Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Iben Akselbo

Iben Akselbo

Førstelektor
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Fakultet for medisin og helsevitenskap

iben.akselbo@ntnu.no
73412212 97075628 Øya helsehus, Øya
Om Publikasjoner

Om

Studieprogramleder ABIO, anestesi-, barne-, intensiv- og operasjonssykepleie og master i klinisk sykepleie

Spesialsykepleier i barnesykepleie

Master i helsevitenskap

Områder:

Sykepleie til barn

Overvekt

Hjerte-lunge-redning til barn og voksne

Simulering

Bok:

Akselbo, Iben; Aune, Ingvild (2022). How Can we Use Simulation to Improve Competencies in Nursing?. Springer. 2022. ISBN 978-3-031-10398-8.

 

Bokkapittel:

Akselbo, Iben; Aune, Ingvild (2022). How to Use Simulation as a Learning Method in Bachelor and Postgraduate/Master Education of Nurses and Teachers in Healthcare. How Can we Use Simulation to Improve Competencies in Nursing?.

Heidi Killingberg og Iben Akselbo, 2013: Hvordan samtale med barn? i Klinisk kommunikasjon i praksis, red. Kjetil Johnsen og Hans Otto Engvold, Universitetsforlaget

Vitenskapelige artikler:

Mødre til barn med overvekt- erfaringer og utfordringer, Tidsskriftet Nordisk sykepleieforskning Nr.4 i 2015.

Simulation as a learning method in public health nurse education, Tidsskriftet Public Health Nursing i 2018 ( Epub 2018 Nov 20., 2019 Mar;36(2):226-232.).

Simulation as a pedagogical learning method in critical paediatric nursing at the Bachelor of Nursing: A qualitative study, Advances in Simulation (2020) 5:24 https://doi.org/10.1186/s41077-020-00140-2

 

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Akselbo, Iben; Aune, Ingvild. (2022) How Can we Use Simulation to Improve Competencies in Nursing?. Springer. 2022. ISBN 978-3-031-10398-8.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Akselbo, Iben; Aune, Ingvild. (2022) How to Use Simulation as a Learning Method in Bachelor and Postgraduate/Master Education of Nurses and Teachers in Healthcare. How Can we Use Simulation to Improve Competencies in Nursing?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Stokke, Randi; Toft, Aud Benthe; Hagen, Inger Hilde; Akselbo, Iben; Lundby, Trond Ketil; Svarthaug, Lars Aune; Husby, Vigdis Kvitland Schnell; Antonsen, Kjersti Natvig; Kvernø, Eivind; Pettersen, Marie Nystuen; Haave, Randi Olsson; Karlsen, Nils Christian. (2022) Henrik Skader seg. En digital læringshistorie. NTNU og Medeasy, Gjøvik. 2022.
    Digitale læremidler

2020

  • Akselbo, Iben; Killingberg, Heidi; Aune, Ingvild. (2020) Simulation as a pedagogical learning method for critical paediatric nursing in Bachelor of Nursing programmes: a qualitative study. Advances in Simulation. volum 5 (24).
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Akselbo, Iben; Ingebrigtsen, Oddbjørn; Olufsen, Vibeke; Aune, Ingvild. (2018) Simulation as a learning method in public health nurse education. Public Health Nursing. volum 36 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Gulla, Kari; Akselbo, Iben. (2018) Det er forsvarsløse barn som er den svake parten. Adresseavisen.
    Leserinnlegg

2015

  • Akselbo, Iben; Ingebrigtsen, Oddbjørn. (2015) Mødre til barn med overvekt- erfaringer og utfordringer. Nordisk sygeplejeforskning. volum 5 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Akselbo, Iben; Gulla, Kari. (2013) Rett til å lemleste barn. Adresseavisen.
    Kronikk

2011

  • Gulla, Kari; Akselbo, Iben. (2011) Er barnekroppen foreldrenes eiendom?. Adresseavisen.
    Leserinnlegg
  • Gulla, Kari; Akselbo, Iben. (2011) Statsvelsignet lemlestelse. Klassekampen.
    Kronikk

Tidsskriftspublikasjoner

  • Akselbo, Iben; Killingberg, Heidi; Aune, Ingvild. (2020) Simulation as a pedagogical learning method for critical paediatric nursing in Bachelor of Nursing programmes: a qualitative study. Advances in Simulation. volum 5 (24).
    Vitenskapelig artikkel
  • Akselbo, Iben; Ingebrigtsen, Oddbjørn; Olufsen, Vibeke; Aune, Ingvild. (2018) Simulation as a learning method in public health nurse education. Public Health Nursing. volum 36 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Gulla, Kari; Akselbo, Iben. (2018) Det er forsvarsløse barn som er den svake parten. Adresseavisen.
    Leserinnlegg
  • Akselbo, Iben; Ingebrigtsen, Oddbjørn. (2015) Mødre til barn med overvekt- erfaringer og utfordringer. Nordisk sygeplejeforskning. volum 5 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Akselbo, Iben; Gulla, Kari. (2013) Rett til å lemleste barn. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Gulla, Kari; Akselbo, Iben. (2011) Er barnekroppen foreldrenes eiendom?. Adresseavisen.
    Leserinnlegg
  • Gulla, Kari; Akselbo, Iben. (2011) Statsvelsignet lemlestelse. Klassekampen.
    Kronikk

Bøker

  • Akselbo, Iben; Aune, Ingvild. (2022) How Can we Use Simulation to Improve Competencies in Nursing?. Springer. 2022. ISBN 978-3-031-10398-8.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Akselbo, Iben; Aune, Ingvild. (2022) How to Use Simulation as a Learning Method in Bachelor and Postgraduate/Master Education of Nurses and Teachers in Healthcare. How Can we Use Simulation to Improve Competencies in Nursing?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

PRODUKT

  • Stokke, Randi; Toft, Aud Benthe; Hagen, Inger Hilde; Akselbo, Iben; Lundby, Trond Ketil; Svarthaug, Lars Aune; Husby, Vigdis Kvitland Schnell; Antonsen, Kjersti Natvig; Kvernø, Eivind; Pettersen, Marie Nystuen; Haave, Randi Olsson; Karlsen, Nils Christian. (2022) Henrik Skader seg. En digital læringshistorie. NTNU og Medeasy, Gjøvik. 2022.
    Digitale læremidler
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn