Elise Farstad Djupedal
Om
Elise Farstad Djupedal er stipendiat i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering.
For tida jobber hun med et doktorgradsprosjekt med arbeidstittelen grunnskolen som kunnskapspolitikk: politisk styring av skolens kunnskapsinnhold fra 1954 til 2008. Prosjektet tar utgangspunkt i fag- og timefordelinga. Det er læreplandokumentet som beskriver grunnskolens omfang, skolens fagkrets og fagenes timetall.
Du kan lese mer om prosjektet på elisedjupedal.no.
Se også artiklene og kapitlene:
- Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk (Arr)
- På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida (Nytt norsk tidsskrift)
- Yrkesfagenes historie på ungdomstrinnet (Pax)
- Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? (Form)
Ta kontakt med Djupedal for fulltekst.
Forskninga har fått offentlig oppmerksomhet. Flere medier har skrevet om timetallsøkninga på barneskolen og den ensidige prioriteringa av norsk og matematikk. Disse funnene står i artikkelen På skuldrene til de minste.
Hun har også skrevet flere kronikker om kunnskapspolitikk. Se for eksempel En bredere skole som medisin mot utenforskap (Adressa), Hvorfor rope på mer matte? (Dagsavisa), Kampen om barnas tid (BT) og PISA-politikk på timeplanen (Dagsavisa). Alle tekstene hennes ligger åpent tilgjengelig på elisedjupedal.no.
Farstad Djupedal deltar ofte på arrangement og podcaster. Se Cristin eller hennes formidlingskalender for en fullstendig oversikt. Hun formidler også egen og andres forskning på twitter som @elisedjupedal.
Bakgrunn
Farstad Djupedal er utdannet lektor i samfunnsfag og kroppsøving fra NTNU. Sammen med Runa Næss Korshavn leverte hun i 2014 masteroppgaven "Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn" i sosiologi. Der utforsket de hvordan yrkesfagelever med lave karakterer opplever skolen. Oppgavens overordnede argument er at en smal kunnskapsskole bidrar til at elevene verken mestrer eller trives på skolen. Dette kan forstås som medvirkende årsaker til at elever ikke fullfører videregående opplæring.
Farstad Djupedal ledet arbeidsgruppa i fagfornyelsen som har laget de nye læreplanene i samfunnskunnskap for videregående (nasjonal og samisk plan). Hun har også vært involvert i arbeidet med planen for grunnskolefaget samfunnsfag. Læreplanene ble ferdigstilt i november 2019.
Hun har vært ansatt på lærerutdanninga ved NTNU siden høsten 2015. Ved siden av jobben på NTNU, har hun jobbet som lærer på Thora Storm videregående skole i Trondheim.
Forskning
Publikasjoner
På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk
Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk?
2024
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
La oss ikke se oss blinde på læreplanverket.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Systemtro lærere: Overraskende lite opprør i skolen.
Morgenbladet
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad;
Eikeseth, Unni.
(2024)
Formidlingsløft for NTNU.
Universitetsavisa
Kronikk
2023
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Tenke det og ville det, men gjøre det? Alle er enige om at skolen bør bli mer praktisk. Skal det bli mer enn retorikk, må vi hente tilbake grindveven fra 70-tallet.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
En ny vår for leken.
Utdanning
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Å bygge landet krever folk som kan mer enn å lese.
LO-aktuelt : organ for Landsorganisasjonen i Norge
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Tidlig innsats som politisk altmuligmedisin.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Barneskolen på tegnebrettet.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Et reisebrev fra Riksarkivet.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Skaper skolen problemer?.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Hvor blir pengene av?.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Selvplagiering på doktorgradsnivå.
www.universitetsavisa.no
Leserinnlegg
-
Djupedal, Elise Farstad;
Haugan, Jan Arvid.
(2023)
Krav i skolen: ja, men ikke som i gamle dager.
Adresseavisen
Kronikk
2022
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2022)
På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida.
Nytt Norsk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2022)
Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? .
FORM
Populærvitenskapelig artikkel
2021
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2021)
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Stubberud, Elisabeth;
Farstad Djupedal, Elise.
(2018)
Skeive ungdommers identitetsarbeid: SKAM etter homotoleransen.
Tidsskrift for kjønnsforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Stubberud, Elisabeth;
Farstad Djupedal, Elise.
(2018)
Becoming Queer after Homotolerance: Youth Affective Worlds.
Praeger
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2017)
Skolen som produsent av frafall.
Vett
Populærvitenskapelig artikkel
2016
-
Farstad Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2016)
Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2015)
De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole.
Manifest tankesmie
Rapport
-
Tønseth, Bertine;
Farstad Djupedal, Elise.
(2015)
Det umulige tar bare litt lengre tid: ISFiT 25 år.
Stiftelsen ISFiT
Populærvitenskapelig bok
2014
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2014)
Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
La oss ikke se oss blinde på læreplanverket.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Systemtro lærere: Overraskende lite opprør i skolen.
Morgenbladet
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad;
Eikeseth, Unni.
(2024)
Formidlingsløft for NTNU.
Universitetsavisa
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Tenke det og ville det, men gjøre det? Alle er enige om at skolen bør bli mer praktisk. Skal det bli mer enn retorikk, må vi hente tilbake grindveven fra 70-tallet.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
En ny vår for leken.
Utdanning
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Å bygge landet krever folk som kan mer enn å lese.
LO-aktuelt : organ for Landsorganisasjonen i Norge
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Tidlig innsats som politisk altmuligmedisin.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Barneskolen på tegnebrettet.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Et reisebrev fra Riksarkivet.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Skaper skolen problemer?.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Hvor blir pengene av?.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Selvplagiering på doktorgradsnivå.
www.universitetsavisa.no
Leserinnlegg
-
Djupedal, Elise Farstad;
Haugan, Jan Arvid.
(2023)
Krav i skolen: ja, men ikke som i gamle dager.
Adresseavisen
Kronikk
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2022)
På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida.
Nytt Norsk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2022)
Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? .
FORM
Populærvitenskapelig artikkel
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2021)
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Stubberud, Elisabeth;
Farstad Djupedal, Elise.
(2018)
Skeive ungdommers identitetsarbeid: SKAM etter homotoleransen.
Tidsskrift for kjønnsforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2017)
Skolen som produsent av frafall.
Vett
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Tønseth, Bertine;
Farstad Djupedal, Elise.
(2015)
Det umulige tar bare litt lengre tid: ISFiT 25 år.
Stiftelsen ISFiT
Populærvitenskapelig bok
Del av bok/rapport
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Stubberud, Elisabeth;
Farstad Djupedal, Elise.
(2018)
Becoming Queer after Homotolerance: Youth Affective Worlds.
Praeger
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Farstad Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2016)
Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2015)
De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole.
Manifest tankesmie
Rapport
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2014)
Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring.
NTNU
Mastergradsoppgave
Undervisning
Undervisnings- og veiledningserfaring
- Emneansvar, undervisning, veiledning og sensur i mange av pedagogikkemner på lektorutdanninga (5LU) praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (FPPU) og på grunnskolelærerutdanninga (GLU 1-7 og 5-10)
- Veiledningserfaring med bachelor-, fou- og masteroppgaver
- Har gjennomført mange praksisbesøk, samt ledet skoleovertakelse
Formidling
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen
Barndommens timeplan
Smal kunnskapsskole
2024
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Er skolen yrkesforberedende? . Yrkesfagpodden Yrkesfagpodden [Radio] 2024-02-07
-
Populærvitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Kari Nessa Nordtun om skjermbruk i skolen. Litteraturhuset i Trondheim Samtale , Trondheim 2024-02-12 - 2024-02-12
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Hva betyr en mer praktisk og variert skole i praksis? . Utforsk (Aschehoug) Utforsk (Aschehoug) [Radio] 2024-02-27
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Leken som forsvant: 27 år med seksåringer i skolen. Utdanningsforbundet Trondheim Utdanningsforbundets medlemsmøte , DIGS, Trondheim 2024-01-16 - 2024-01-16
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Rekordmange søker yrkesfag. Pønsj, NRK P3 Pønsj, NRK P3 [Radio] 2024-02-21
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Uteskole og praktisk undervisning, hva har det å si elevenes læringsmiljø? . LY-podden LY-podden [Radio] 2024-03-25
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Skjermbruk i skolen med kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Et bedre skole-Norge Et bedre skole-Norge [Radio] 2024-04-03
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Barndommens timeplan: hvordan kan dagens skole bli mer praktisk og variert i praksis?. Rødt Programkomité-møte , Teams 2024-04-11 - 2024-04-11
2023
-
IntervjuDjupedal, Elise Farstad. (2023) Her er forskerens dom over Høyres ungdomsskolereform. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2023-01-18
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Hvem er verdt noe i norsk skole? . Manifest tankesmie Manifestkonferansen 2023 , Sentrum Scene 2023-03-28 - 2023-03-28
-
Populærvitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Hva gjør vi for arbeidsorientert ungdom?. Manifest tankesmie Manifestkonferansen 2023 , Sentrum Scene 2023-03-28 - 2023-03-28
-
Programdeltagelse
-
Faglig foredragRoos, Merethe; Isaksen, Lasse Skogvold; Hoel, Oddmund Løkensgard; Djupedal, Elise Farstad; Helsvig, Kim Gunnar. (2023) Debatt, "Makten og avmakten i skolepolitikken". USN/OsloMet Utdanningshistorisk forskning i Norge anno 2023 , USN Campus Drammen 2023-04-21 -
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Barndommens timeplan. Trondheim kommune Seminar på Ila skole , Ila skole 2023-04-14 - 2023-04-14
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Ungdomsskolen som kunnskapspolitikk: etableringa av et enhetlig ungdomstrinn 1955-1974. NTNU Forelesning , NTNU 2023-04-25 - 2023-04-25
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) "Verdens gråeste dokument": timeplanen som verktøy for å reflektere over og planlegge helheten i de minste barnas skoledag. Trondheim kommune Nettverkstreff for "Vi skaper rommet - rommet skaper deg" , Vikåsen barneskole 2023-05-11 - 2023-05-11
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Det allmenne, det nyttige og det trivelige: Etableringa av ungdomsskolen som kunnskapspoltikk. Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet Forskningsgruppeseminar , Øyna 2023-06-05 - 2023-06-06
-
IntervjuDjupedal, Elise Farstad. (2023) Kommunen tviheld på fire dagars skuleveke: – Eg skjønnar ikkje kvifor. NRK NRK [Internett] 2023-06-07
-
PosterDjupedal, Elise Farstad; Fiskvik, Marte Helland; Rønningen, Elisabeth. (2023) Framtidas ungdomsskole. NTNU Researchers´ night: Ungdommens forskernatt NTNU , Trondheim 2023-09-29 - 2023-09-29
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Tallenes tale: Å undersøke hvordan politiske dokument setter skolens timeplan i bevegelse. Institutt for sosiologi og statsvitenskap Gjesteforelesning SOS3004 , Dragvoll 2023-09-22 - 2023-09-22
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Barneskolen på tegnebrettet: Etablering av felles timeplan for seksårig barneskole 1958-1974 . USN og Oslomet Utdanningshistorisk forskning i Norge anno 2023 , USN 2023-04-21 - 2023-04-21
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad; Bjordal, Ingvil; Outzen, Andreas; Saers, Clemens. (2023) Har læreren mistet all autoritet?. Litteraturhuset i Trondheim Stockmanndagene , DIGS, Trondheim 2023-09-30 - 2023-09-30
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Barndommens timeplan: timeplan som institusjonell ramme for lærerens inkluderingsarbeid. NTNU Gjesteforelesning SKOLE6150 , Akrinn, Trondheim 2023-10-04 - 2023-10-04
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Tekst, tall og telling: en snarkikk på et skolehistorisk doktorgradsprosjekt som baserer seg på dokument. NTNU Gjesteforelesning MGLU5229 , Akrinn, Trondheim 2023-10-30 - 2023-10-30
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2023) Hvordan kom nettbrettet inn i skolen?. Aftenposten Aftenposten [Radio] 2023-10-18
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) En historiografi av norsk læreplanhistorie. NTNU Ph.d.-kurs (LOS8035) , Trondheim 2023-11-09 - 2023-11-09
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Schooling as politics of knowledge: governing through national timetables 1955/1974-2008. NTNU Ph.d.-kurs (LOS8011) , Trondheim 2023-11-13 - 2023-11-13
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Eksamen i samfunnskunnskap: standardiserte drømmer i en variert virkelighet. Trøndelag fylkeskommune Nettverksdag for norsk- og samfunnsfaglærere i Trøndelag fylkeskommune , Steinkjer 2023-11-29 - 2023-11-29
2022
-
IntervjuFarstad Djupedal, Elise. (2022) Drastisk økning i barns timeplan: - Kjedelig å sitte så mye i ro. NRK NRK [Internett] 2022-10-12
-
Programdeltagelse
-
IntervjuFarstad Djupedal, Elise. (2022) Hun har oppdaget et 11. grunnskoleår. Morgenbladet Morgenbladet [Avis] 2022-11-22
-
ProgramdeltagelseFarstad Djupedal, Elise; Sandåker, Lars. (2022) Mer og mer skole. Lars og Pål podcast Lars og Pål podcast [Radio] 2022-12-04
-
ProgramdeltagelseFarstad Djupedal, Elise. (2022) Lærer elevene mer eller lærer de å bli dritlei?. SL-podden: fra grasrota til Youngstorget SL-podden: fra grasrota til Youngstorget [Radio] 2022-11-21
-
ProgramdeltagelseFarstad Djupedal, Elise; Østerlie, Ove. (2022) Kroppsøving og "de urolige" elevene. Krø.no Krø.no [Radio] 2022-01-07
-
ProgramdeltagelseFarstad Djupedal, Elise. (2022) Hvorfor klarer vi ikke å få elever interesserte, motiverte og bedre i realfag?. Dagens på NRK P1 Dagens på NRK P1 [Radio] 2022-01-13