Emne - Forskning i Informasjonsteknologi-didaktikk - IT8007
Forskning i Informasjonsteknologi-didaktikk
Om
Om emnet
Faglig innhold
Avanserte forskningstemaer knyttet til IT-utdanning. Emnet tar for seg utfordringer og tilnærminger til IT-utdanning i ulike utdanningskontekster, med vekt på forskjeller og fellestrekk mellom disse.
Læringsutbytte
Studentene forventes å få kunnskap, kompetanse og ferdigheter som gjør dem i stand til å gjennomføre forskning innen IT-utdanning.
Kunnskap: Dybdekunnskap om forskning på IT-utdanning. Studentene får avansert og oppdatert kunnskap om forskning og praksis innen IT-utdanning når det gjelder teori, metoder og teknologi.
Ferdigheter: Studentene blir i stand til å anvende tilegnet kunnskap i tilknytning til sitt eget PhD-program. Generell kompetanse: Studentene blir i stand til å reflektere over temaene i emnet i relasjon til eget PhD-arbeid og i en bredere sosial kontekst.
Læringsformer og aktiviteter
Seminarer, kollokvier og selvstudium som avtalt. Studentene utvikler og leverer en forskningsplan på området IT-utdanning. Lærere i emnet gir tilbakemelding på utkast av planen. Deltagelse i seminarer og kollokvier er obligatorisk. Tilbud om forelesninger i emnet betinger at minst 3 studenter tar emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Tidligere, nåværende eller planlagt involvering i IT-utdanning (f.eks. undervisning, veiledning eller utvikling av læringsressurser) er forventet.
Forkunnskapskrav
Mastergrad innen databehandling, informatikk eller tilsvarende, eller tatt opp ved NTNUs integrerte PhD-program.
Kursmateriell
Lærestoff vil bli tilgjengeliggjort under semesteret.
Fagområder
- Informatikk
- Fagdidaktikk