Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Alexandra Angeletaki

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Alexandra Angeletaki

Førstebibliotekar-Koordinator av Erasmus+ prosjektet: ECHOing.eu
Seksjon for spesialsamlinger
NTNU Universitetsbiblioteket

alexandra.angeletaki@ntnu.no
Twitter Fagside for Arkeologi/archaeology blog ARK4 blogg
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Alexandra Angeletaki   Førstebibliotekar ved NTNU UB ansvarlig for arkeologi museologi og kulturhistorie. 

Alexandra Angeletaki er en klassisk arkeolog og senior forskningsbibliotekar ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Hennes profesjonelle nettverk inkluderer ulike roller og samarbeid innen arkeologi, digital kulturarv og kulturarvsforvaltning og børekraftig utvikling.

Ved NTNU har hun deltatt i tverrfaglige prosjekter som eCHOing, som fokuserer på gjenoppretting av kulturarv gjennom åpne innovasjonsinitiativer i samarbeid med fem europeiske universiteter og 25 små kulturorganisasjoner i Norge, Italia, Hellas, Bulgaria og Estland.

Angeletaki har også ledet digitale humanioraprosjekter som Mubil, ARK4 og I manus, som har som mål å integrere digitale teknologier i arkiver og museers formidlingsstrategier.

I januar 2020 ble hun valgt inn som medlem av Europeana Network Association (ENA) Members Council, noe som utvidet hennes profesjonelle nettverk innenfor det europeiske digitale kulturarvsfellesskapet. I to år fra mars 2019 til Desember 2020 jobbet Alexandra med EU prosjekter ved NTNU Brussels kontor og fikk seg gode erfaringer om EU programmer innen humaniora. 

Hennes profesjonelle forbindelser inkluderer samarbeid med europeiske universiteter, kulturorganisasjoner og deltakelse i internasjonale nettverk som Europeana Network Association Dariah EU og DHKO - Nasjonalt forskningsnettverk for digital humaniora og kulturorganisasjon

Disse tilknytningene understreker hennes aktive engasjement for å fremme digital kulturarv og bevaring gjennom tverrfaglige og internasjonale partnerskap.

Hun forsker på temaer knyttet til informasjonskompetanse, digitale verktøy innen Humaniora, Kulturminnearv og Arkivfag. "Hvordan vil fremtidens bibliotek se ut? Skal bibliotekene konsentrere seg om informasjon og dens organisasjon eller skal de ta en aktiv rolle og skape aktivitet som kan tiltrekke seg et nytt publikum"?

Prosjekter

E pensum prosjekt  2009-2011 har sett på e-pensum løsninger for studenter og ansatte i samarbeid med Tapir og PLU, finansiert av strategimidler fra NTNU.

Mubil 2012-2016 er et internasjonalt tverrfaglig samarbeid mellom NTNU Universitetsbiblioteket, avdeling Gunnerusbiblioteket, Percro laboratoriet ved Scuola Santa Anna i Pisa i Italia og Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) ved NTNU i Trondheim.

ARK4 2014-2016 ønsker å skape en virtuell dialog mellom publikum og institusjonene som er involvert i prosjektet. Ved hjelp av ny og innovativ teknologi vil prosjektet formidle kunnskap om fortiden til et bredere og yngre publikum. ARK4 er et samarbeidsprosjekt mellom flere institusjoner: NTNU Universitetsbiblioteket; NTNU Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI); Statsarkivet i Trondheim, Norsk Døvemuseum og Digital Curation Unit Athena  RC i Athen, Hellas.og Europeana Research. Prosjektene har blitt finansiert av NB og NTNU.

Imanus i samarbeid med IMTEL VR LAB 

eCHOing: Recovery of cultural heritage, through higher education driven, open innovation.

My contribution to book on: Cultural Heritage Infrastructures in Digital Humanities,

A library-based immersive virtual environment for situated historical learning

by Routledge 2018, edited by Agiati Benardou, Erik Champion et al.

Monografi 2020 om utgravningene i Sellada  en arkaisk nekropolis ved Thera 

Cristin publikasjoner

 

Kompetanseord

  • Digital Humanities

Forskning

eCHOing: Recovery of cultural heritage through higher education-driven open innovation 

 

eCHOIng addresses HE staff and students in the field of Cultural Heritage, from a wide range of relevant research fields, including Cultural Studies, (Art) History, Memory studies, Digital Humanities, Cultural Economics and software engineering. It trains them in inducing, governing and leveraging open innovation interventions, such as hacktivism, digital crowdsourcing and co-creation. These methods and activities teach students how to take sustainable and economically viable decisions when engaging in open innovation projects for the benefit of the Cultural Heritage sector. In order to optimize efficiency, eCHOIng maps and critically assesses current practices regarding economic and social sustainability criteria. The project also develops and tests innovative approaches HEIs can adopt in reviving the cultural heritage sector, benefiting from good practices already in place in European institutions that will help to highlight the relevance and power of collaborations between HEis and CHOs.

Targets

While the cultural heritage professionals of tomorrow – HE staff, undergraduate and graduate students, are a vital target audience both in terms of developing and transferring the insights gained through the project, members of small and medium-size CHOs will be involved in eCHOIng .

DISCLAIMER: This project has been funded with the support of the Erasmus+ programme of the European Union. The European Commission’s support for the production of this website does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. as governing boards, working staff and volunteers.https://www.ntnu.edu/echoing/about-the-project

  • eCHOing Partners

Publikasjoner

2024
1.  Angeletaki, Alexandra.
eCHOing: “Open innovation though collaboration-lessons learned 2024. Trends and Museums Online Conference; 2024-02-12
NTNU
 
 
2.  Angeletaki, Alexandra.
Open Innovation Guide for eCHOing projects:https://www.ntnu.edu/echoing/open-innovation-guide. NTNU Trondheim 2024
NTNU
 
 
3.  Angeletaki, Alexandra; Evangelista, Chiara; Sasso, Gaia; Giuliodori, Giovanni; Rice, Paula Maria.
Lessons Learned: HE driven open innovation to sustain CHOs in Europe. Trondheim: NTNU Open 2024 30 s.
NTNU
 
 
4.  Angeletaki, Alexandra; Tobiassen, Stig.
eCHOing-prosjektet: Gjenoppretting av kulturarv gjennom åpen innovasjon drevet av høyere utdanning.
NTNU
 
 
    2023

 

  1. 2023
    1.  Angeletaki, Alexandra; Rice, Paula Maria.
    Methodology for open innovation collaborations between academia and cultural heritage organisation PR3A1. Trondheim: echoing.eu NTNU 2023 28 s.
    NTNU
     
    2022
    2.  Angeletaki, Alexandra.
    Webinar ME1: Revival of European cultural organization through Higher-education-driven open innovation. echoing.eu [Internett] 2022-09-07
    NTNU
     
     
    3.  Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna.
    eCHOing PR1A3:PR1A3: Data analysis (desktop research and survey) election of 10 outstanding practices & further analysis.. NTNU: NTNU/eCHOing project 2022 26 s.
    NTNU
     
     
    4.  Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna.
    Survey on HE readiness to reach out to CHOs and benefit from OI. Survey template. Trondheim: NTNU 2022 15 s.
    NTNU
     
     
    5.  Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna; Kanellou, Christina; Sarri, Eleutheria.
    PR1A7:Synthesis of publication “Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation”. NTNU: NTNU eCHOIng project 2022 14 s.
    NTNU
     
     
    6.  Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna; Rice, Paula Maria; Kanellou, Christina; Sarri, Eleutheria.
    Report 2/PR1A5: Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation.. NTNU: NTNU/eCHOing project 2022 34 s.
    NTNU
     
    2019
    7.  Angeletaki, Alexandra.
    Engaging with Digital Heritage: Including you end users in strategy discussions on heritage protection. EAA Bern - Session 349; 2019-09-04 - 2019-09-07
    NTNU
     
     
    8.  Angeletaki, Alexandra; Zapheiropoulou, Photeini.
    Ο Νίκος Ζαφειρόπουλοςστη Σελλάδα Θήρας. Η ανασκαφή των νεκροταφείων στην περίοδο 1961/1982.. Santorini: Ιδρυμα Λουκά και Ευαγγέλου Μπελλώνια 2019 (ISBN 978-618-81420-1-5) 169 s.
    NTNU
     
    2018
    9.  Angeletaki, Alexandra.
    Archives and libraries brought into the 21st century through interdisciplinary teamwork. Lessons learned and challenges to reflect upon. Alexandra Angeletaki. Its21; 2018-06-19 - 2018-06-20
    NTNU
     
     
    10.  Angeletaki, Alexandra.
    Digital Humaniora-konferanse. [Kunstnerisk og museal presentasjon] Konferanse om digital humaniora. NTNU UB Gunnerusbiblioteket; Suhmhuset. 2018-11-11 - 2018-11-12
    NTNU
     
     
    11.  Angeletaki, Alexandra; Marcello, Carrozzino.
    Mubil, A library-based immersive virtual environment for situated historical learning. I: Cultural heritage infrastructures in digital humanities. Routledge 2018 ISBN 978-1-4724-4712-8. s. -
    NTNU
     
    2017
    12.  Angeletaki, Alexandra.
    Η χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από την εργασία μαθητών στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου.. To Archaeologiko ergo stis Kyklades, The archaeological work in Cyclades; 2017-11-22 - 2017-11-26
    NTNU
     
     
    13.  Angeletaki, Alexandra.
    Engaging Communities with Digital Heritage Narratives. Digital Narratives seminar; 2017-11-20 - 2017-11-22
    NTNU
     
     
    14.  Angeletaki, Alexandra.
    What will the future bring?. Kulturbygging; 2017-03-29 - 2017-03-29
    NTNU
     
    2016
    15.  Angeletaki, Alexandra.
    How is the use of Virtual Reality technology challenging the museum-library sector? The case of the University Museum and Library of Trondheim, Norway.. ACDH Lecture 2.3; 2016-10-24 - 2016-10-24
    NTNU
     
     
    16.  Angeletaki, Alexandra.
    The Mubil Laboratory at NTNU University library.. Futurscapes; 2016-03-14 - 2016-03-15
    NTNU
     
     
    17.  Angeletaki, Alexandra.
    Workshop on Collaboration and team work.. Digital Humaniora lab seminar; 2016-10-24 - 2016-10-24
    NTNU
     
     
    18.  Angeletaki, Alexandra; Benardou, Agiatis; Chatzidiakou, Nephelie; Papaki, Eliza.
    Playing With Cultural Heritage Through Digital Gaming: The New Narrative of the ARK4 Project.. DH2016; 2016-07-12 - 2016-07-15
    NTNU
     
     
    19.  Angeletaki, Alexandra; Østgaard, Ingunn.
    ARK4 ARK4: Et interaktivt kulturbibliotek, kan spill støtte læring?. Researchers night; 2016-09-23 - 2016-09-23
    NTNU
     
    2015
    20.  Angeletaki, Alexandra.
    ARK4 an interactive workshop. Using gaming technology and user generated content to support learning!. Eropeana Research meeting; 2015-07-22 - 2015-07-24
    NTNU
     
     
    21.  Angeletaki, Alexandra.
    Seeking knowledge in an immersive virtual environment.. Digital Heritge 2015; 2015-05-21 - 2015-05-22
    NTNU
     
     
    22.  Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello.
    A Virtual Laboratory: an immersive VR experience to spread ancient libraries heritage Proceeding of DigitalHeritage 2015 Conference (28 September - 2 October 2015, Granada). In press.. DigitalHeritage 2015 Conference (28 September - 2 October 2015, Granada).; 2015-09-28 - 2015-10-02
    NTNU
     
     
    23.  Angeletaki, Alexandra; Papaki, Eliza.
    Cultural heritage in an interactive landscape.. EAA Glasgow; 2015-09-02 - 2015-09-05
    NTNU
     
    2014
    24.  Angeletaki, Alexandra.
    Bringing the past back to life, TEDxTrondheim. TEDX TRondheim, [Internett] 2014-11-24
    NTNU
     
     
    25.  Angeletaki, Alexandra.
    Med myter og planter.. I: Byen og Kunnskapen. Fagbokforlaget 2014 ISBN 978-82-450-1741-0.
    NTNU
     
     
    26.  Angeletaki, Alexandra.
    Mubil: En virtuell opplevelse av bøker. Skriftserien Bibliotheca Nova 2014 ;Volum 2. s. 34-47
    NTNU
     
     
    27.  Angeletaki, Alexandra.
    Mubil: Fremtidens digitale bibliotek. BIBSYS konferanse; 2014-03-11 - 2014-03-12
    NTNU
     
     
    28.  Angeletaki, Alexandra.
    Preconference paper "Creating a new learning space for Libraries using immersive technology" Demonstration show:http://mwf2014.museumsandtheweb.com/proposals/mubil-a-digital-library/. MWF2014: Museums and the Web Florence 2014; 2014-02-18 - 2014-02-21
    NTNU
     
     
    29.  Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Johansen, Stein Olle.
    MUBIL: Creating a 3D Experience of "Reading Books" in a Virtual Library Laboratory. International Journal of Heritage in the Digital Era (IJHDE) 2014 ;Volum 3.(2) s. 271-286
    NTNU
     
    2013
    30.  Angeletaki, Alexandra.
    Bøkenes virtuelle verden!. Spor 2013 (2) s. 42-45
    NTNU
     
     
    31.  Angeletaki, Alexandra; Carozzino, Marcello; Evangelista, Chiara.
    How is the use of Virtual Reality technology challenging the museum- library sector? The case of the University Museum and Library of Trondheim, Norway. CAAUK2013; 2013-02-22 - 2103-02-23
    NTNU
     
     
    32.  Angeletaki, Alexandra; Carozzino, Marcello; Johansen, Stein Olle.
    IMPLEMENTATION OF 3D TOOLS AND IMMERSIVE EXPERIENCE INTERACTION FOR SUPPORTING LEARNING IN A LIBRARY-ARCHIVE ENVIRONMENT. VISIONS AND CHALLENGES. International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences 2013 ;Volum XL-5/W2. s. 37-41
    NTNU
     
     
    33.  Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello.
    Seeking knowledge in an Immersive Experience Environment.A case-study by the NTNU University library of Trondheim. Cultural heritage, Creative tools and Archives; 2013-06-25 - 2013-07-26
    NTNU
     
     
    34.  Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara.
    Information landscapes for the communication of ancient manuscripts heritage. Digital Heritage International Congress (DigitalHeritage), 2013; 2013-10-28 - 2013-11-01
    NTNU
     
     
    35.  Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Giannakos, Michail.
    Mubil, creating an Immersive Experience of old books to support learning in a Museum-Archive environment. Lecture Notes in Computer Science (LNCS) 2013 ;Volum 8215. s. 180-184
    NTNU
     
     
    36.  Angeletaki, Alexandra; Johansen, Stein Olle.
    Implementation of 3D tools and immersive experience interaction for supporting learning in a library-archive environment. Visions and challenges. CIPA 2013; 2013-09-02 - 2013-09-06
    NTNU
     
     
    37.  Carozzino, Marcello; Angeletaki, Alexandra; Evangelista, Chiara; Lorenzini, Cristian; Tecchia, Franco.
    VIRTUAL TECHNOLOGIES TO ENABLE NOVEL METHODS OF ACCESS TO LIBRARY ARCHIVES. SCIRES-IT SCIentific RESearch and Information Technology 2013 ;Volum 3.(1) s. 25-34
    NTNU
     
    2012
    38.  Angeletaki, Alexandra.
    Mubil a digital Laboratory. Nordic Library Conference; 2012-05-14 - 2012-05-15
    NTNU
     
     
    39.  Angeletaki, Alexandra; Domingues Marquez, Irene Laura; Sauvage, Eva.
    MUBIL - a digital laboratory : creating an interactive library experience. Det 73. norske bibliotekmøte; 2012-03-21 - 2012-03-23
    NTNU
     
     
    40.  Angeletaki, Alexandra; Jaccheri, Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara.
    Mubil, a Digital Laboratory: Creating an Interactive Visitor Experience in a Library-Museum Environment. Museum and the web; 2012-04-09 - 2012-04-14
    NTNU
     
     
    41.  Angeletaki, Alexandra; Jaccheri, Maria Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara.
    Mubil : A digital laboratory. Kultur på nettet; 2012-03-04 - 2012-03-05
    NTNU
     
     
    42.  Angeletaki, Alexandra; Jaccheri, Maria Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara.
    Mubil prosjektet av NTNU univeristetsbiblioteket. Culture and the web; 2012-03-21 - 2012-03-23
    NTNU
     
     
    43.  Aronsen, Katrine; Angeletaki, Alexandra.
    E-readers as a study tool for university students. Journal of the European Association for Health Information and Libraries (JEAHIL) 2012 ;Volum 8.(4) s. 6-8
    NTNU
     
    2011
    44.  Angeletaki, Alexandra.
    E-readers as a studying tool: A project by the NTNU University Library, Trondheim. Serials: The Journal for the Serials Community 2011 ;Volum 24.(3) s. 1-5
    NTNU
     
     
    45.  Aronsen, Katrine; Angeletaki, Alexandra.
    Digital reading lists and e-readers. EAHIL Workshop; 2011-07-05 - 2011-07-08
    NTNU
     
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Angeletaki, Alexandra. (2024) Open Innovation Guide for eCHOing projects:https://www.ntnu.edu/echoing/open-innovation-guide.
    Digitale læremidler
  • Angeletaki, Alexandra; Tobiassen, Stig. (2024) eCHOing-prosjektet: Gjenoppretting av kulturarv gjennom åpen innovasjon drevet av høyere utdanning.
    Brosjyre
  • Angeletaki, Alexandra; Evangelista, Chiara; Sasso, Gaia; Giuliodori, Giovanni; Rice, Paula Maria. (2024) Lessons Learned: HE driven open innovation to sustain CHOs in Europe. NTNU Open
    Rapport

2023

  • Angeletaki, Alexandra; Rice, Paula Maria. (2023) Methodology for open innovation collaborations between academia and cultural heritage organisation PR3A1. echoing.eu NTNU
    Rapport

2022

  • Angeletaki, Alexandra; Evangelista, Chiara; Dobreva, Milena; Matsin, Ave; Mavroudi, Anna. (2022) Online modules of eCHOing project.
    Digitale læremidler
  • Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna; Rice, Paula Maria; Kanellou, Christina; Sarri, Eleutheria. (2022) Report 2/PR1A5: Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation. NTNU/eCHOing project
    Rapport
  • Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna. (2022) eCHOing PR1A3:PR1A3: Data analysis (desktop research and survey) election of 10 outstanding practices & further analysis. NTNU/eCHOing project
    Rapport
  • Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna. (2022) Survey on HE readiness to reach out to CHOs and benefit from OI. Survey template. NTNU
    Rapport
  • Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna; Kanellou, Christina; Sarri, Eleutheria. (2022) PR1A7:Synthesis of publication “Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation”. NTNU eCHOIng project
    Rapport

2019

  • Angeletaki, Alexandra; Zapheiropoulou, Photeini. (2019) Ο Νίκος Ζαφειρόπουλοςστη Σελλάδα Θήρας. Η ανασκαφή των νεκροταφείων στην περίοδο 1961/1982. Ιδρυμα Λουκά και Ευαγγέλου Μπελλώνια
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2018

  • Angeletaki, Alexandra; Marcello, Carrozzino. (2018) Mubil, A library-based immersive virtual environment for situated historical learning. Routledge
    Faglig kapittel
  • Angeletaki, Alexandra. (2018) Digital Humaniora-konferanse. Konferanse om digital humaniora
    Annen presentasjon

2014

  • Angeletaki, Alexandra. (2014) Mubil: En virtuell opplevelse av bøker. Skriftserien Bibliotheca Nova
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Johansen, Stein Olle. (2014) MUBIL: Creating a 3D Experience of "Reading Books" in a Virtual Library Laboratory. International Journal of Heritage in the Digital Era (IJHDE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra. (2014) Med myter og planter. Fagbokforlaget
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel

2013

  • Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Giannakos, Michail. (2013) Mubil, creating an Immersive Experience of old books to support learning in a Museum-Archive environment. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Carozzino, Marcello; Angeletaki, Alexandra; Evangelista, Chiara; Lorenzini, Cristian; Tecchia, Franco. (2013) VIRTUAL TECHNOLOGIES TO ENABLE NOVEL METHODS OF ACCESS TO LIBRARY ARCHIVES. SCIRES-IT SCIentific RESearch and Information Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra; Carozzino, Marcello; Johansen, Stein Olle. (2013) IMPLEMENTATION OF 3D TOOLS AND IMMERSIVE EXPERIENCE INTERACTION FOR SUPPORTING LEARNING IN A LIBRARY-ARCHIVE ENVIRONMENT. VISIONS AND CHALLENGES. International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences (ISPRS Archives)
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra. (2013) Bøkenes virtuelle verden!. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel

2012

  • Aronsen, Katrine; Angeletaki, Alexandra. (2012) E-readers as a study tool for university students. Journal of the European Association for Health Information and Libraries (JEAHIL)
    Fagartikkel

2011

  • Angeletaki, Alexandra. (2011) E-readers as a studying tool: A project by the NTNU University Library, Trondheim. Serials: The Journal for the Serials Community
    Vitenskapelig artikkel
  • Bovenhoff, Gerridina; Angeletaki, Alexandra. (2011) Verdens vannressurser / Global water resources. Experter i Team / Experts in Team 2011
    Annen presentasjon

2010

  • Angeletaki, Alexandra. (2010) Libridgets.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

2009

  • Angeletaki, Alexandra. (2009) Reise til Miklagard. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel

2008

  • Angeletaki, Alexandra. (2008) Byen, byene og kunnskapen;Krokus og liljer: En reise i fruktbarhetsmytologi. Studietur
    Annen presentasjon
  • Angeletaki, Alexandra. (2008) The Archives and Manuscripts of the Gunnerus Library.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

2007

  • Øien, Dag-Inge; Angeletaki, Alexandra; Østgaard, Ingunn; Bovenhoff, Gerridina; Bjørndal, Kari. (2007) Blomsterkongen Linné og biskop Gunnerus. Utstilling i Gunnerusbiblioteket
    Museumsutstilling
  • Øien, Dag-Inge; Angeletaki, Alexandra; Østgaard, Ingunn; Bovenhoff, Gerridina; Bjørndal, Kari. (2007) Blomsterkongen Linnè og biskopGunnerus. Utstilling i Realfagbiblioteket
    Annen presentasjon

2006

  • Angeletaki, Alexandra. (2006) Syria en levende historisk mosaikk. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel

2004

  • Angeletaki, Alexandra. (2004) Religion og Samfunn i antikken. Byen og bykunnskap
    Annen presentasjon
  • Angeletaki, Alexandra. (2004) Greske vaser i Trondheim. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel

2003

  • Angeletaki, Alexandra. (2003) Et møte mellom gresk og norsk arkeologi-utgravninger sommeren 2003. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel

2001

  • Angeletaki, Alexandra. (2001) Santorini: The archaic cemetery at Sellada. Adam editions
    Vitenskapelig monografi

Tidsskriftspublikasjoner

  • Angeletaki, Alexandra. (2014) Mubil: En virtuell opplevelse av bøker. Skriftserien Bibliotheca Nova
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Johansen, Stein Olle. (2014) MUBIL: Creating a 3D Experience of "Reading Books" in a Virtual Library Laboratory. International Journal of Heritage in the Digital Era (IJHDE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Giannakos, Michail. (2013) Mubil, creating an Immersive Experience of old books to support learning in a Museum-Archive environment. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Carozzino, Marcello; Angeletaki, Alexandra; Evangelista, Chiara; Lorenzini, Cristian; Tecchia, Franco. (2013) VIRTUAL TECHNOLOGIES TO ENABLE NOVEL METHODS OF ACCESS TO LIBRARY ARCHIVES. SCIRES-IT SCIentific RESearch and Information Technology
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra; Carozzino, Marcello; Johansen, Stein Olle. (2013) IMPLEMENTATION OF 3D TOOLS AND IMMERSIVE EXPERIENCE INTERACTION FOR SUPPORTING LEARNING IN A LIBRARY-ARCHIVE ENVIRONMENT. VISIONS AND CHALLENGES. International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences (ISPRS Archives)
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra. (2013) Bøkenes virtuelle verden!. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Aronsen, Katrine; Angeletaki, Alexandra. (2012) E-readers as a study tool for university students. Journal of the European Association for Health Information and Libraries (JEAHIL)
    Fagartikkel
  • Angeletaki, Alexandra. (2011) E-readers as a studying tool: A project by the NTNU University Library, Trondheim. Serials: The Journal for the Serials Community
    Vitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra. (2009) Reise til Miklagard. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra. (2006) Syria en levende historisk mosaikk. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra. (2004) Greske vaser i Trondheim. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Angeletaki, Alexandra. (2003) Et møte mellom gresk og norsk arkeologi-utgravninger sommeren 2003. Spor
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Angeletaki, Alexandra; Zapheiropoulou, Photeini. (2019) Ο Νίκος Ζαφειρόπουλοςστη Σελλάδα Θήρας. Η ανασκαφή των νεκροταφείων στην περίοδο 1961/1982. Ιδρυμα Λουκά και Ευαγγέλου Μπελλώνια
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angeletaki, Alexandra. (2001) Santorini: The archaic cemetery at Sellada. Adam editions
    Vitenskapelig monografi

Del av bok/rapport

  • Angeletaki, Alexandra; Marcello, Carrozzino. (2018) Mubil, A library-based immersive virtual environment for situated historical learning. Routledge
    Faglig kapittel
  • Angeletaki, Alexandra. (2014) Med myter og planter. Fagbokforlaget
    Populærvitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Angeletaki, Alexandra; Evangelista, Chiara; Sasso, Gaia; Giuliodori, Giovanni; Rice, Paula Maria. (2024) Lessons Learned: HE driven open innovation to sustain CHOs in Europe. NTNU Open
    Rapport
  • Angeletaki, Alexandra; Rice, Paula Maria. (2023) Methodology for open innovation collaborations between academia and cultural heritage organisation PR3A1. echoing.eu NTNU
    Rapport
  • Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna; Rice, Paula Maria; Kanellou, Christina; Sarri, Eleutheria. (2022) Report 2/PR1A5: Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation. NTNU/eCHOing project
    Rapport
  • Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna. (2022) eCHOing PR1A3:PR1A3: Data analysis (desktop research and survey) election of 10 outstanding practices & further analysis. NTNU/eCHOing project
    Rapport
  • Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna. (2022) Survey on HE readiness to reach out to CHOs and benefit from OI. Survey template. NTNU
    Rapport
  • Angeletaki, Alexandra; Mavroudi, Anna; Kanellou, Christina; Sarri, Eleutheria. (2022) PR1A7:Synthesis of publication “Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation”. NTNU eCHOIng project
    Rapport

UTSTILLING

  • Angeletaki, Alexandra. (2018) Digital Humaniora-konferanse. Konferanse om digital humaniora
    Annen presentasjon
  • Bovenhoff, Gerridina; Angeletaki, Alexandra. (2011) Verdens vannressurser / Global water resources. Experter i Team / Experts in Team 2011
    Annen presentasjon
  • Angeletaki, Alexandra. (2008) Byen, byene og kunnskapen;Krokus og liljer: En reise i fruktbarhetsmytologi. Studietur
    Annen presentasjon
  • Øien, Dag-Inge; Angeletaki, Alexandra; Østgaard, Ingunn; Bovenhoff, Gerridina; Bjørndal, Kari. (2007) Blomsterkongen Linné og biskop Gunnerus. Utstilling i Gunnerusbiblioteket
    Museumsutstilling
  • Øien, Dag-Inge; Angeletaki, Alexandra; Østgaard, Ingunn; Bovenhoff, Gerridina; Bjørndal, Kari. (2007) Blomsterkongen Linnè og biskopGunnerus. Utstilling i Realfagbiblioteket
    Annen presentasjon
  • Angeletaki, Alexandra. (2004) Religion og Samfunn i antikken. Byen og bykunnskap
    Annen presentasjon

Produkt

  • Angeletaki, Alexandra. (2024) Open Innovation Guide for eCHOing projects:https://www.ntnu.edu/echoing/open-innovation-guide.
    Digitale læremidler
  • Angeletaki, Alexandra; Evangelista, Chiara; Dobreva, Milena; Matsin, Ave; Mavroudi, Anna. (2022) Online modules of eCHOing project.
    Digitale læremidler

Informasjonsmateriell

  • Angeletaki, Alexandra; Tobiassen, Stig. (2024) eCHOing-prosjektet: Gjenoppretting av kulturarv gjennom åpen innovasjon drevet av høyere utdanning.
    Brosjyre
  • Angeletaki, Alexandra. (2010) Libridgets.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Angeletaki, Alexandra. (2008) The Archives and Manuscripts of the Gunnerus Library.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Undervisning

I Eksperter i team møtes master- og profesjonsstudenter fra ulike fagområder for å jobbe sammen i tverrfaglige grupper. Sammen jobber de på et prosjekt knyttet til reelle samfunnsutfordringer. Samtidig reflektere de aktivt over samarbeidet i gruppen.

Gjennom EiT utvikler studentene samarbeidskompetanse.

Landsbyen Digital formidling av fortiden var et samarbeid mellom NTNU IDI og NTNU UB.

Den startet i 2018 til 2023, ca 35 studenter tok faget hver vårsemester

Lærere Alexandra Angeletaki Evelyn Thor

Veiledning

Digital formidling av fortiden

Vi trenger kunnskap om fortiden for å lære om oss selv i nåtiden. Vårt ansvar for framtiden er å bevare materiale som kan gi grunnlag for viten for nye generasjoner – det er vår plikt for nåtiden å bruke ny og innovativ teknologi for å undersøke, formidle og belyse fortiden. «Nå´et er svanger med fortiden og bærer fremtiden i seg.» (Reidar Myhre-professor i pedagogikk).

Teknologi utvikler seg fort. Internett, sosiale medier og mobiltelefoner har blitt en del av vår hverdag - men kan vi bruke dem til å fortelle om historie fra fortiden, spre kunnskap om menneskene på jorda, og bidra til refleksjon over fortid og nåtid? Kan teknologi også være en trussel? Dersom vi skal ta vare på kulturarv for framtidige generasjoner trenger vi også kunnskap om teknologi og dens muligheter, og en strategi om bevaring av objekter for å kunne fremme kunnskap om historie, demokrati gjennom læring for alle.

I denne landsbyen skal vi jobbe med hvordan vi kan skape formidling som aktiviserer i forståelse av kultur, arv i nåtid, fortid og fremtid. Vi skal også tenke nytt omkring bevaring av kunnskapen fra samlinger i arkiv, biblioteker og museer for en fremtid med fokus på sluttbrukere og lokale miljøer.

Formidling

Organising Comittee of the 6th NTNU European Conference in Brussels

Shaping Our Digital Future: From Vision to Implementation ​​​​​6th NTNU European Conference​​ Tuesday, 7 December 2021 | Renaissance Brussels Hotel | Hybrid event

2024

  • Faglig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2024) eCHOing: “Open innovation though collaboration-lessons learned 2024. Trend and Training Trends and Museums Online Conference , ZOOM 2024-02-12 -
  • Intervju
    Eikseth, Unni; Torbjørnsen, Regine Rørstad; Angeletaki, Alexandra; Hussein, Bassam. (2024) Videreføring av avtalen med Kongsberg-gruppen er ansvarsfraskriving . Universitetsavisa Universitetsavisa [Internett] 2024-06-14

2022

  • Programledelse
    Angeletaki, Alexandra. (2022) Webinar ME1: Revival of European cultural organization through Higher-education-driven open innovation. echoing.eu echoing.eu [Internett] 2022-09-07

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2019) Engaging with Digital Heritage: Including you end users in strategy discussions on heritage protection . EAA EAA Bern - Session 349 , Bern 2019-09-04 - 2019-09-07

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2018) Archives and libraries brought into the 21st century through interdisciplinary teamwork. Lessons learned and challenges to reflect upon. Alexandra Angeletaki . NTNU Its21 , Trondheim 2018-06-19 - 2018-06-20

2017

  • Faglig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2017) What will the future bring?. NTNU UB Kulturbygging , Gløshaugen 2017-03-29 - 2017-03-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2017) Η χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από την εργασία μαθητών στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου. Ephoreia of the Cyclades To Archaeologiko ergo stis Kyklades, The archaeological work in Cyclades , Athens 2017-11-22 - 2017-11-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2017) Engaging Communities with Digital Heritage Narratives. UCL Qatar Digital Narratives seminar , Doha 2017-11-20 - 2017-11-22

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Benardou, Agiatis; Chatzidiakou, Nephelie; Papaki, Eliza. (2016) Playing With Cultural Heritage Through Digital Gaming: The New Narrative of the ARK4 Project. Krakow University DH2016 , Krakow 2016-07-12 - 2016-07-15
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Østgaard, Ingunn. (2016) ARK4 ARK4: Et interaktivt kulturbibliotek, kan spill støtte læring?. NTNU Researchers night , Gløshaugen, Trondheim 2016-09-23 - 2016-09-23
  • Faglig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2016) Workshop on Collaboration and team work. Austrian Academy of Sciences Digital Humaniora lab seminar , Vienna 2016-10-24 - 2016-10-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2016) How is the use of Virtual Reality technology challenging the museum-library sector? The case of the University Museum and Library of Trondheim, Norway. Austrian Academy of Sciences ACDH Lecture 2.3 , Vienna 2016-10-24 - 2016-10-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2016) The Mubil Laboratory at NTNU University library. NTNU Futurscapes , Dragvoll 2016-03-14 - 2016-03-15

2015

  • Faglig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello. (2015) A Virtual Laboratory: an immersive VR experience to spread ancient libraries heritage Proceeding of DigitalHeritage 2015 Conference (28 September - 2 October 2015, Granada). In press. DigitalHeritage 2015 Conference DigitalHeritage 2015 Conference (28 September - 2 October 2015, Granada). , Granada 2015-09-28 - 2015-10-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2015) Seeking knowledge in an immersive virtual environment. Aarhus University Digital Heritge 2015 , Aarhus 2015-05-21 - 2015-05-22
  • Faglig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2015) ARK4 an interactive workshop. Using gaming technology and user generated content to support learning! . Europeana Research Eropeana Research meeting , London 2015-07-22 - 2015-07-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Papaki, Eliza. (2015) Cultural heritage in an interactive landscape. EAA EAA Glasgow , Glasgow 2015-09-02 - 2015-09-05

2014

  • Programdeltagelse
    Angeletaki, Alexandra. (2014) Bringing the past back to life, TEDxTrondheim. TEDX TRondheim, TEDX TRondheim, [Internett] 2014-11-24
  • Faglig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2014) Mubil: Fremtidens digitale bibliotek. Bibsys BIBSYS konferanse , trondheim 2014-03-11 - 2014-03-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2014) Preconference paper "Creating a new learning space for Libraries using immersive technology" Demonstration show:http://mwf2014.museumsandtheweb.com/proposals/mubil-a-digital-library/. Museums and the Web comittee MWF2014: Museums and the Web Florence 2014 , Florence 2014-02-18 - 2014-02-21

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Carozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2013) How is the use of Virtual Reality technology challenging the museum- library sector? The case of the University Museum and Library of Trondheim, Norway. CAA CAAUK2013 , London 2013-02-22 - 2103-02-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Johansen, Stein Olle. (2013) Implementation of 3D tools and immersive experience interaction for supporting learning in a library-archive environment. Visions and challenges. ICOMOS and CIPA CIPA 2013 , Strasburg 2013-09-02 - 2013-09-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2013) Information landscapes for the communication of ancient manuscripts heritage. Digital Heritage International Congress (DigitalHeritage), 2013 , Marseilles 2013-10-28 - 2013-11-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello. (2013) Seeking knowledge in an Immersive Experience Environment.A case-study by the NTNU University library of Trondheim. Dihumlab Cultural heritage, Creative tools and Archives , Copenhagen 2013-06-25 - 2013-07-26

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2012) Mubil a digital Laboratory. Nasjonal Biblioteket i Oslo Nordic Library Conference , Oslo 2012-05-14 - 2012-05-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra; Jaccheri, Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2012) Mubil, a Digital Laboratory: Creating an Interactive Visitor Experience in a Library-Museum Environment. Museum and the web comittee Museum and the web , San Diego 2012-04-09 - 2012-04-14
  • Poster
    Angeletaki, Alexandra; Jaccheri, Maria Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2012) Mubil prosjektet av NTNU univeristetsbiblioteket. Stavanger Univeristetsbibliotek Culture and the web , Stavanger 2012-03-21 - 2012-03-23
  • Poster
    Angeletaki, Alexandra; Jaccheri, Maria Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2012) Mubil : A digital laboratory. Trondheim Kommune Kultur på nettet , Trondheim 2012-03-04 - 2012-03-05
  • Poster
    Angeletaki, Alexandra; Domingues Marquez, Irene Laura; Sauvage, Eva. (2012) MUBIL - a digital laboratory : creating an interactive library experience. Norsk bibliotekforening og BIBSYS Det 73. norske bibliotekmøte , Stavanger 2012-03-21 - 2012-03-23

2011

  • Faglig foredrag
    Aronsen, Katrine; Angeletaki, Alexandra. (2011) Digital reading lists and e-readers. European Association for Health Information and Libraries EAHIL Workshop , Istanbul 2011-07-05 - 2011-07-08

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2010) Samos I antikkens vitenskap. DKNVS Kunnskapsbyen 2010 , Trondheim 2010-01-06 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2010) Which educational role can Libraries play in a University learning environment?. University Library of Stavanger Fagreferent 2010 , Stavanger 2010-05-31 - 2010-06-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2010) The University library of Trondheim, todays reality and future challenges. University of Corfu Erasmus mobilitet , Corfu 2010-03-11 - 2010-05-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2010) The e-reader project in NTNU library, Trondheim, presented at Austin Texas ER&L conferance. University Library of Austin Texas ER&L 2010 , Austin 2010-02-01 - 2010-02-03
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2010) Å synligjøre det usynlige. DKNVS Kulturkalenderen , TRondheim 2010-03-10 -

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2009) Which educational role can libraries play in assessing Information Literacy in a University learning environment. ASMDA International Society QQML 2009 , Chania, Crete 2009-04-26 - 2009-04-29

2008

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2008) Krokus og liljer: fordrag om religionen i antikken Hellas. DKNVS Byen Bygdene og Kunnskap , Trondheim 2008-01-07 -

2006

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2006) By og kunnskap,Med myter og planter til Hellas. Den Norske Kongelige Vitenskapelige Selskapet By og kunnskap , Trondheim 2006-01-01 - 2006-12-20

2004

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2004) Fra frukbarhets gudinne til klassisk filosofi. Det Kongelige Videnskapelige Selskap i samrbeid med NTNU Byen, bygdene og bykunnskap , Trondheim 2004-09-01 -

2001

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Angeletaki, Alexandra. (2001) Ikoner og Gresk ortodoks tradisjon i Hellas. Vitenskapsmuseet Ikon utstilling presentasjon , Trondheim 2001-12-12 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo