Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Elise Farstad Djupedal

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Elise Farstad Djupedal

Stipendiat i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning

elise.djupedal@ntnu.no
41696987 Schnitlergården, SC211A, Kalvskinnet, Sverresgate 15
Twitter ResearchGate elisedjupedal.no
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Elise Farstad Djupedal er stipendiat i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering.

For tida jobber hun med et doktorgradsprosjekt med arbeidstittelen grunnskolen som kunnskapspolitikk: politisk styring av skolens kunnskapsinnhold fra 1954 til 2008. Prosjektet tar utgangspunkt i fag- og timefordelinga. Det er læreplandokumentet som beskriver grunnskolens omfang, skolens fagkrets og fagenes timetall. 

Du kan lese mer om prosjektet på elisedjupedal.no.

Se også artiklene og kapitlene: 

  • Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk (Arr)
  • På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida (Nytt norsk tidsskrift)
  • Yrkesfagenes historie på ungdomstrinnet (Res Publica)
  • Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? (Form)

Ta kontakt med Djupedal for fulltekst.

Forskninga har fått offentlig oppmerksomhet. Flere medier har skrevet om timetallsøkninga på barneskolen og den ensidige prioriteringa av norsk og matematikk. Disse funnene er publisert i artikkelen På skuldrene til de minste. 

Hun har også skrevet flere kronikker om skole- og kunnskapspolitikk, og hun er fast spaltist i Morgenbladet og for Utdanningsnytt. Tekstene hennes ligger åpent tilgjengelig på elisedjupedal.no.

Farstad Djupedal formidler ofte, og er en mye brukt foredragsholder og kommentator. Se Cristin eller hennes formidlingskalender for en fullstendig oversikt. 

 

Bakgrunn

Farstad Djupedal er utdannet lektor i samfunnsfag og kroppsøving fra NTNU. Sammen med Runa Næss Korshavn leverte hun i 2014 masteroppgaven "Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn" i sosiologi. Der utforsket de hvordan yrkesfagelever med lave karakterer opplever skolen. Oppgavens overordnede argument er at en smal kunnskapsskole bidrar til at elevene verken mestrer eller trives på skolen. Dette kan forstås som medvirkende årsaker til at elever ikke fullfører videregående opplæring. 

Farstad Djupedal ledet arbeidsgruppa i fagfornyelsen som har laget de nye læreplanene i samfunnskunnskap for videregående (nasjonal og samisk plan). Hun var også involvert i arbeidet med planen for grunnskolefaget samfunnsfag. Læreplanene ble ferdigstilt i november 2019.

Hun har vært ansatt på lærerutdanninga ved NTNU siden høsten 2015. Ved siden av jobben på NTNU, har hun jobbet som lærer på Thora Storm videregående skole i Trondheim. Hun har også mye kultur- og arrangementserfaring fra Litteraturhuset i Trondheim og festivaler som ISFiT, Olavsfest og Basta. 

 

Kompetanseord

  • Allmenn didaktikk
  • Frafall
  • Kunnskapspolitikk
  • Kunnskapssosiologi
  • Læreplananalyse
  • Læreplanhistorie
  • Pedagogikk
  • Policyanalyse
  • Politisk historie
  • Skolehistorie
  • Skolereformer
  • Sosial ulikhet
  • Utdanningspolitikk
  • Utdanningssosiologi

Forskning

  • Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet (UMU)
  • Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)
  • Uppsala Studies of History and Education (SHED)

Grunnskolen som kunnskapspolitikk: politisk styring av allmennkunnskap 1959-2016

Ph.d.-prosjektet tar utgangspunkt i den nasjonale fag- og timefordelinga i læreplanverket. Det er dokumentet som beskriver grunnskolens omfang, skolens fagkrets og fagenes timetall.

Publikasjoner

På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida

Kunnskapssamfunnet ble framtidsvisjonen i norsk skolepolitikk på slutten av 80-tallet. Det medførte en tung satsing på lesing, skriving og regning som har gjort at de minste elevene har fått en lengre skoledag, dominert av norsk og matematikk.

Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk

Artikkelen omhandler etableringa av kunnskapsinnholdet i felles ungdomsskole i 1974. I artikkelen viser jeg hvordan yrkesfaglig kunnskap ble marginalisert som "valgfag" fordi yrkeskunnskap ikke ble regnet som allmenndannende.

Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk?

Skolen skal åpne dører mot verden og framtida, sier opplæringslova. Men dagens skolepolitikk lukker også dører i sin ensidige satsing på boklige fag og skriftlig læring.
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Djupedal, Elise Farstad. (2025) Et forsvar for halvdagsskolen. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2025) Mye taler imot fortellingen om at skolen er i krise. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2025) Gjensyn med valgfag på barnetrinnet. Utdanningsnytt
    Kronikk

2024

  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) La oss ikke se oss blinde på læreplanverket. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Hvordan heve læreryrkets status? Gi læreren makt og autonomi. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Pengesluket. Hvor blir det av pengene?. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad; Eikeseth, Unni. (2024) Formidlingsløft for NTNU. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Systemtro lærere: Overraskende lite opprør i skolen. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Barnehagen - den nye skolen?. Klassekampen
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Lærerstandens kompetanse er for smal. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Bokstavenes overtak. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) La oss snakke mindre om lærerne. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Lektorbølgen som pengesluk. Adresseavisen
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Reform, reform, reform! Men hvorfor det egentlig?. Morgenbladet
    Kronikk

2023

  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Selvplagiering på doktorgradsnivå. www.universitetsavisa.no
    Leserinnlegg
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Tenke det og ville det, men gjøre det? Alle er enige om at skolen bør bli mer praktisk. Skal det bli mer enn retorikk, må vi hente tilbake grindveven fra 70-tallet. Klassekampen
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Hvor blir pengene av?. Klassekampen
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Et reisebrev fra Riksarkivet. Kunnskapspolitikk.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Barneskolen på tegnebrettet. Kunnskapspolitikk.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Tidlig innsats som politisk altmuligmedisin. Kunnskapspolitikk.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Skaper skolen problemer?. Kunnskapspolitikk.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) En ny vår for leken. Utdanning
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Å bygge landet krever folk som kan mer enn å lese. LO-aktuelt : organ for Landsorganisasjonen i Norge
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad; Haugan, Jan Arvid. (2023) Krav i skolen: ja, men ikke som i gamle dager. Adresseavisen
    Kronikk

2022

  • Farstad Djupedal, Elise. (2022) Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? . FORM
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Farstad Djupedal, Elise. (2022) På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida. Nytt Norsk Tidsskrift (NNT)
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Farstad Djupedal, Elise. (2021) Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Svendsen, Stine H. Bang; Stubberud, Elisabeth; Farstad Djupedal, Elise. (2018) Becoming Queer after Homotolerance: Youth Affective Worlds. Praeger
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Svendsen, Stine H. Bang; Stubberud, Elisabeth; Farstad Djupedal, Elise. (2018) Skeive ungdommers identitetsarbeid: SKAM etter homotoleransen. Tidsskrift for kjønnsforskning
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Farstad Djupedal, Elise. (2017) Skolen som produsent av frafall. Vett
    Populærvitenskapelig artikkel

2016

  • Farstad Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2016) Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Tønseth, Bertine; Farstad Djupedal, Elise. (2015) Det umulige tar bare litt lengre tid: ISFiT 25 år. Stiftelsen ISFiT
    Populærvitenskapelig bok
  • Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2015) De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole. Manifest tankesmie
    Rapport

2014

  • Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2014) Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring. NTNU
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Djupedal, Elise Farstad. (2025) Et forsvar for halvdagsskolen. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2025) Mye taler imot fortellingen om at skolen er i krise. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2025) Gjensyn med valgfag på barnetrinnet. Utdanningsnytt
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) La oss ikke se oss blinde på læreplanverket. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Hvordan heve læreryrkets status? Gi læreren makt og autonomi. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Pengesluket. Hvor blir det av pengene?. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad; Eikeseth, Unni. (2024) Formidlingsløft for NTNU. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Systemtro lærere: Overraskende lite opprør i skolen. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Barnehagen - den nye skolen?. Klassekampen
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Lærerstandens kompetanse er for smal. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Bokstavenes overtak. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) La oss snakke mindre om lærerne. Utdanningsnytt.no
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Lektorbølgen som pengesluk. Adresseavisen
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2024) Reform, reform, reform! Men hvorfor det egentlig?. Morgenbladet
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Selvplagiering på doktorgradsnivå. www.universitetsavisa.no
    Leserinnlegg
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Tenke det og ville det, men gjøre det? Alle er enige om at skolen bør bli mer praktisk. Skal det bli mer enn retorikk, må vi hente tilbake grindveven fra 70-tallet. Klassekampen
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Hvor blir pengene av?. Klassekampen
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Et reisebrev fra Riksarkivet. Kunnskapspolitikk.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Barneskolen på tegnebrettet. Kunnskapspolitikk.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Tidlig innsats som politisk altmuligmedisin. Kunnskapspolitikk.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Skaper skolen problemer?. Kunnskapspolitikk.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) En ny vår for leken. Utdanning
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad. (2023) Å bygge landet krever folk som kan mer enn å lese. LO-aktuelt : organ for Landsorganisasjonen i Norge
    Kronikk
  • Djupedal, Elise Farstad; Haugan, Jan Arvid. (2023) Krav i skolen: ja, men ikke som i gamle dager. Adresseavisen
    Kronikk
  • Farstad Djupedal, Elise. (2022) Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? . FORM
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Farstad Djupedal, Elise. (2022) På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida. Nytt Norsk Tidsskrift (NNT)
    Vitenskapelig artikkel
  • Farstad Djupedal, Elise. (2021) Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Svendsen, Stine H. Bang; Stubberud, Elisabeth; Farstad Djupedal, Elise. (2018) Skeive ungdommers identitetsarbeid: SKAM etter homotoleransen. Tidsskrift for kjønnsforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Farstad Djupedal, Elise. (2017) Skolen som produsent av frafall. Vett
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Tønseth, Bertine; Farstad Djupedal, Elise. (2015) Det umulige tar bare litt lengre tid: ISFiT 25 år. Stiftelsen ISFiT
    Populærvitenskapelig bok

Del av bok/rapport

  • Svendsen, Stine H. Bang; Stubberud, Elisabeth; Farstad Djupedal, Elise. (2018) Becoming Queer after Homotolerance: Youth Affective Worlds. Praeger
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Farstad Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2016) Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2015) De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole. Manifest tankesmie
    Rapport
  • Djupedal, Elise; Korshavn, Runa Næss. (2014) Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring. NTNU
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Undervisnings- og veiledningserfaring

  • Emneansvar, undervisning, veiledning og sensur i mange av pedagogikkemner på lektorutdanninga (5LU) praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (FPPU) og på grunnskolelærerutdanninga (GLU 1-7 og 5-10)
  • Veiledningserfaring med bachelor-, fou- og masteroppgaver
  • Har gjennomført mange praksisbesøk, samt ledet skoleovertakelse

Formidling

Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen

Farstad Djupedal deltok på "NTNU kveld" (tidl. Forskning Grand Prix) der hun presenterte et utdrag fra artikkelen "Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen" på åtte minutter (se fra 55 min).

Barndommens timeplan

Undervisningstida for de minste elevene i skolen har økt svært mye. En elev i småskolen på 70- og 80-tallet hadde 12-14 timer undervisning i uka over tre år. I dag har elevene 18,5 time i uka over fire år.

Smal kunnskapsskole

Fra 1990 til 2008 økte timetallet i skolen med 1359 timer. Halvparten av timene har gått til norsk og matematikk for å styrke lesing, skriving og regning. Dagens skole har est ut i omfang, men innholdet er likevel smalere enn før.

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2025) En praktisk og variert skole: hvordan utfordre skolens smale timeplan? . Sunnfjord SV Politisk møte , Teams 2025-01-07 - 2025-01-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2025) Politikeres lek med barnas tid: lærdommer fra grunnskolens historie. Utdanningsforbundet Innlandet Seminar for tillitsvalgte , Lillehammer 2025-01-15 - 2025-01-15
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Tjora, Aksel Hagen; Solheim, Randi; Listhaug, Kjersti Faldet; Djupedal, Elise Farstad. (2025) Lærebøker på norsk - er det viktig?. Norsk fagltterær forfatter- og oversetterforening Paneldebatt , Litteraturhuset i Trondheim 2025-03-12 -
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2025) Å utfordre skolens smale timeplan. Skolenettverket i Fosenregionen Seminar , Orkanger 2025-03-27 - 2025-03-27
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2025) Lærebøker på norsk - så viktig?. NFFO Paneldebatt , Litteraturhuset i Trondheim 2025-03-12 - 2025-03-12
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2025) Hvilke utfordringer står grunnopplæringa overfor? Mål, midler og fallgruver i framtidas opplæring. Utdanningsforbundet Vestfold Dagsseminar for ledere , Sandefjord 2025-04-23 - 2025-04-23
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2025) Mål, midler og fallgruver i framtidas videregående opplæring. Utdanningsforbundet Tønsberg Klubbmøte , Greveskogen videregående skole 2025-04-22 - 2025-04-22
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2025) R-ordet: Nyvinninger og fallgruver i framtidas videregående opplæring . Cissi Klein videregående Fellestid , Trondheim 2025-04-30 - 2025-04-30
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2025) Skolens smale timeplan: Hvordan ivareta helheten i barndommens timeplan og framtidas fellesskole? . Utdanningsforbundet Vestland Seminar , Høgskulen på Vestlandet i Bergen 2025-05-06 - 2025-05-06

2024

  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Ny timeplan? Mål, midler og fallgruver i framtidas videregående opplæring. Utdanningsforbundet Trøndelag Seminar for tillitsvalgte , Steinkjer 2024-09-19 - 2024-09-19
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Norsk skole- og kunnskapspolitikk: hvor står vi og hvor går vi? . Trondheim SVs seniorgruppe Fagkveld , Klæbu 2024-09-04 - 2024-09-04
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Kutte ett skoleår. NRK P2, Dagsnytt 18 NRK P2, Dagsnytt 18 [Radio] 2024-10-15
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Er skolen yrkesforberedende? . Yrkesfagpodden Yrkesfagpodden [Radio] 2024-02-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Mål, middel og fallgruver i framtidas videregående opplæring. Utdanningsforbundet Utdanningsforbundets kontaktforum for videregående opplæring og fagskoler , Oslo 2024-05-15 - 2024-05-15
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Leken som forsvant: 27 år med seksåringer i skolen. Utdanningsforbundet Trondheim Utdanningsforbundets medlemsmøte , DIGS, Trondheim 2024-01-16 - 2024-01-16
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Hva betyr en mer praktisk og variert skole i praksis? . Utforsk (Aschehoug) Utforsk (Aschehoug) [Radio] 2024-02-27
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Uredigert: Elise Farstad Djupedal, skoleforsker. Aftenposten Dypdykk Aftenposten Dypdykk [Radio] 2024-07-24
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Barndommens timeplan: historiske endringer i timeplanen 1990-2024. Arbeiderpartiet Innlegg , Stortinget 2024-06-26 - 2024-06-26
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Former vi en nasjon av kløner?. Aftenposten A-magasinet Aftenposten A-magasinet [Avis] 2024-08-15
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Kari Nessa Nordtun om skjermbruk i skolen. Litteraturhuset i Trondheim Samtale , Trondheim 2024-02-12 - 2024-02-12
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Uteskole og praktisk undervisning, hva har det å si elevenes læringsmiljø? . LY-podden LY-podden [Radio] 2024-03-25
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Barndommens timeplan: hvordan kan dagens skole bli mer praktisk og variert i praksis?. Rødt Programkomité-møte , Teams 2024-04-11 - 2024-04-11
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Skjermbruk i skolen med kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Et bedre skole-Norge Et bedre skole-Norge [Radio] 2024-04-03
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Rekordmange søker yrkesfag. Pønsj, NRK P3 Pønsj, NRK P3 [Radio] 2024-02-21
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Knekker lekekoden. Klassekampen Klassekampen [Avis] 2024-06-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) På skuldrene til de minste: da politiske virkemidler rundt tidlig innsats fikk fotfeste i kunnskapspolitikken. Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet Forskningsgruppeseminar , Trondheim 2024-06-20 - 2024-06-20
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Aldri friminutt. Tendens Tendens [Fagblad] 2024-04-08
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Lese- og skriveopplæringas politiske innflytelse. Språkrådet Skriveopplæringa - viktigare enn nokon gong? , Litteraturhuset i Trondheim 2024-06-04 - 2024-06-04
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) – Regjeringen legger opp til en litt artigere vei mot PISA-resultater. Utdanningsnytt Utdanningsnytt [Internett] 2024-09-18
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Blir skolen mer praktisk fremover?. NRK P1 Dagens NRK P1 Dagens [Radio] 2024-09-13
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Ber om å få slippe nasjonale prøver. Klassekampen Klassekampen [Avis] 2024-09-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad; Rønningen, Elisabeth. (2024) A historical descriptive analysis of homework in Norwegian curriculum, 1936-1998. UiO 10th Nordic Curriculum Theory Conference , Oslo 2024-10-24 - 2024-10-25
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Slik gikk Norge fra å minske forskjeller til å øke dem. Morgenbladet Morgenbladet [Avis] 2024-10-25
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Å utfordre skolens smale timeplan. KS m.fl. Trøndelagskonferansen , Hell 2024-10-17 - 2024-10-17
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Å lede en skole der elever lærer, trives og kjenner mening. KS m.fl. Paneldebatt på Trøndelagskonferansen , Hell 2024-10-17 - 2024-10-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Grunnskolen som kunnskapspolitikk: Politisk styring av skolens innhold gjennom fag- og timefordelinga 1954-2024 . NTNU Sluttseminar for graden ph.d. , Trondheim 2024-11-01 - 2024-11-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Barndommens timeplan: timeplanen som ramme for lærerens inkluderingsarbeid . Inkluderende praksis på Nordmøre (NTNU) Gjesteforelesning , Kristiansund 2024-11-12 - 2024-11-12
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Drill og hvit saus på timeplanen. Mat og helse i skolen Mat og helse-konferansen 2024 , Staanger 2024-11-14 - 2024-11-14
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Nye politiske grep på trappene: Mål, midler og fallgruver i framtidas skole. Utdanningsforbundet Vestfold Seminar , Oslo 2024-12-13 - 2024-12-13
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2024) Har norsk skole skutt seg selv i foten?. Årsak-virkning Årsak-virkning [Radio] 2024-12-21

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Tekst, tall og telling: en snarkikk på et skolehistorisk doktorgradsprosjekt som baserer seg på dokument. NTNU Gjesteforelesning MGLU5229 , Akrinn, Trondheim 2023-10-30 - 2023-10-30
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Hvordan kom nettbrettet inn i skolen?. Aftenposten Aftenposten [Radio] 2023-10-18
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Eksamen i samfunnskunnskap: standardiserte drømmer i en variert virkelighet. Trøndelag fylkeskommune Nettverksdag for norsk- og samfunnsfaglærere i Trøndelag fylkeskommune , Steinkjer 2023-11-29 - 2023-11-29
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Hva gjør vi for arbeidsorientert ungdom?. Manifest tankesmie Manifestkonferansen 2023 , Sentrum Scene 2023-03-28 - 2023-03-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Det allmenne, det nyttige og det trivelige: Etableringa av ungdomsskolen som kunnskapspoltikk. Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet Forskningsgruppeseminar , Øyna 2023-06-05 - 2023-06-06
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Kommunen tviheld på fire dagars skuleveke: – Eg skjønnar ikkje kvifor. NRK NRK [Internett] 2023-06-07
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad; Bjordal, Ingvil; Outzen, Andreas; Saers, Clemens. (2023) Har læreren mistet all autoritet?. Litteraturhuset i Trondheim Stockmanndagene , DIGS, Trondheim 2023-09-30 - 2023-09-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Barneskolen på tegnebrettet: Etablering av felles timeplan for seksårig barneskole 1958-1974 . USN og Oslomet Utdanningshistorisk forskning i Norge anno 2023 , USN 2023-04-21 - 2023-04-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Barndommens timeplan: timeplan som institusjonell ramme for lærerens inkluderingsarbeid. NTNU Gjesteforelesning SKOLE6150 , Akrinn, Trondheim 2023-10-04 - 2023-10-04
  • Poster
    Djupedal, Elise Farstad; Fiskvik, Marte Helland; Rønningen, Elisabeth. (2023) Framtidas ungdomsskole. NTNU Researchers´ night: Ungdommens forskernatt NTNU , Trondheim 2023-09-29 - 2023-09-29
  • Faglig foredrag
    Roos, Merethe; Isaksen, Lasse Skogvold; Hoel, Oddmund Løkensgard; Djupedal, Elise Farstad; Helsvig, Kim Gunnar. (2023) Debatt, "Makten og avmakten i skolepolitikken". USN/OsloMet Utdanningshistorisk forskning i Norge anno 2023 , USN Campus Drammen 2023-04-21 -
  • Programdeltagelse
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Yrkesfag øker i popularitet. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2023-03-27
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Hvem er verdt noe i norsk skole? . Manifest tankesmie Manifestkonferansen 2023 , Sentrum Scene 2023-03-28 - 2023-03-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Ungdomsskolen som kunnskapspolitikk: etableringa av et enhetlig ungdomstrinn 1955-1974. NTNU Forelesning , NTNU 2023-04-25 - 2023-04-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Barndommens timeplan. Trondheim kommune Seminar på Ila skole , Ila skole 2023-04-14 - 2023-04-14
  • Faglig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) "Verdens gråeste dokument": timeplanen som verktøy for å reflektere over og planlegge helheten i de minste barnas skoledag. Trondheim kommune Nettverkstreff for "Vi skaper rommet - rommet skaper deg" , Vikåsen barneskole 2023-05-11 - 2023-05-11
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Her er forskerens dom over Høyres ungdomsskolereform. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2023-01-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Tallenes tale: Å undersøke hvordan politiske dokument setter skolens timeplan i bevegelse. Institutt for sosiologi og statsvitenskap Gjesteforelesning SOS3004 , Dragvoll 2023-09-22 - 2023-09-22
  • Intervju
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Tar leken tilbake. Klassekampen Klassekampen [Avis] 2023-09-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) En historiografi av norsk læreplanhistorie. NTNU Ph.d.-kurs (LOS8035) , Trondheim 2023-11-09 - 2023-11-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Djupedal, Elise Farstad. (2023) Schooling as politics of knowledge: governing through national timetables 1955/1974-2008. NTNU Ph.d.-kurs (LOS8011) , Trondheim 2023-11-13 - 2023-11-13

2022

  • Programdeltagelse
    Farstad Djupedal, Elise. (2022) Skoleforskning på timetall. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2022-10-12
  • Programdeltagelse
    Farstad Djupedal, Elise. (2022) Lærer elevene mer eller lærer de å bli dritlei?. SL-podden: fra grasrota til Youngstorget SL-podden: fra grasrota til Youngstorget [Radio] 2022-11-21
  • Intervju
    Farstad Djupedal, Elise. (2022) Hun har oppdaget et 11. grunnskoleår. Morgenbladet Morgenbladet [Avis] 2022-11-22
  • Programdeltagelse
    Farstad Djupedal, Elise; Sandåker, Lars. (2022) Mer og mer skole. Lars og Pål podcast Lars og Pål podcast [Radio] 2022-12-04
  • Intervju
    Farstad Djupedal, Elise. (2022) Drastisk økning i barns timeplan: - Kjedelig å sitte så mye i ro. NRK NRK [Internett] 2022-10-12
  • Programdeltagelse
    Farstad Djupedal, Elise. (2022) Hvorfor klarer vi ikke å få elever interesserte, motiverte og bedre i realfag?. Dagens på NRK P1 Dagens på NRK P1 [Radio] 2022-01-13
  • Programdeltagelse
    Farstad Djupedal, Elise; Østerlie, Ove. (2022) Kroppsøving og "de urolige" elevene. Krø.no Krø.no [Radio] 2022-01-07

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo