Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Irene Bisasso Hoem

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Irene Bisasso Hoem

ph.d.-student
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

irene.b.hoem@ntnu.no
+4747650664 Paviljong A, Dragvoll
ResearchGate Google Scholar
Om Forskning Publikasjoner Formidling

Om

 

Irene Bisasso Hoem er en doktorgradskandidat med ansvar innen forskning og undervisning ved Institutt for pedagogikk og livslang læring(NTNU). Hennes tverrfaglige utdanningsbakgrunn omfatter geografi, pedagogikk, barndomsstudier og utviklingsstudier fra både den globale Sør og Nord. Hun tok en mastergrad fra NTNU, et etterutdanningsdiplom i pedagogikk og en bachelorgrad fra Makerere University i Uganda.

Siden høsten 2021 underviser og har vært kurskoordinator for BARN 2001 Barns rettigheter i et globalt perspektiv og BARN2003 Innføring i barndomsstudier.

Hun er også gjesteforeleser i andre kurs innen masterprogrammet Master i barndomsstudier og evaluerer masteroppgaver.

Hennes doktorgradsforskningsprosjekt fokuserer på transformativ læring blant barn og unge, og fremmer verdsettelse av mangfold og inkludering i Norge. Dette prosjektet henter inspirasjon fra teorien om transformativ læring og hennes omfattende livserfaring med Obuntubulamu (Ubuntu), den afrikanske filosofien og pedagogikken.

I tillegg, Bisasso Hoem viser hvordan denne filosofien og pedagogikken kan brukes som alternativ til samfunnets utfordringer i verden.  Hun har gjørt det blant:-

Obuntubulamu and Mental Health and Recovery(Yale University, USA,  International Recovery and Citizenship Collaborative(IRCC) Conference-Yale Program for Recovery and Community Health(PRCH), Annual Conferences of Norwegian Research School of Global Health (NRSGH) and Global Health Norway

Obuntubulamu and Environmental problems(Gorilla Conference 2025, Makerere University, Uganda

Obuntubulamu and Decolonising Education(ISFIT 2025,Norway)

Obuntubulamu and Childhood Studies ( BARN I Conference Norway, Portugal and BARN II: Methodological Humility and Ethical Conundrums: Collaborative Explorations in Nordic Childhood tudies, Lecture- Master students)

Obuntubulamu mot ungt utenforskapet til felleskapet(Fremtidstro Konferense organisert av NTNU Felleskap og NTNU Samfunnsforsking among others.

Hennes masteroppgave ved NTNU undersøkte barn og kvinner som internt fordrevne personer i urbane områder i Uganda, mens hennes bacheloroppgave ved Makerere University utforsket urban fordrivelse og oppgradering av slumområder i Uganda.

Bisasso Hoems forskningsinteresser og erfaringer inkluderer barn, ungdom, familie, deres levekår, transformativ læringsprosesser, mangfold, inkludering, tilhørighet, felleskapet, utenforskapet, representasjon, fremmedgjøring, helseulikheter, psykisk helse, tvungen migrasjon og humanitær arbeid i både lokale og globale sammenhenger. Hun er kjent med ulike diskurser, inkludert barns rettigheter (UNCRC og den afrikanske konvensjonen), barndomsstudier, avkolonisering, humanitært arbeid og global helse.

Hun er en del av forskningsgruppen,WorldViews  som er en tverrfaglige forskergruppe og utforsker barns, unges og familiers møte med hegemoniske, normative og tatt-for-gitte verdisett, verdenssyn og kunnskapssystem. Hun er medlem av Norsk forskerskole i global helse NRSGH, hvor hun tidligere jobbet som forsknings- og administrativ assistent før hun startet doktorgradsstudiene. Hun opprettholder nettverk og samarbeid med Makerere University, Uganda, og har hatt forskningsopphold ved Yale University i Amerika

Other Contacts Email:
irne888@yahoo.com 
https://www.linkedin.com/in/irene-bisasso-hoem-74018325/
 

Forskning

Med forsknings- og undervisningserfaring fra Uganda, Norge og USA, er min tverrfaglige bakgrunn innen geografi, utdanning, barndomsstudier og utviklingsstudier med på å forme mine erfaringer og fokus på ulike emner. Dette inkluderer barn, ungdom og familiers hverdagsopplevelser, samt inkludering, mangfold, immigrasjon, tvungne migrasjoner, humanitærisme, rasisme, mentale helseproblemer, indre fordrivelser, transformativ læring, Ubuntu-pedagogikk og filosofi, og barns rettigheter, osv.

  • WorldViews

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Hoem, Irene Bisasso; Ursin, Marit; Ramirez, Carla. (2025) The transformative power of representation among youths: toward appreciating diversity and inclusion in Norway. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Lyså, Ida Marie; Hoem, Irene Bisasso. (2024) «De leker gjemsel med N-ordet»: Et kulturanalytisk blikk på hverdagsrasisme i Norge.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Ramirez, Carla Macarena Chinga; Hoem, Irene Bisasso; Ursin, Marit; Jjunju, Charlotte; Lyså, Ida Marie. (2023) Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
    Kronikk

2022

  • Darj, Elisabeth; Hoem, Irene Bisasso; Dvergsdal, Elin Yli. (2022) What Is the Value of a Global Health Research School for PhD Students?. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH)
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Hoem, Irene Bisasso; Ursin, Marit; Ramirez, Carla. (2025) The transformative power of representation among youths: toward appreciating diversity and inclusion in Norway. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Ramirez, Carla Macarena Chinga; Hoem, Irene Bisasso; Ursin, Marit; Jjunju, Charlotte; Lyså, Ida Marie. (2023) Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
    Kronikk
  • Darj, Elisabeth; Hoem, Irene Bisasso; Dvergsdal, Elin Yli. (2022) What Is the Value of a Global Health Research School for PhD Students?. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH)
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Lyså, Ida Marie; Hoem, Irene Bisasso. (2024) «De leker gjemsel med N-ordet»: Et kulturanalytisk blikk på hverdagsrasisme i Norge.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Formidling

Barn under 15 bør ikke få gebyr av uniformerte vektere

Det er avgjørende at vekter(sikkerhetspersonell) på offentlig transport behandler barn og deres foreldre med forsiktighet. Disse møtene bør ikke raskt bli negative, spesielt for barn som prøver sitt beste for å delta i det norske samfunnet

2023

  • Faglig foredrag
    Hoem, Irene Bisasso. (2023) Transformative methodologies: Transformative learning and Ubuntu. WordViews 2023-03-10 - 2023-03-10

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo