Anne Carine Bonnevie Lund
Om
Forskning
I mange år har mitt forskningsfelt vært knyttet til manfoldsproblematikk med spesielt fokus på nasjonale minoriteter i skolen og på tospråklige læreres situasjon i skolen.
Jeg har undervist i pedagogikk innenfor grunnskolelærerutdanninga i mer enn 20 år, og de seinere årene har profesjonsforskning fått et større fokus der lærerstudentens identitetsutvikling i retning lærerrollen og ulike tilnærminger til studentaktiv læring, med og uten digitale verktøy, har hatt spesielt fokus.
Publikasjoner
2024
-
Järnerot, Anna Jenny Margaret;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Page, Alexander Gamst.
(2024)
PÅ VEI MOT LÆRERYRKET: Studentaktiv læring via transformative prosesser.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Fagbok
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar Karel.
(2024)
Bruk av Storyline innenfor naturfagene – utforskning, kreativitet og didaktiske refleksjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2022)
Storyline in natural science teacher education - An approach to the coherence between theory and practice.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
Det første møtes sødme? Lærerstudenters første møte med praksisfeltet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Løhre, Audhild.
(2020)
Introduksjon: Om ProfILU, antologien og nye utfordringer.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Løhre, Audhild;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2020)
Studenten skal bli lærer: Kunnskap, identitet og profesjonsutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna.
(2020)
En gryende læreridentitet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya.
(2019)
Intercultural science learning outside of school.
Briefs
2018
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2018)
En studie av læreres forståelse av mangfoldsbegrepet.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2017)
Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludernde praksis.
Gyldendal Akademisk
Innledning
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2017)
Mangfold i skolen. En ressurs?.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Bente Bolme;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2017)
Samer og tatere - en del av skolens mangfold.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2017)
Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2016
-
Cyvin, Jardar;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2016)
Manipulative Factors Influencing the Use of Data Loggers in Primary School.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2014)
Tospråklige lærere- en ressurs i skolens interkulturelle praksis?.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2014)
Nasjonale minoriteter og skolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2014)
Organisering og tilrettelegging for kulturelt anerkjennende praksiser : et forsøk på å bedre skolesituasjonen for barn av taterslekt.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2014)
Hvordan har fullført faglærerutdanning for tospråklige påvirket deres arbeidssituasjon?.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Moen, Bente Bolme;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2013)
Taterne og skolen - hva må til for å bedre taterbarnas skolesituasjon?.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2012)
Tatere/Romanifolket i skolen. www.tater-romani.info.
Database
2011
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2011)
Nasjonale minoriteter og den flerkulturelle skolen.
Bedre Skole
Fagartikkel
2010
-
Larsen, Anne-Mari;
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme;
Moen, Kari Hoås.
(2010)
Tatere som minoritet i et flerkulturelt samfunn. Kulturformidling i barnehage og skole.
Utdanningsdirektoratet
Kompendium
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2010)
Nasjonale minoriteter i Norge.
Adresseavisen
Kronikk
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2010)
Taterne i Norge - fra utstøting til inkludering?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2010)
A study on how the use of ICT in travelling periods influences Romani students' attitudes towards school.
Problems of Education in the 21st Century
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2010)
Use of ICT for Romani children in primary school in Norway - a tool for learning and intercultural practice?.
Annet
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2010)
Nasjonale minoriteter i det flerkulturelle Norge.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2009
-
Larsen, Anne-Mari;
Moen, Kari Hoås;
Gustavsen, Anna;
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2009)
Taterfolket fra barn til voksen ; et skole- og kulturprosjekt. Sluttrapport.
Dronning Mauds Minne, Høgskolen ; Taternes Landsforening ; Høgskolen i Sør-Trøndelag, avd. for lærer og tolkeutdanning
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2009)
ICT as a mediation tool for intercultural practise.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2009)
Bruk av IKT for tatere som reiser erfaringer fra et skoleutviklingsprosjekt hvor IKT ble forsøkt brukt som kommunikasjonsverktøy i taternes reiseperioder.
Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Holm, Astri;
Lund, Anne Bonnevie.
(2009)
Rita Hvistendahl (red.): Flerspråklighet i skolen.
FoU i praksis
Anmeldelse
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2009)
Bilingual teachers: A bridge-builder or an intercultural catalyst.
Oplandske Bokforlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2008
-
Lund, Anne Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Sundt, George.
(2008)
Naturfaglæreren i møtet med eleven som IKT-bruker.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2008)
Minoritet møter majoritet. Tospråklige kollegaer i skolen.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Sundt, George.
(2008)
The nature science teacher's meeting with the pupil as an ICT user.
Annet
-
Moen, Bente Bolme;
Lund, Anne Bonnevie.
(2008)
Inkludering av taterbarn i skolen - et aksjonsforskningsprosjekt i oppstartsfasen.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007
-
Larsen, Anne-Mari;
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme;
Moen, Kari Hoås.
(2007)
Tatere som minoritet i et flerkulturelt samfunn; kulturformidling i barnehage og skole (Prosjektet: "taterfolket fra barn til voksen").
Dronning Mauds Minne, Høgskolen; Høgskolen i Sør-Trøndelag og Taternes Landsforening
Kompendium
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2007)
Taterne - en nasjonal minoritet.
Adresseavisen
Kronikk
-
Moen, Bente Bolme;
Lund, Anne Bonnevie.
(2007)
Tatere i en flerkulturell skole.
Utdanning
Fagartikkel
2006
-
Larsen, Anne-Mari;
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme;
Moen, Kari Hoås.
(2006)
Tatere som minoritet i et flerkulturelt samfunn : prosjektet "Taterfolket fra barn til voksen".
Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning
Kompendium
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2006)
Brobyggere i norsk skole? Tospråklige lærere som brobyggere for et flerkulturelt perspektiv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
Lund, Anne Bonnevie;
Sundt, George.
(2006)
Bruk av IKT i naturfagene. Hemmer eller fremmer dette naturfaglig forståelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2005
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2005)
Når taterne reiser! Pc som kommunikasjonsmiddel mellom lærer og elev.
Fri som fuglen : medlemsblad for Romanifolkets landsforening
Populærvitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2005)
Med nettet som læringsarena for tospråklige lærere.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2005)
Dypere forståelse gjennom bruk av erfaringer fra praksis.
Annet produkt
2004
-
Cyvin, Jardar;
Lund, Anne Bonnevie;
Sundt, George.
(2004)
Er det behov for utvikling av nye og endrete arbeidsmåter i natur- og miljøfagsundervisninga på ungdomstrinnet?.
Høgskulen på Vestlandet
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2004)
Tospråklige lærere - en styrking av skolens flerkulturelle arbeid?.
Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2004)
Jeg ser på den norske skolen annerledes nå : tospråklige lærere i praksis i norske skoler. Rapport fra et prosjekt støttet av Utdannings- og forskningsdepartementet.
HiST Avd. for lærer- og tolkeutdanning (3)
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2004)
Arbeid i en flerkulturell skole : bidrag fra to konferanser.
HiST ALT (6)
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme;
Pettersson, Tove.
(2004)
Et univers for samhandling? Nettbasert kommunikasjon mellom døve og hørende studenter.
HiST Avdeling for lærer- og tolkeutdanning (7)
Rapport
2003
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2003)
Tospråklige lærere : hva gjør de? hva vil de? hva kan de? Rapport fra en undersøkelse gjennomført høst 2001 / vår 2002.
HiST ALT (6)
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2003)
Tospråklige lærere : trenger vi dem i en flerkulturell skole?.
Bedre Skole
Fagartikkel
2002
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2002)
Pedagogikk for tospråklige lærere : rapport og fagplan.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, ALT
Rapport
2001
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2001)
Rapport fra studiet 10 vekttall pedagogikk for morsmålslærere.
HiST Avdeling for lærerutdanning og tegnspråk (6)
Rapport
1994
-
Lund, Anne Bonnevie;
Michelsen, Ronny F..
(1994)
Læreren som person : i lys av E. Mouniers personalisme og K.E. Løgstrups interdependens : et forsøk på et sammenholdende perspektiv med utgangspunkt i begrepene intuisjon, taus kunnskap og pedagogisk takt.
Norsk Lærerakademi
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2022)
Storyline in natural science teacher education - An approach to the coherence between theory and practice.
International Journal of Educational Research Open
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2018)
En studie av læreres forståelse av mangfoldsbegrepet.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2014)
Organisering og tilrettelegging for kulturelt anerkjennende praksiser : et forsøk på å bedre skolesituasjonen for barn av taterslekt.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Bente Bolme;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2013)
Taterne og skolen - hva må til for å bedre taterbarnas skolesituasjon?.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2011)
Nasjonale minoriteter og den flerkulturelle skolen.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2010)
Nasjonale minoriteter i Norge.
Adresseavisen
Kronikk
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2010)
A study on how the use of ICT in travelling periods influences Romani students' attitudes towards school.
Problems of Education in the 21st Century
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2009)
Bruk av IKT for tatere som reiser erfaringer fra et skoleutviklingsprosjekt hvor IKT ble forsøkt brukt som kommunikasjonsverktøy i taternes reiseperioder.
Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Holm, Astri;
Lund, Anne Bonnevie.
(2009)
Rita Hvistendahl (red.): Flerspråklighet i skolen.
FoU i praksis
Anmeldelse
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2008)
Minoritet møter majoritet. Tospråklige kollegaer i skolen.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2007)
Taterne - en nasjonal minoritet.
Adresseavisen
Kronikk
-
Moen, Bente Bolme;
Lund, Anne Bonnevie.
(2007)
Tatere i en flerkulturell skole.
Utdanning
Fagartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2005)
Når taterne reiser! Pc som kommunikasjonsmiddel mellom lærer og elev.
Fri som fuglen : medlemsblad for Romanifolkets landsforening
Populærvitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2004)
Tospråklige lærere - en styrking av skolens flerkulturelle arbeid?.
Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2003)
Tospråklige lærere : trenger vi dem i en flerkulturell skole?.
Bedre Skole
Fagartikkel
Bøker
-
Järnerot, Anna Jenny Margaret;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Page, Alexander Gamst.
(2024)
PÅ VEI MOT LÆRERYRKET: Studentaktiv læring via transformative prosesser.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Fagbok
-
Løhre, Audhild;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2020)
Studenten skal bli lærer: Kunnskap, identitet og profesjonsutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2017)
Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2010)
Nasjonale minoriteter i det flerkulturelle Norge.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar Karel.
(2024)
Bruk av Storyline innenfor naturfagene – utforskning, kreativitet og didaktiske refleksjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
Det første møtes sødme? Lærerstudenters første møte med praksisfeltet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Page, Alexander Gamst;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Løhre, Audhild.
(2020)
Introduksjon: Om ProfILU, antologien og nye utfordringer.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna.
(2020)
En gryende læreridentitet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2017)
Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludernde praksis.
Gyldendal Akademisk
Innledning
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2017)
Mangfold i skolen. En ressurs?.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Moen, Bente Bolme;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2017)
Samer og tatere - en del av skolens mangfold.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2016)
Manipulative Factors Influencing the Use of Data Loggers in Primary School.
ESERA
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2014)
Tospråklige lærere- en ressurs i skolens interkulturelle praksis?.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2014)
Nasjonale minoriteter og skolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie.
(2014)
Hvordan har fullført faglærerutdanning for tospråklige påvirket deres arbeidssituasjon?.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2010)
Taterne i Norge - fra utstøting til inkludering?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2010)
Use of ICT for Romani children in primary school in Norway - a tool for learning and intercultural practice?.
Annet
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2009)
ICT as a mediation tool for intercultural practise.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2009)
Bilingual teachers: A bridge-builder or an intercultural catalyst.
Oplandske Bokforlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Sundt, George.
(2008)
Naturfaglæreren i møtet med eleven som IKT-bruker.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Sundt, George.
(2008)
The nature science teacher's meeting with the pupil as an ICT user.
Annet
-
Moen, Bente Bolme;
Lund, Anne Bonnevie.
(2008)
Inkludering av taterbarn i skolen - et aksjonsforskningsprosjekt i oppstartsfasen.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2006)
Brobyggere i norsk skole? Tospråklige lærere som brobyggere for et flerkulturelt perspektiv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
Lund, Anne Bonnevie;
Sundt, George.
(2006)
Bruk av IKT i naturfagene. Hemmer eller fremmer dette naturfaglig forståelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2005)
Med nettet som læringsarena for tospråklige lærere.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Cyvin, Jardar;
Lund, Anne Bonnevie;
Sundt, George.
(2004)
Er det behov for utvikling av nye og endrete arbeidsmåter i natur- og miljøfagsundervisninga på ungdomstrinnet?.
Høgskulen på Vestlandet
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Larsen, Anne-Mari;
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme;
Moen, Kari Hoås.
(2010)
Tatere som minoritet i et flerkulturelt samfunn. Kulturformidling i barnehage og skole.
Utdanningsdirektoratet
Kompendium
-
Larsen, Anne-Mari;
Moen, Kari Hoås;
Gustavsen, Anna;
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme.
(2009)
Taterfolket fra barn til voksen ; et skole- og kulturprosjekt. Sluttrapport.
Dronning Mauds Minne, Høgskolen ; Taternes Landsforening ; Høgskolen i Sør-Trøndelag, avd. for lærer og tolkeutdanning
Rapport
-
Larsen, Anne-Mari;
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme;
Moen, Kari Hoås.
(2007)
Tatere som minoritet i et flerkulturelt samfunn; kulturformidling i barnehage og skole (Prosjektet: "taterfolket fra barn til voksen").
Dronning Mauds Minne, Høgskolen; Høgskolen i Sør-Trøndelag og Taternes Landsforening
Kompendium
-
Larsen, Anne-Mari;
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme;
Moen, Kari Hoås.
(2006)
Tatere som minoritet i et flerkulturelt samfunn : prosjektet "Taterfolket fra barn til voksen".
Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning
Kompendium
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2004)
Jeg ser på den norske skolen annerledes nå : tospråklige lærere i praksis i norske skoler. Rapport fra et prosjekt støttet av Utdannings- og forskningsdepartementet.
HiST Avd. for lærer- og tolkeutdanning (3)
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2004)
Arbeid i en flerkulturell skole : bidrag fra to konferanser.
HiST ALT (6)
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie;
Moen, Bente Bolme;
Pettersson, Tove.
(2004)
Et univers for samhandling? Nettbasert kommunikasjon mellom døve og hørende studenter.
HiST Avdeling for lærer- og tolkeutdanning (7)
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2003)
Tospråklige lærere : hva gjør de? hva vil de? hva kan de? Rapport fra en undersøkelse gjennomført høst 2001 / vår 2002.
HiST ALT (6)
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2002)
Pedagogikk for tospråklige lærere : rapport og fagplan.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, ALT
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2001)
Rapport fra studiet 10 vekttall pedagogikk for morsmålslærere.
HiST Avdeling for lærerutdanning og tegnspråk (6)
Rapport
-
Lund, Anne Bonnevie;
Michelsen, Ronny F..
(1994)
Læreren som person : i lys av E. Mouniers personalisme og K.E. Løgstrups interdependens : et forsøk på et sammenholdende perspektiv med utgangspunkt i begrepene intuisjon, taus kunnskap og pedagogisk takt.
Norsk Lærerakademi
Hovedfagsoppgave
PRODUKT
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar.
(2012)
Tatere/Romanifolket i skolen. www.tater-romani.info.
Database
-
Lund, Anne Bonnevie.
(2005)
Dypere forståelse gjennom bruk av erfaringer fra praksis.
Annet produkt
INFORMASJONSMATR
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Cyvin, Jardar;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Febri, Maria Immaculata Maya.
(2019)
Intercultural science learning outside of school.
Briefs
Undervisning
Jeg har undervist innenfor de fleste obligatoriske emnene innenfor lærerutdanninga, men etter fusjonen med NTNU har jeg de fleste årene hatt ansvar for MGLU 1-7, og først og fremst har jeg hatt fokuset på studenters overgang fra videregående utdanning/ annen utdanning og til lærerutdanning, altså 1.klassestudenter innenfor pedagogikk og elevkunnskap. her har jeg også i flere år hatt emneansvar.
På Høgskolen i Sør-Trøndelag jobbet jeg i mange år innenfor faglærerutdanning for tospråklige lærere, med implementering av utdanninga og utvikling av studiet, spesielt innenfor pedagogikkfagene. Jeg har også hatt ansvar for en rekke vdereutdanningstilbud for lærere innenfor mangfoldstematikk.
Jeg har også jobbet i flere år med emneutvikling og utdanning innenfor Høgskolepedagogikk/Universitetspedagogikk.
Formidling
2022
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Järnerot, Anna. (2022) Fra elev til lærerstudent- personlige og faglige innovasjonsprosesser. Fakultet for Pædagogik og Uddannelse Nordisk lærerutdanningskonferanse , Torshavn 2022-05-03 - 2022-05-05
2019
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2019) Outdoor science learning in a multicultural classroom: Students’ perspectives . International Centre for STEM Education Educating the Educators III , Freiburg 2019-10-07 - 2019-10-08
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Evagorou, Maria; Ariza, Marta R.. (2019) Exploring Pre-Service Teachers Views And Experiences About International Learning In Science During An International Summer School. European Science Education Research Association ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
-
Vitenskapelig foredragJärnerot, Anna; Veelo, Nicole Christine; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2019) How Can Aristotle's Classification Of Knowledge Be Used To Analyze Teacher students' development of professional understanding/identity?. ECER 2019-09-03 - 2019-09-06
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Veelo, Nicole Christine; Järnerot, Anna; Etnan, Randi. (2019) From Pupil to Student Teacher- The First Meeting with School. EERA ECER 2019 , Hamburg 2019-09-03 - 2019-09-06
2018
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Lund, Anne Carine Bonnevie; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2018) Interkulturalitet og inkluderende praksis i naturfag i lærerutdanning (IncluSMe-prosjektet). Naturfagsenteret og NNN Hell-seminaret , Hell 2018-11-14 - 2018-11-16
-
PosterFebri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2018) Intellectual Output 11:Intercultural science learning outside of school. Constantine the Philosopher University International Conference of Interdisciplinary STEM Studies , Nitra 2018-08-28 - 2018-08-28
2017
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2017) Storyline - an approach to situated content knowledge in science education. European Science Education Research Association ESERA 2017 , Dublin 2017-08-21 - 2017-08-25
2016
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie. (2016) Hvordan kommer det flerkulturelle til uttrykk i skolen for samer og den nasjonale minoritetsgruppen tater? Er lærerutdanninga forberedt på å møte mangfoldet?. Høgskolen i Bergen Kompetanse for mangfold , Gardermoen 2016-05-26 -
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie. (2016) Jakten på det flerkulturelle. NTNU Institutt for lærerutdanning Nordisk lærerutdanningskonferanse 2016-05-10 - 2016-05-15
2015
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2015) Success criteria for use of Science ICT – Dataloggers – with Lower Secondary Students. ESERA ESERA Conference , Helsinki 2015-08-31 - 2015-09-04
2014
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie. (2014) Hvordan har fullført faglærerutdanning for tospråklige påvirket deres arbeidssituasjon?. Høgskolen i Sør-Trøndelag FoU i praksis , Stjørdal 2014-04-22 - 2014-04-23
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2014) IKT som katalysator til økt bruk av utforskende læring i naturfag?. Faculty of Science, University of Helsinki 11th Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) , Helsinki 2014-06-04 - 2014-06-06
2012
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2012) Lærerutdanning og involvering av studenter i praksisnær FOU. Nordisk lärarutbildningskonferens , Kalmar 2012-05-07 - 2012-05-09
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2012) Digitale ferdigheter i grunnskolen – lærerutdanningens fremtidige ansvar?. Nordisk lärarutbildningskonferens i Kalmar 7-9/5-2012 , Kalmar 2012-05-07 - 2012-05-09
2011
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2011) Digitale ferdigheter i naturfag på barnetrinnet i norsk skole – Hvor står vi og hvor går vi. Linkøping Universitet NFSUN 2011 - Nordic research symposium on science teaching, Juni 2011 Linkøping , Linkøping 2011-06-14 - 2011-06-16
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Moen, Bente Bolme. (2011) Hvorfor dropper ungdom av taterslekt skolen?. lærerutdanningsmiljøene i Trøndelag FoU i praksis , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
2010
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2010) Use of ICT for Romani children as a meditation tool for intercultural practise. Also a tool for learning?. ATEE winter conference 2010: Early years, primary education and ICT , Prague 2010-02-26 - 2010-02-28
2009
-
Vitenskapelig foredragMoen, Bente Bolme; Lund, Anne Bonnevie; Larsen, Anne-Mari. (2009) Tatere som nasjonal minoritet i en flerkulturell skole - Erfaringer etter skoleprosjektet. Taterfolket - fra barn til voksen , Elverum 2009-11-18 - 2009-11-19
-
Vitenskapelig foredragLarsen, Anne-Mari; Lund, Anne Bonnevie. (2009) Presentation of the project: Travelers from child to adult. Meeting with the expert commite, European Council from Strasbourg , Oslo 2009-02-04 - 2009-02-04
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme. (2009) Forslag til varige tiltak i skolen. Taterfolket - fra barn til voksen , Elverum 2009-11-18 - 2009-11-19
2008
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2008) Det flerkulturelle perspektiv i skolen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) utenTitteltekst , Trondheim 2008-09-23 - 2008-09-23
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2008) En flerkulturell skole. Hvordan lykkes bedre med integreringen av flerkulturell barn og ungdom , Lunner, Gran på Hadeland 2008-10-22 - 2008-10-22
-
Vitenskapelig foredragSimonsen, Birte; Simonsen, Birte; Lund, Anne Bonnevie. (2008) Erfaringer - fra lokale prosjektledere (plenumsinnlegg). Lærermangfold i en flerkulturell skole - utfordringer og muligheter for lærerutdanningen , Hamar 2008-11-03 - 2008-11-05
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme. (2008) Romanis as a multicultural challenge in school. Developing digital competence - a contribution to the inclusive and multicultural school?. NERA's 36th Congress, The School of Education , Copenhagen 2008-03-06 - 2008-03-08
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2008) Bilingual teachers - A challenge to the ideology of equality or a bridge of understanding. The European Conference on Educational Reseach , Gøteborg 2008-09-10 - 2008-09-12
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2008) Tospråklige lærere som brobryggere og "interkulturelle katalysatorer" (parallellsesjon). Lærermangfold i en flerkulturell skole - utfordringer og muligheter for lærerutdanningen , Hamar 2008-11-03 - 2008-11-05
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2008) Tatere i skolen utfordrer ideen om mangfold og inkludering! (parallellsesjon). Lærermangfold i en flerkulturell skole - utfordringer og muligheter for lærerutdanningen , Hamar 2008-11-03 - 2008-11-05
2007
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme. (2007) Den inkluderende flerkulturelle skole: også for tatere?. FoU i praksis , Trondheim, DMMH 2007-04-19 - 2007-04-20
-
PosterLund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme. (2007) En inkluderende flerkulturelle skole også for tatere?. Likeverdig opplæring i praksis! - myndiggjøring og mestring. 3. konferanse med utgangspunkt i strategiplanen. , Trondheim 2007-05-30 - 2007-05-31
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2007) Et flerkulturelt perspektiv på skolen. Den flerkulturelle skolen, en ressurs? , Trondheim 2007-10-24 - 2007-10-25
2006
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2006) En inkluderende, flerkulturell skole for alle?. Den 9. nordiske læreruddannelseskongres , Færøyene 2006-05-10 - 2006-05-14
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme. (2006) Romanis as National Minority in the Norwegian School - a school project. NERA/NFPF `s 34. kongress , Ørebro 2006-03-09 - 2006-03-11
2005
-
IntervjuLarsen, Anne-Mari; Lund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme; Moen, Bente Bolme. (2005) Et reisende prosjekt. [Avis] 2005-11-11
2004
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Cyvin, Jardar; Sundt, George. (2004) Hemmer eller fremmer IKT naturvitenskapelig tenkning?. Nordisk lærerutdanningskonferanse , Vasa 2004-09-15 - 2004-09-18
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Moen, Bente Bolme. (2004) Nettbasert interaksjon mellom døve og hørende studenter -et møte mellom ulike kulturer. FoU i praksis , Trondheim 2004-04-26 - 2004-04-26
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2004) Bilingual teachers in Norway - who are they?. NERA / NFPF (Nordisk forening for pedagogisk forskning) sin 32. Congress , Reykjavik 2004-03-11 - 2004-03-13
-
PosterLund, Anne Bonnevie. (2004) Utdanning fra hjemlandet + pedagogikk = bachelor i Norge. Nettlæring bryter grenser , Oslo 2004-11-15 - 2004-11-16
-
Vitenskapelig foredragMoen, Bente Bolme; Lund, Anne Bonnevie; Pettersson, Tove. (2004) Inclusion or exclusion? Communication through Internet between deaf and hearing students. NERA / NFPF (Nordisk forening for pedagogisk forskning) sin 32. Congress , Reykjavik 2004-03-11 - 2004-03-13
2003
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2003) En flerkulturell skole - ja, men en inkluderende flerkulturell skole?. Flerkulturelt arbeid i skolen , Trondheim 2003-10-30 - 2003-10-30
2002
-
Vitenskapelig foredragCyvin, Jardar; Lund, Anne Bonnevie; Sundt, George. (2002) Er det behov for utvikling av nye og endrete arbeidsmåter i natur- og miljøfagsundervisninga på ungdomstrinnet?. Nordisk lærerutdanningskongress , Bergen 2002-05-14 - 2002-05-16
-
PosterCyvin, Jardar; Lund, Anne Bonnevie; Sundt, George. (2002) IKT I NATUFAG-UNDERVISNINGEN. ER DET BEHOV FOR UTVIKLING AV NYE OG ENDREDE ARBEIDSMÅTER?. Midt-Norsk nettverk , Trondheim 2002-02-14 - 2002-02-14
-
PosterLund, Anne Bonnevie. (2002) Tospråklige lærere- hvem er de?. Arbeid i en flerkulturell skole , Trondheim, Høgskolen i Sør-Trøndelag 2002-11-14 - 2002-11-15
-
PosterLund, Anne Bonnevie. (2002) Morsmålslæreren - haleheng eller kulturtolk. Midt Norsk Nettverks FoU-dag , Trondheim 2002-02-14 - 2002-02-14
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2002) Morsmålslærerens rolle. Minoritetsspråklige elever. Arr.; Høgskolen i Hedmark , Hamar 2002-09-17 - 2002-09-17
-
PosterLund, Anne Bonnevie. (2002) Tospråklige læreres opplevelse av arbeidet som tospråklig lærer i Trondheim kommune. Kattem skole , Trondheim 2002-12-11 - 2002-12-11
2001
-
PosterLund, Anne Bonnevie. (2001) Morsmålslærerens rolle. Trondheim kommune , Trondheim 2001-06-07 - 2001-06-07
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie; Cyvin, Jardar; Sundt, George. (2001) IKT I NATUFAGUNDERVISNINGEN. ER DET BEHOV FOR UTVIKLING AV NYE OG ENDREDE ARBEIDSMÅTER? En litteraturstudie og en skisse til et prosjekt i startfasen. Nasjonal fagkonferanse i pedagogikk : demokrati og dannelse , Trondheim 2001-11-07 - 2001-11-09
2000
-
Populærvitenskapelig foredrag
-
Populærvitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2000) Fundamentet for elevvurdering. utenTitteltekst , Skaun ungdomsskole 11.januar
-
Populærvitenskapelig foredrag
-
Populærvitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (2000) Elevsamtalen og grunnlaget for vurderingsarbeidet i barneskolen. utenTitteltekst , Saksvik skole 2.november
1999
-
Vitenskapelig foredrag
-
Vitenskapelig foredrag
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (1999) Åpen eller lukket skole?. utenTitteltekst , Trondheim, Charlottenlund barneskole
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Bonnevie. (1999) Skolens organisasjon og ledelsens ansvar for tema- og prosjektarbeid. utenTitteltekst , Lånke skole