(2022)
What Is the Value of a Global Health Research School for PhD Students?.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH)
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Chinga Ramirez, Carla Macarena;
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Jjunju, Charlotte;
Lyså, Ida Marie.
(2023)
Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
www.universitetsavisa.no
Kronikk
-
Darj, Elisabeth;
Hoem, Irene Bisasso;
Dvergsdal, Elin Yli.
(2022)
What Is the Value of a Global Health Research School for PhD Students?.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH)
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Lyså, Ida Marie;
Hoem, Irene Bisasso.
(2024)
«De leker gjemsel med N-ordet»: Et kulturanalytisk blikk på hverdagsrasisme i Norge.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Formidling
2023
-
Faglig foredragHoem, Irene Bisasso. (2023) Transformative methodologies: Transformative learning and Ubuntu. WordViews 2023-03-10 - 2023-03-10