Dag Atle Lysne
Bakgrunn og aktiviteter
Førsteamanuensis i biologi og naturfagsdidaktikk med forskningsinteresser inn mot kontekstualisering av læring og undervisning i naturfag.
Jeg er førsteamanuensis i biologi og naturfagdidaktikk ved NTNU med en dr.scient. grad i økologi fra Universitetet i Tromsø. Jeg har også flere års erfaring fra grunnskolen og barnehage. Fra 2009 til 2013 ledet jeg NTNU Kompetanse i skolen som organiserer NTNUs tilbud inn mot det statlige systemet for videreutdanning av lærere. Deretter var jeg leder for Program for lærerutdanning (PLU) frem til det instituttet opphørte ved utgangen av 2016.
Mine forskningsinteresser er knyttet til kontekstualisering av læring og undervisning i naturfag, med særlig vekt på verdien av praktisk arbeid for å fremme læring blant elever i grunnopplæringen. I det siste har jeg også forsket på læringsfremmende bruk av digitale tjenester i høyere utdanning.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?. Acta Didactica Norden (ADNO). vol. 14 (2).
- (2019) The Need to Focus on Digital Pedagogy for Online Learning. European Journal of Education (EJED). vol. 2 (3).
- (2019) MOOC Platforms: A Nordic Approach to Research Informed Education in Higher Education. CEUR Workshop Proceedings. vol. 2356.
- (2018) En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster. FoU i praksis. vol. 13 (1).
- (2014) Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools. Nordic Studies in Science Education. vol. 10 (1).
- (2014) Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. vol. 45 (8).
- (2006) Is reduced body growth of cod exposed to the gill parasite Lernaeocera branchialis a cost of resistance?. Journal of Fish Biology. vol. 69 (5).
- (2002) The parasite Lernaeocera branchialis on caged cod: infection pattern is caused by differences in host susceptibility. Parasitology. vol. 124.
- (1997) Regulation of infrapopulations of Cryptocotyle lingua on cod. Parasitology. vol. 114.
- (1995) Pepsin digestion reveals both previous and present infections of metacercariae in the skin of fish. Fisheries Research. vol. 24.
- (1994) The distribution of Cryptocotyle spp. metacercariae in the skin of caged Atlantic cod (Gadus morhua L.). Journal of Fish Biology. vol. 45.
Del av bok/rapport
- (2016) Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology. Insights from Research in Science Teaching and Learning.
- (2014) Students' use of science and mathematics in practical projects in design & technology. Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference).
- (2013) Teknologiprosjekter som læringsarena og betydningen av hensikt og kontekst. Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.
- (2013) Hvordan bidrar elevenes erfaringer til arbeidet med teknologi i skolen?. Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.
- (2013) A practical approach in technology and design in a school for all (Norway). Inquiry in Science Education and Science Teacher Education.
- (2013) Meningsdanning i matematikk basert på arbeid i teknologi og design. Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.
- (2012) Technology & design as contexts for science and mathematics? An empirical study of the realisation of curriculum intentions in Norwegian schools. PATT 26 conference : Stockholm, Sweden 26–30 June 2012: Technology Education in the 21st Century.
- (2012) Bloggen - en lite utnytta mulighet?. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
- (2012) Praktisk arbeid på tvers av fag - sløsing med tid eller godt læringsarbeid?. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.