Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Filippa Christina Widahl

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Filippa Christina Widahl

Stipendiat
Institutt for språk og litteratur

filippa.c.widahl@ntnu.no
+4773559771 41566192 Bygg 4, 3408, Dragvoll
Om Forskning Publikasjoner

Om

Har en mastergrad i norskdidaktikk fra ILU. I masteroppgaven min tok jeg for meg framstillingen av norsk Holocaust i barne- og ungdomslitteratur fra 2000-tallet, og det er barne- og ungdomslitteratur som er mitt fremste interesseområde. Jeg har tidligere undervist i litteratur ved institutt for lærerutdanning. For øyeblikket skriver jeg en doktorgradsavhandling om sårbare barn i norsk pårørendelitteratur fra 2000-tallet innenfor prosjektet Pårørende og litteratur som remedium ved ISL. 

Kompetanseord

  • Barne- og ungdomslitteratur
  • Barnelitteratur
  • Bildebok
  • Care
  • Care ethics
  • Pårørendelitteratur
  • Pårørenderollen
  • Samtidslitteratur
  • Ungdomslitteratur
  • Vulnerability

Forskning

Mitt doktorgradsprosjekt heter Det sårbare barnet. Estetiske, etiske og politiske perspektiver på unge pårørende i norsk barne- og ungdomslitteratur fra 2000 - 2023 og er en del av forskningsprosjektet Pårørenderollen og litteratur som remedium, der målet er å undersøke litterære framstillinger av pårørendeerfaringer i skandinavisk samtidslitteratur. I mitt prosjekt skal jeg undersøke litterære framstillinger av barns sårbarhet gjennom en studie av pårørende barn til psykisk syke foresatte i den norske barne- og ungdomslitteraturen fra de siste to tiårene. Problemstillingen for prosjektet er: Hvordan framstilles barnet som pårørende i norsk barne- og ungdomslitteratur fra 2000 - 2023 og hvilke kulturelle forestillinger om det pårørende barnet representeres og produseres i litteraturen og i skolens litteraturundervisning. Prosjektets undersøkelsesområde er samtidslitterær barne- og ungdomslitteratur og kvalitative intervjuer med lærere. Avhandlingens overordnede teoretiske innfallsvinkel er nyere feministisk teori og omsorgsetisk filosofi (Care Ethics). 

 

 

  • Litteratur og samfunn
  • Pårørenderollen i litteratur og kunst

Pårørende og litteratur som remedium

Prosjektet undersøker litterære framstillinger av pårørendeerfaringer i skandinavisk samtidslitteratur.

Publikasjoner

Masteroppgave: Framstilling av norsk Holocaust i moderne barne- og ungdomslitteratur. En litteraturvitenskapelig studie av to barne- og ungdomsromaner: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2785158?locale-attribute=no

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo