Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Einar Sundsdal

Einar Sundsdal

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk og livslang læring

einar.sundsdal@ntnu.no
73412495 Paviljong A, 207, Dragvoll
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Kompetanseord

  • Allmenn didaktikk
  • Danningsteori
  • Klasseledelse
  • Kritisk pedagogikk
  • Lek
  • Oppdragelsesteori
  • Pedagogikk
  • Pedagogisk filosofi
  • Progressiv pedagogikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolen - et sted å leke?. Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolens mangel på mening. Adressavisen.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Å være et ugagns menneske. Barnehagefolk.
    Faglig artikkel

2021

  • Sundsdal, Einar; øksnes, maria. (2021) Hva mener vi med lek i skolen?. Adressavisen.
    Leserinnlegg
  • Sundsdal, Einar. (2021) Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 7.
    Leder
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 7.
    Leder
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) Play and the Pedagogical Apparatus. Play and Democracy: Philosophical Perspectives.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) The Value of Play in Education. Oxford Research Encyclopedia of Education.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2020

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Er det plass til barnas lek i skolen?. Avisa Vårt land.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Lek i fritidshem. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars; Nome, Dag Øystein; Evenshaug, Trude. (2020) La skolen etter Coronaviruset bli en lek. VG : Verdens gang.
    Kronikk
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2020) Barns lek i skolen. Fagbokforlaget. 2020. ISBN 978-82-450-3438-7.
    Vitenskapelig monografi

2019

  • Sundsdal, Einar. (2019) Problematiske program. Første steg.
    Anmeldelse
  • Volckmar, Nina; Sundsdal, Einar. (2019) Notes from the Editors. Nordic Journal of Educational History. volum 6 (2).
    Leder

2018

  • Sundsdal, Einar. (2018) Om barns læring. Fagsnakk.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) "...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning. Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202602567.
    Lærebok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekens egenverdi i ny rammeplan. Første steg.
    Faglig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Ny kunnskap om lekens begrunnelse. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Leserinnlegg
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. volum 30 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!. Første steg.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep. Barn og deres voksne.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie. (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
    Vitenskapelig antologi

2017

  • Sundsdal, Einar. (2017) Barnehagelæreren i filosofenes lys. Første steg.
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2017) Filosofi og barnehageliv. Første steg.
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2017) Pedagogikk på barnas premisser. Bedre Skole.
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å verdsette barns lek. Barndom i barnehage: Lek.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2017) Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. 2017. ISBN 978-91-7741-007-2.
    Lærebok

2016

  • Sundsdal, Einar. (2016) En venn kan ikke være perkfekt. Første steg.
    Faglig artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2016) Foreldre - barn. Pedagogiske fenomener. En innføring.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver. Pædagogik i dagtilbud.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Lek – det som gör livet värt att leva. Lek på rätt väg? — På spaning efter leken.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Lekelykke i barnehagen. Barnehagefolk.
    Faglig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars. (2016) Fremtidens skole. Leder. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 2 (3).
    Leder
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2016) Barndom i barnehagen: Læring. Cappelen Damm Akademisk. 2016. ISBN 9788202473860.
    Vitenskapelig antologi
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2016) "Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen. Barndom i barnehagen: Læring.
    Faglig kapittel

2015

  • Sundsdal, Einar. (2015) Barns vennskap med andre. Barndom i barnehage: Vennskap.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Heldagsskolen kan true barnets frie lek. Vårt land.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Klassledning och barnperspektivet. Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver. Pædagogik i dagtilbud (iBog).
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem. Første steg.
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Til forsvar for barns spontane lek. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 1.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen. Metodefestival og øyeblikksrealisme: -eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars. (2015) Leder (9. april 2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
    Leder

2014

  • Sundsdal, Einar. (2014) Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen. Harvest : Mennesket & naturen.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder. Utdanning.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Disiplinert demokrati. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Nymoralisme i norsk pedagogikk. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. (2014) Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer". 2014. ISBN 978-82-998563-6-2.
    Populærvitenskapelig bok
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2014) Barns rett til lek er truet. Årstidsbrevet.
    Kronikk
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2014) Lek - det som gjør livet verdt å leve!. På spor etter lek.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2013

  • Sundsdal, Einar. (2013) Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman. Utbildning och Demokrati. volum 22 (2).
    Short communication
  • Sundsdal, Einar. (2013) John Stuart Mill - Dannelse gjennom frihet og følelser. Danningens filosofihistorie.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Mennesket er ikke skaperverkets krone. Danning i barnehagen : perspektiver og muligheter.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Naturalistisk humanisme - bidrag til et pedagogisk standpunkt. Akademika forlag. 2013. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (176).
    Doktorgradsavhandling
  • Sundsdal, Einar. (2013) Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid. Danningens filosofihistorie.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Barns rett til lek er truet. Dagsavisen.
    Kronikk

2012

  • Sundsdal, Einar. (2012) 'Danning nedenfra'. Folkehøgskolen.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2012) Danning nedenfra. Salongen : Nettstedet for filosofi og idéhistorie.
    Kronikk

2011

  • Sundsdal, Einar. (2011) Danning som naturgave. Nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2011) Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics. Humaniorastudier i pedagogikk. Pedagogisk filosofi og historie.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Strand, Torill. (2011) Reality is catching up with me : empirical knowledge and philosophy of education. Nordic Studies in Education. volum 31 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Vitenskapelige artikler

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. volum 30 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Til forsvar for barns spontane lek. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 1.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Strand, Torill. (2011) Reality is catching up with me : empirical knowledge and philosophy of education. Nordic Studies in Education. volum 31 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolens mangel på mening. Adressavisen.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Å være et ugagns menneske. Barnehagefolk.
    Faglig artikkel
  • Sundsdal, Einar; øksnes, maria. (2021) Hva mener vi med lek i skolen?. Adressavisen.
    Leserinnlegg
  • Sundsdal, Einar. (2021) Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 7.
    Leder
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 7.
    Leder
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Er det plass til barnas lek i skolen?. Avisa Vårt land.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars; Nome, Dag Øystein; Evenshaug, Trude. (2020) La skolen etter Coronaviruset bli en lek. VG : Verdens gang.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2019) Problematiske program. Første steg.
    Anmeldelse
  • Volckmar, Nina; Sundsdal, Einar. (2019) Notes from the Editors. Nordic Journal of Educational History. volum 6 (2).
    Leder
  • Sundsdal, Einar. (2018) Om barns læring. Fagsnakk.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekens egenverdi i ny rammeplan. Første steg.
    Faglig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Ny kunnskap om lekens begrunnelse. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Leserinnlegg
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!. Første steg.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2017) Barnehagelæreren i filosofenes lys. Første steg.
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2017) Filosofi og barnehageliv. Første steg.
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2017) Pedagogikk på barnas premisser. Bedre Skole.
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2016) En venn kan ikke være perkfekt. Første steg.
    Faglig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Lekelykke i barnehagen. Barnehagefolk.
    Faglig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars. (2016) Fremtidens skole. Leder. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 2 (3).
    Leder
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Heldagsskolen kan true barnets frie lek. Vårt land.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Klassledning och barnperspektivet. Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem. Første steg.
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars. (2015) Leder (9. april 2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
    Leder
  • Sundsdal, Einar. (2014) Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen. Harvest : Mennesket & naturen.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder. Utdanning.
    Kronikk
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2014) Barns rett til lek er truet. Årstidsbrevet.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2013) Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman. Utbildning och Demokrati. volum 22 (2).
    Short communication
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Barns rett til lek er truet. Dagsavisen.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2012) 'Danning nedenfra'. Folkehøgskolen.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2012) Danning nedenfra. Salongen : Nettstedet for filosofi og idéhistorie.
    Kronikk

Bøker

  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2020) Barns lek i skolen. Fagbokforlaget. 2020. ISBN 978-82-450-3438-7.
    Vitenskapelig monografi
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202602567.
    Lærebok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie. (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
    Vitenskapelig antologi
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2017) Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. 2017. ISBN 978-91-7741-007-2.
    Lærebok
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2016) Barndom i barnehagen: Læring. Cappelen Damm Akademisk. 2016. ISBN 9788202473860.
    Vitenskapelig antologi
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. (2014) Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer". 2014. ISBN 978-82-998563-6-2.
    Populærvitenskapelig bok

Del av bok/rapport

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolen - et sted å leke?. Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) Play and the Pedagogical Apparatus. Play and Democracy: Philosophical Perspectives.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) The Value of Play in Education. Oxford Research Encyclopedia of Education.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Lek i fritidshem. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) "...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning. Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep. Barn og deres voksne.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å verdsette barns lek. Barndom i barnehage: Lek.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2016) Foreldre - barn. Pedagogiske fenomener. En innføring.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver. Pædagogik i dagtilbud.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Lek – det som gör livet värt att leva. Lek på rätt väg? — På spaning efter leken.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2016) "Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen. Barndom i barnehagen: Læring.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar. (2015) Barns vennskap med andre. Barndom i barnehage: Vennskap.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver. Pædagogik i dagtilbud (iBog).
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen. Metodefestival og øyeblikksrealisme: -eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Disiplinert demokrati. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Nymoralisme i norsk pedagogikk. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2014) Lek - det som gjør livet verdt å leve!. På spor etter lek.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) John Stuart Mill - Dannelse gjennom frihet og følelser. Danningens filosofihistorie.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Mennesket er ikke skaperverkets krone. Danning i barnehagen : perspektiver og muligheter.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid. Danningens filosofihistorie.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2011) Danning som naturgave. Nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2011) Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics. Humaniorastudier i pedagogikk. Pedagogisk filosofi og historie.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Sundsdal, Einar. (2013) Naturalistisk humanisme - bidrag til et pedagogisk standpunkt. Akademika forlag. 2013. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (176).
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PED1003 - Didaktikk
  • PED1001 - Pedagogisk filosofi og idéhistorie

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2022) Lek og læring i barnehage og skole. Fagdag Trondheim kommune . Trondheim kommune; Trondheim. 2022-08-19.
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2022) Pedagogiske tradisjoner. WorkshopTrondheim kommune/NTNU/DMMH ; 2022-11-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Forskningsetikk i innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle. CeDif forskningsseminar ; 2022-03-18.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolen - et sted å leke?. CeDif forskningsseminar ; 2022-05-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) The Values of Play in Education. NERA conference . NERA; Reykjavik. 2022-06-01 - 2022-06-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. (2022) "It's complicated." Scheduled play. NERA conference . NERA; Reykjavik. 2022-06-01 - 2022-06-03.
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Svensson, Helene Berntsen. (2022) Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov. Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov. ; 2022-11-10.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2019) Colonization of play?. The fifth biennial Philosophy at Play conference ; Prague. 2019-06-24 - 2019-06-26.

2018

  • Intervju
    Heie, Magnus; Sundsdal, Einar. (2018) Open Access-tidsskrift med kritisk blikk på det pedagogiske forskningsområdet. Fagsnakk.no [Internett]. 2018-09-18.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2018) Lek og det lykkelige liv. Lars Løvlie 80 år . Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo; Oslo. 2018-10-12 - 2018-10-12.
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2018) Lekens egenverdi og nytterverdi. Lek og barneliv . CappelenDamm Akademisk; 2018-03-15 - 2018-03-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Fra oppdragelse til læring i barnehagen. Den sjuende nordiske utdanningshistoriske konferansen . Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU; Trondheim. 2018-09-19 - 2018-09-20.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehage og skole. Friminutt: Universitetsbiblioteket NTNU ; 2018-12-05 - 2018-12-05.
  • Intervju
    Tverrå Løkås, Mariell; Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Forfatterne kommer med et høyt og tydelig varsko på lekens vegne. Barnehage.no [Fagblad]. 2018-09-25.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2017) Friendship among children - a phenomenological perspective. The 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA) . NERA; København. 2017-03-23 - 2017-03-25.
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2017) Tavleundervisning. NTNU SU Fakultetets utdanningskonferanse 2017 . NTNU SU-fakultetet; 2017-09-02 - 2017-09-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Barnet og læreplanen. Norsk lærerutdanning 2017. Barneperspektiv i nordisk pedagogikk- og barne/ungdomsforskning . NTNU; 2017-11-30 - 2017-11-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) In defense of the intrinsic value of children`s play. 27th ICCP World Play Conference Researching Play . International Council for Children's Play (ICCP); Vilnius. 2017-06-15 - 2017-06-17.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Barneperspektivet og klasseledelse. FOU-julelønsj . FLT; Rotvoll. 2015-12-15 - 2015-12-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Dannelse og den naturalistiske vending. FoU i praksis ; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-04-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Danning og lek i et naturalistisk-humanistisk perspektiv. NATUR - DANNING - LEK . Anne Stokke, Uit Det arktiske universitet; 2015-10-14 - 2015-10-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) John Deweys begrep om respekt for naturen. NATUR - DANNING - LEK . Anne Stokke, UIT Det arktiske universitet; Alta. 2015-10-14 - 2015-10-14.
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Leken setter fremtiden fri. På spor etter lek - nye perspektiver på lek i det moderne samfunn . Utdanningsforbundet; Trondheim. 2015-11-12 - 2015-11-12.
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Vennskap med andre. Ny kunnskap om vennskap i barnehagen . Utviklingsforum; Oslo. 2015-11-19 - 2015-11-19.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Classroom managment and democracy for education - it won't work!. NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education . Nordic Educational Research Association; Gøteborg. 2015-03-04 - 2015-03-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Froebel’s idea of play – a hermeneutical challenge. NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education . Nordic Educational Research Association; Gøteborg. 2015-03-04 - 2015-03-06.
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Heldagsskolen og barneperspektivet. Seminar om heldagsskolen . Utdanningspolitisk utvalg i Utdanningsforbundet; Oslo. 2015-05-27 - 2015-05-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Praksishypotesen og lekens egenverdi i pedagogikkens tidsalder. FoU i praksis ; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-04-10.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2014) Education for sustainable development - a Dewean reorientation. NERA 42nd Congress . Nordisk foreninng for pedagogisk forskning; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Classroom management and democracy in education - a critical discussion. NERA 42nd Congress . Nordisk foreninng for pedagogisk forskning; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Play is what makes life worth living. NERA 42nd Congress . Nordisk foreninng for pedagogisk forskning; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2013) Naturalistisk dannelse - betydning, muligheter og pedagogisk praksis. Prøveforelesning for graden ph.d . Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo; Oslo. 2013-06-27 - 2013-06-27.
  • Intervju
    Sundsdal, Einar; Firing Lunde, Anders. (2013) Et lite stykke natur. Morgenbladet [Avis]. 2013-07-26.
  • Intervju
    Sundsdal, Einar; Jonassen, Trine. (2013) Naturlig danning. Barnehage.no Medlemsmagasin for PBL [Avis]. 2013-11-01.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Ansvar og dannelse i barnehagen. Foredrag . Blåbæråsen barnehage; Lillesand. 2013-11-14.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Danning sett i lys av barnehagens samfunnsmandat og samfunnets krav om effektivitet og utbytte av utdanningen. Pedagogisk debattforum . Utdanningsforbundet (Lillesand); Lillesand. 2013-11-13.

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2009) Revising Subjectivity: Final Vocabularies and Pragmatist Notions. Annual Meeting of the Philosophy of Education Society of Australasia . PESA; Honolulu. 2009-12-03 - 2009-12-06.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn