Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Einar Sundsdal

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Einar Sundsdal

Professor
Institutt for pedagogikk og livslang læring

einar.sundsdal@ntnu.no
73412495 Paviljong A, 207, Dragvoll
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Kompetanseord

  • Allmenn didaktikk
  • Danningsteori
  • Klasseledelse
  • Kritisk pedagogikk
  • Lek
  • Oppdragelsesteori
  • Pedagogikk
  • Pedagogisk filosofi
  • Progressiv pedagogikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2024

  • Sundsdal, Einar. (2024) The teacher’s primary responsibility is the uniqueness of every child: the radically learner-sensitive pedagogy of Anna Sethne.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2024) Hermeneutikk.
    Faglig kapittel

2023

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. (2023) Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2022

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolens mangel på mening.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolen - et sted å leke?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Å være et ugagns menneske. Barnehagefolk
    Fagartikkel

2021

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Leder
  • Sundsdal, Einar. (2021) Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Leder
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) The Value of Play in Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; øksnes, maria. (2021) Hva mener vi med lek i skolen?. Adressavisen
    Leserinnlegg
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) Play and the Pedagogical Apparatus.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Er det plass til barnas lek i skolen?.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars; Nome, Dag Øystein; Evenshaug, Trude. (2020) La skolen etter Coronaviruset bli en lek.
    Kronikk
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2020) Barns lek i skolen. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Lek i fritidshem.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Volckmar, Nina; Sundsdal, Einar. (2019) Notes from the Editors. Nordic Journal of Educational History
    Leder
  • Sundsdal, Einar. (2019) Problematiske program. Første steg
    Anmeldelse

2018

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Ny kunnskap om lekens begrunnelse. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Leserinnlegg
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Lærebok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie. (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!. Første steg
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2018) Om barns læring.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekens egenverdi i ny rammeplan. Første steg
    Fagartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) "...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Sundsdal, Einar. (2017) Barnehagelæreren i filosofenes lys. Første steg
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2017) Pedagogikk på barnas premisser. Bedre Skole
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2017) Filosofi og barnehageliv. Første steg
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å verdsette barns lek.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2017) Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. Gothia fortbildning Gothia fortbildning
    Lærebok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Lekelykke i barnehagen. Barnehagefolk
    Fagartikkel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2016) Barndom i barnehagen: Læring. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Sundsdal, Einar. (2016) En venn kan ikke være perkfekt. Første steg
    Fagartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Lek – det som gör livet värt att leva.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2016) Foreldre - barn.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars. (2016) Fremtidens skole. Leder. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Leder
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2016) "Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.
    Faglig kapittel

2015

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Heldagsskolen kan true barnets frie lek.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Klassledning och barnperspektivet. Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem. Første steg
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2015) Barns vennskap med andre.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Til forsvar for barns spontane lek. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars. (2015) Leder (9. april 2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Leder

2014

  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2014) Lek - det som gjør livet verdt å leve!.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Nymoralisme i norsk pedagogikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Disiplinert demokrati.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. (2014) Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer". Norsk Pedagogisk Forlag Norsk Pedagogisk Forlag
    Populærvitenskapelig bok
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2014) Barns rett til lek er truet.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2014) Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen. Harvest : Mennesket & naturen
    Populærvitenskapelig artikkel

2013

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Barns rett til lek er truet.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2013) John Stuart Mill - Dannelse gjennom frihet og følelser.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Mennesket er ikke skaperverkets krone.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Naturalistisk humanisme - bidrag til et pedagogisk standpunkt. Akademika forlag Akademika forlag
    Doktorgradsavhandling
  • Sundsdal, Einar. (2013) Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman. Utbildning och Demokrati
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Sundsdal, Einar. (2012) 'Danning nedenfra'.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2012) Danning nedenfra.
    Kronikk

2011

  • Sundsdal, Einar; Strand, Torill. (2011) Reality is catching up with me : empirical knowledge and philosophy of education. Nordic Studies in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2011) Danning som naturgave.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2011) Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolens mangel på mening.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Å være et ugagns menneske. Barnehagefolk
    Fagartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Leder
  • Sundsdal, Einar. (2021) Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Leder
  • Sundsdal, Einar; øksnes, maria. (2021) Hva mener vi med lek i skolen?. Adressavisen
    Leserinnlegg
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Er det plass til barnas lek i skolen?.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars; Nome, Dag Øystein; Evenshaug, Trude. (2020) La skolen etter Coronaviruset bli en lek.
    Kronikk
  • Volckmar, Nina; Sundsdal, Einar. (2019) Notes from the Editors. Nordic Journal of Educational History
    Leder
  • Sundsdal, Einar. (2019) Problematiske program. Første steg
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Ny kunnskap om lekens begrunnelse. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Leserinnlegg
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!. Første steg
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2018) Om barns læring.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekens egenverdi i ny rammeplan. Første steg
    Fagartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2017) Barnehagelæreren i filosofenes lys. Første steg
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2017) Pedagogikk på barnas premisser. Bedre Skole
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar. (2017) Filosofi og barnehageliv. Første steg
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Lekelykke i barnehagen. Barnehagefolk
    Fagartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2016) En venn kan ikke være perkfekt. Første steg
    Fagartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars. (2016) Fremtidens skole. Leder. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Leder
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Heldagsskolen kan true barnets frie lek.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Klassledning och barnperspektivet. Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem. Første steg
    Anmeldelse
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Til forsvar for barns spontane lek. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars. (2015) Leder (9. april 2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Leder
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2014) Barns rett til lek er truet.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2014) Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen. Harvest : Mennesket & naturen
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Barns rett til lek er truet.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2013) Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman. Utbildning och Demokrati
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar. (2012) 'Danning nedenfra'.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar. (2012) Danning nedenfra.
    Kronikk
  • Sundsdal, Einar; Strand, Torill. (2011) Reality is catching up with me : empirical knowledge and philosophy of education. Nordic Studies in Education
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2020) Barns lek i skolen. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Lærebok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie. (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2017) Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. Gothia fortbildning Gothia fortbildning
    Lærebok
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2016) Barndom i barnehagen: Læring. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. (2014) Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer". Norsk Pedagogisk Forlag Norsk Pedagogisk Forlag
    Populærvitenskapelig bok

Del av bok/rapport

  • Sundsdal, Einar. (2024) The teacher’s primary responsibility is the uniqueness of every child: the radically learner-sensitive pedagogy of Anna Sethne.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2024) Hermeneutikk.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. (2023) Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolen - et sted å leke?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) The Value of Play in Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) Play and the Pedagogical Apparatus.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Lek i fritidshem.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) "...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å verdsette barns lek.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2016) Lek – det som gör livet värt att leva.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2016) Foreldre - barn.
    Faglig kapittel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2016) "Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.
    Faglig kapittel
  • Sundsdal, Einar. (2015) Barns vennskap med andre.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
    Faglig kapittel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2014) Lek - det som gjør livet verdt å leve!.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Nymoralisme i norsk pedagogikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Disiplinert demokrati.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) John Stuart Mill - Dannelse gjennom frihet og følelser.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Mennesket er ikke skaperverkets krone.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2013) Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2011) Danning som naturgave.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar. (2011) Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Sundsdal, Einar. (2013) Naturalistisk humanisme - bidrag til et pedagogisk standpunkt. Akademika forlag Akademika forlag
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PED1003 - Didaktikk
  • PED1001 - Pedagogisk filosofi og idéhistorie

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2024) Play and The Curriculum. NERA 2024-03-06 -
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2024) Lek, undervisning og læring. Högare seminariet 2024-03-05 -
  • Faglig foredrag
    Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2024) Overgang barnehage-skole. Universitetet i Malmö, Sverige 2024-03-05 -

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2023) Freedom to play and explore in Norwegian out-of-school hours care. NERA 2023-03-15 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar; Schanke, Tuva. (2023) The role of children`s curiosity and playfulness in transition pedagogy. EECERA 2023-09-01 -

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) The Values of Play in Education. NERA conference , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolen - et sted å leke?. CeDif forskningsseminar 2022-05-03 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Forskningsetikk i innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle. CeDif forskningsseminar 2022-03-18 -
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2022) Lek og læring i barnehage og skole. Fagdag Trondheim kommune , Trondheim 2022-08-19 -
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Svensson, Helene Berntsen. (2022) Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov. Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov. 2022-11-10 -
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2022) Pedagogiske tradisjoner. WorkshopTrondheim kommune/NTNU/DMMH 2022-11-10 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. (2022) "It's complicated." Scheduled play. NERA conference , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2019) Colonization of play?. The fifth biennial Philosophy at Play conference , Prague 2019-06-24 - 2019-06-26

2018

  • Intervju
    Løkås, Mariell Tverrå; Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Forfatterne kommer med et høyt og tydelig varsko på lekens vegne. Barnehage.no Barnehage.no [null] 2018-09-25
  • Intervju
    Heie, Magnus; Sundsdal, Einar. (2018) Open Access-tidsskrift med kritisk blikk på det pedagogiske forskningsområdet. Fagsnakk.no Fagsnakk.no [null] 2018-09-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2018) Lek og det lykkelige liv. Lars Løvlie 80 år , Oslo 2018-10-12 - 2018-10-12
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2018) Lekens egenverdi og nytterverdi. Lek og barneliv 2018-03-15 - 2018-03-15
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehage og skole. Friminutt: Universitetsbiblioteket NTNU 2018-12-05 - 2018-12-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Fra oppdragelse til læring i barnehagen. Den sjuende nordiske utdanningshistoriske konferansen , Trondheim 2018-09-19 - 2018-09-20

2017

  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2017) Tavleundervisning. NTNU SU Fakultetets utdanningskonferanse 2017 2017-09-02 - 2017-09-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2017) Friendship among children - a phenomenological perspective. The 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA) , København 2017-03-23 - 2017-03-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) In defense of the intrinsic value of children`s play. 27th ICCP World Play Conference Researching Play , Vilnius 2017-06-15 - 2017-06-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Barnet og læreplanen. Norsk lærerutdanning 2017. Barneperspektiv i nordisk pedagogikk- og barne/ungdomsforskning 2017-11-30 - 2017-11-30

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Barneperspektivet og klasseledelse. FOU-julelønsj , Rotvoll 2015-12-15 - 2015-12-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Danning og lek i et naturalistisk-humanistisk perspektiv. NATUR - DANNING - LEK 2015-10-14 - 2015-10-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) John Deweys begrep om respekt for naturen. NATUR - DANNING - LEK , Alta 2015-10-14 - 2015-10-14
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Vennskap med andre. Ny kunnskap om vennskap i barnehagen , Oslo 2015-11-19 - 2015-11-19
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Heldagsskolen og barneperspektivet. Seminar om heldagsskolen , Oslo 2015-05-27 - 2015-05-27
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Leken setter fremtiden fri. På spor etter lek - nye perspektiver på lek i det moderne samfunn , Trondheim 2015-11-12 - 2015-11-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Froebel’s idea of play – a hermeneutical challenge. NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education , Gøteborg 2015-03-04 - 2015-03-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Classroom managment and democracy for education - it won't work!. NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education , Gøteborg 2015-03-04 - 2015-03-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Praksishypotesen og lekens egenverdi i pedagogikkens tidsalder. FoU i praksis , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2015) Dannelse og den naturalistiske vending. FoU i praksis , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Classroom management and democracy in education - a critical discussion. NERA 42nd Congress , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Play is what makes life worth living. NERA 42nd Congress , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2014) Education for sustainable development - a Dewean reorientation. NERA 42nd Congress , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07

2013

  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Danning sett i lys av barnehagens samfunnsmandat og samfunnets krav om effektivitet og utbytte av utdanningen. Pedagogisk debattforum , Lillesand 2013-11-13 -
  • Faglig foredrag
    Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Ansvar og dannelse i barnehagen. Foredrag , Lillesand 2013-11-14 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2013) Naturalistisk dannelse - betydning, muligheter og pedagogisk praksis. Prøveforelesning for graden ph.d , Oslo 2013-06-27 - 2013-06-27
  • Intervju
    Sundsdal, Einar; Jonassen, Trine. (2013) Naturlig danning. Barnehage.no Medlemsmagasin for PBL Barnehage.no Medlemsmagasin for PBL [null] 2013-11-01
  • Intervju
    Sundsdal, Einar; Lunde, Anders Firing. (2013) Et lite stykke natur. Morgenbladet Morgenbladet [null] 2013-07-26

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Sundsdal, Einar. (2009) Revising Subjectivity: Final Vocabularies and Pragmatist Notions. Annual Meeting of the Philosophy of Education Society of Australasia , Honolulu 2009-12-03 - 2009-12-06

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo