Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Birgit Rognebakke Krogstie

Birgit Rognebakke Krogstie

1.amanuensis
Institutt for datateknologi og informatikk

birgit.r.krogstie@ntnu.no
73412581 IT-bygget, 114, Gløshaugen, Sem Sælandsvei 7
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Forskningsfelt: Bærekraft i IT-utdanningen, datastøttet læring og refleksjon, datastøttet samarbeid, universitets-/industrisamarbeid i IT-utdanningen, employability og career readiness.

Leder for SFU Excited (Centre for Excellent IT Education) https://www.ntnu.no/excited 

2016-2020 leder for programkomiteen for UDIT, Norsk konferanse for undervisning og didaktikk i IT-fagene, som er del av NIKT (Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning). Co-chair for NIKT 2021.

Undervisning: brukersentrert utvikling, samhandlingsteknologi, prosjektarbeid og systemutvikling.

I perioden 2010-2014 var jeg tilknyttet EU-prosjektet MIRROR (2010-2014) som handlet om læring gjennom refleksjon i arbeidslivet. I dette prosjektet hadde jeg en koordinerende rolle i tilknytning til teori/modeller. 

Min utdanningsbakgrunn er Siv.ing. i datateknikk fra NTH (nå NTNU) og PhD fra NTNU, Inst. for Datateknikk og Informasjonsvitenskap. Jeg også hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. Jeg har vært ansatt ved SINTEF og NITH (nå Høyskolen Kristiania).

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2017

  • Pammer, Viktoria; Krogstie, Birgit Rognebakke; Prilla, Michael. (2017) Let's talk about reflection at work. International Journal of Technology Enhanced Learning
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Krogstie, John. (2016) Considering Self-Efficacy in Reflection. CEUR Workshop Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Lundberg, Gunhild; Berntsen, Kirsti Elisabeth; Wrålsen, Anette; Krogstie, Birgit Rognebakke. (2016) Studenters teamarbeid i nettbaserte fag i lys av mestringstro. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Pitts, Kristine; Pudney, Kevin; Zachos, Konstantinos; Maiden, Neil; Krogstie, Birgit Rognebakke; Jones, Sara. (2015) Using mobile devices and apps to support reflective learning about older people with dementia. Behaviour and Information Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Horgen, Svend Andreas; Hjeltnes, Thorleif. (2015) Criteria for Peer Feedback Comments in a MOOC. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
    Vitenskapelig artikkel
  • Canova Calori, Ilaria; Divitini, Monica; Krogstie, Birgit Rognebakke. (2015) Cross-Team Reflection Workshops in Software Engineering Student Projects. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Prilla, Michael; Pammer, Viktoria. (2014) Understanding and Supporting Reflective Learning Processes in the Workplace: The CSRL Model. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Krogstie, John; Prilla, Michael. (2013) Modeling computer-supported reflective learning: combining a high-level timeline view with reflection cycles and tool use. CEUR Workshop Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Divitini, Monica. (2013) Reflective Learning in the Workplace: The Role of Emotion. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Prilla, Michael; Pammer, Viktoria; Krogstie, Birgit Rognebakke. (2013) Fostering Collaborative Redesign of Work Practice: Challenges for Tools Supporting Reflection at Work. Springer Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Krogstie, Birgit R.; Prilla, Michael. (2012) Tool support for reflection in the workplace in the context of reflective learning cycles. CEUR Workshop Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Krogstie, John; Maiden, Neil; Lockerbie, James; Wessel, Daniel; Knipfer, Kristin. (2012) Collaborative Modelling of Reflection to Inform the Development and Evaluation of Work-Based Learning Technologies. ACM Publications
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kristiansen, Anders; Storlien, Andreas; Mora, Simone; Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2012) Mobile and Collaborative Timelines for Reflection. IADIS Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Prilla, Michael; Knipfer, Kristin; Wessel, Daniel; Pammer, Viktoria. (2012) Computer support for reflective learning in the workplace: A model. IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2011

  • Pammer, Viktoria; Knipfer, Kristin; Krogstie, Birgit R.; Wessel, Daniel; Prilla, Michael; Lindstaedt, Stefanie. (2011) Reflective Learning at Work - A Position and Discussion Paper. CEUR Workshop Proceedings
    Vitenskapelig artikkel

2010

  • Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2010) The work-reflection-learning cycle in software engineering student projects: Use of collaboration tools. NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2010) Supporting Reflection in Software Development with Everyday Working Tools. Computer Supported Cooperative Work (CSCW)
    Vitenskapelig artikkel

2009

  • Bygstad, Bendik; Krogstie, Birgit R.; Grønli, Tor-Morten. (2009) Learning from achievement: scaffolding student projects in software engineering. International Journal of Networking and Virtual Organisations (IJNVO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2009) Shared timeline and individual experience: Supporting retrospective reflection in student software engineering teams. IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.. (2009) Using Project Wiki History to Reflect on the Project Process. IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.. (2009) Do's and dont's of instant messaging in students' project work. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.. (2009) A model of retrospective reflection in project based learning utilizing historical data in collaborative tools. Springer
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bygstad, Bendik; Krogstie, Birgit; Grønli, Tor-Morten. (2009) Learning From Achievement. Scaffolding Student Projects in Software Engineering. International Journal of Networking and Virtual Organisations (IJNVO)
    Vitenskapelig artikkel

2008

  • Krogstie, Birgit R.. (2008) Power through brokering: open source community participation in software engineering student projects. Proceedings - International Conference on Software Engineering
    Vitenskapelig artikkel

2007

  • Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2007) Practice-based learning as mobile learning: The role of boundary objects. IADIS Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Bygstad, Bendik. (2007) Cross-Community Collaboration and Learning in Customer-Driven Software Engineering Student Projects. Proceedings (Conference on Software Engineering Education and Training)
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit; Bygstad, Bendik. (2007) Cross-Community Collaboration and Learning in Customer-Driven Software Engineering Student Projects. Proceedings (Conference on Software Engineering Education and Training)
    Vitenskapelig artikkel

2006

  • Bygstad, Bendik; Krogstie, Birgit R.; Grønli, Tor-Morten. (2006) Scaffolding Project-Based Learning with the Rational Unified Process. Experience from 5 years of Student Projects in Software Engineering. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bygstad, Bendik; Krogstie, Birgit; Grønli, Tor-Morten. (2006) Scaffolding Project-Based Learning with the Rational Unified Process. Experience from 5 years of Student Projects in Software Engineering. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2005

  • Krogstie, Birgit R.; Bygstad, Bendik. (2005) Introducing a Virtual Classroom in a Master Course: Lessons Learned. International Institute of Informatics and Systemics
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Pammer, Viktoria; Krogstie, Birgit Rognebakke; Prilla, Michael. (2017) Let's talk about reflection at work. International Journal of Technology Enhanced Learning
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Krogstie, John. (2016) Considering Self-Efficacy in Reflection. CEUR Workshop Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Lundberg, Gunhild; Berntsen, Kirsti Elisabeth; Wrålsen, Anette; Krogstie, Birgit Rognebakke. (2016) Studenters teamarbeid i nettbaserte fag i lys av mestringstro. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
    Vitenskapelig artikkel
  • Pitts, Kristine; Pudney, Kevin; Zachos, Konstantinos; Maiden, Neil; Krogstie, Birgit Rognebakke; Jones, Sara. (2015) Using mobile devices and apps to support reflective learning about older people with dementia. Behaviour and Information Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Horgen, Svend Andreas; Hjeltnes, Thorleif. (2015) Criteria for Peer Feedback Comments in a MOOC. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
    Vitenskapelig artikkel
  • Canova Calori, Ilaria; Divitini, Monica; Krogstie, Birgit Rognebakke. (2015) Cross-Team Reflection Workshops in Software Engineering Student Projects. NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Prilla, Michael; Pammer, Viktoria. (2014) Understanding and Supporting Reflective Learning Processes in the Workplace: The CSRL Model. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Krogstie, John; Prilla, Michael. (2013) Modeling computer-supported reflective learning: combining a high-level timeline view with reflection cycles and tool use. CEUR Workshop Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit Rognebakke; Divitini, Monica. (2013) Reflective Learning in the Workplace: The Role of Emotion. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Prilla, Michael. (2012) Tool support for reflection in the workplace in the context of reflective learning cycles. CEUR Workshop Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Pammer, Viktoria; Knipfer, Kristin; Krogstie, Birgit R.; Wessel, Daniel; Prilla, Michael; Lindstaedt, Stefanie. (2011) Reflective Learning at Work - A Position and Discussion Paper. CEUR Workshop Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2010) Supporting Reflection in Software Development with Everyday Working Tools. Computer Supported Cooperative Work (CSCW)
    Vitenskapelig artikkel
  • Bygstad, Bendik; Krogstie, Birgit R.; Grønli, Tor-Morten. (2009) Learning from achievement: scaffolding student projects in software engineering. International Journal of Networking and Virtual Organisations (IJNVO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Bygstad, Bendik; Krogstie, Birgit; Grønli, Tor-Morten. (2009) Learning From Achievement. Scaffolding Student Projects in Software Engineering. International Journal of Networking and Virtual Organisations (IJNVO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit R.. (2008) Power through brokering: open source community participation in software engineering student projects. Proceedings - International Conference on Software Engineering
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Bygstad, Bendik. (2007) Cross-Community Collaboration and Learning in Customer-Driven Software Engineering Student Projects. Proceedings (Conference on Software Engineering Education and Training)
    Vitenskapelig artikkel
  • Krogstie, Birgit; Bygstad, Bendik. (2007) Cross-Community Collaboration and Learning in Customer-Driven Software Engineering Student Projects. Proceedings (Conference on Software Engineering Education and Training)
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Prilla, Michael; Pammer, Viktoria; Krogstie, Birgit Rognebakke. (2013) Fostering Collaborative Redesign of Work Practice: Challenges for Tools Supporting Reflection at Work. Springer Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Krogstie, John; Maiden, Neil; Lockerbie, James; Wessel, Daniel; Knipfer, Kristin. (2012) Collaborative Modelling of Reflection to Inform the Development and Evaluation of Work-Based Learning Technologies. ACM Publications
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kristiansen, Anders; Storlien, Andreas; Mora, Simone; Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2012) Mobile and Collaborative Timelines for Reflection. IADIS Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Prilla, Michael; Knipfer, Kristin; Wessel, Daniel; Pammer, Viktoria. (2012) Computer support for reflective learning in the workplace: A model. IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2009) Shared timeline and individual experience: Supporting retrospective reflection in student software engineering teams. IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.. (2009) Using Project Wiki History to Reflect on the Project Process. IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.. (2009) Do's and dont's of instant messaging in students' project work. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.. (2009) A model of retrospective reflection in project based learning utilizing historical data in collaborative tools. Springer
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2007) Practice-based learning as mobile learning: The role of boundary objects. IADIS Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bygstad, Bendik; Krogstie, Birgit R.; Grønli, Tor-Morten. (2006) Scaffolding Project-Based Learning with the Rational Unified Process. Experience from 5 years of Student Projects in Software Engineering. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bygstad, Bendik; Krogstie, Birgit; Grønli, Tor-Morten. (2006) Scaffolding Project-Based Learning with the Rational Unified Process. Experience from 5 years of Student Projects in Software Engineering. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krogstie, Birgit R.; Bygstad, Bendik. (2005) Introducing a Virtual Classroom in a Master Course: Lessons Learned. International Institute of Informatics and Systemics
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Krogstie, Birgit R.; Divitini, Monica. (2010) The work-reflection-learning cycle in software engineering student projects: Use of collaboration tools. NTNU
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • IT8007 - Forskning i Informasjonsteknologi-didaktikk

Formidling

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Sindre, Guttorm; Giannakos, Michail; Krogstie, Birgit Rognebakke; Munkvold, Robin; Aalberg, Trond. (2015) Project Thinking as a Strategy for University Education. Universitets- og høgskolerådet (UHR) MNT-konferansen 2015 , Bergen 2015-03-18 - 2015-03-19

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Krogstie, Birgit R.. (2008) The Wiki as an Integrative Tool in Project Work. Institut d'Etudes Politiques d'Aix-en-Provence the 8th International Conference on the Design of Cooperative Systems , Carry le Rouet, Provence 2008-05-20 - 2008-05-23

2001

  • Vitenskapelig foredrag
    Krogstie, Birgit; krogstie, john. (2001) The Role of Discussion Databases in Knowledge Management. IRIS'24 , Ulvik, Norway 2001-08-11 - 2001-08-14
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn