Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Alexander Gamst Page

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Alexander Gamst Page

Førsteamanuensis
Institutt for sosialt arbeid

alexander.gamst.page@ntnu.no
73590337 98462003 05-059 Helgasetr Øya, Trondheim
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Alexander Gamst Page er førsteamanuensis i sosialt arbeid. Han har en tverrfaglig bakgrunn, og en flersidig forskerprofil. Han har forsket og publisert innen en rekke tema: kultur, migrasjon, integrering, inkludering, mangfold, språk, religion, etnoreligiøse minoriteter, autisme, diskriminering, rasisme, og islamofobi. Han er spesielt interessert i hvordan mennesker konstruerer forklaringsmodeller for å forstå verden rundt seg, og hvordan disse ofte har irrasjonelle elementer ved seg. Han er en kvalitativ forsker og er spesielt kvalifisert innen individuelle intervju og deltagende observasjon.

Han tilhører forskningsgruppen Migrasjon og velferd som sin primære tilhørighet, og er også tilknyttet forskningsgruppen KUPSA.

Bakgrunn:

Han har master i sosialantropologi hvor han fokuserte på rollen språkvalg spiller for hvordan man blir ansett i et flerspråklig samfunn i Kina.

Han tok doktorgrad i sosialt arbeid i 2011 innen området innvandring, integrering og mangfold. Denne hadde fokus på kinesiske internasjonale studenter, hvorfor de valgte å studere i Norge, hvilke vanskeligheter de møtte, og hvordan disse ble løst. De viktigste dataene kom fra et etnografisk feltarbeid blant en gruppe studenter som hadde konvertert til evangelsk kristendom.

Han har hatt postdoktorstilling på lærerutdanning hvor han fokuserte på lærerstudenters konstruksjon av profesjonell identitet. De sentrale funnene her var at relasjoner til barn var en sentral del av studentenes identitetskonstruksjon, at fronesis kan skapes gjennom hyppige kortere praksisopphold, og hvordan feiling var nødvendig for å skape mestringssituasjoner.

Han har vært forsker på PLURISPACE prosjektet, som så på hvordan integrering og inkludering blir forstått og jobbet med i fire europeiske land. Page hadde ansvaret for å samle og analysere de norske dataene. Disse var rike data med mange mulige implikasjoner. En fellesnevner er hvordan hudfarge ble brukt for å ekskludere norske muslimer fra å identifisere seg som "norsk".

Sammen med Sobh Chahboun på DMMH leder han prosjektet Delte horisonter, som er en utforskning av hvordan innvandrerfamilier fra muslimske land opplever samarbeidet med norsk offentlighet. Her er første datainnsamlingsrunde avsluttet, og har produsert premiliminære funn på samarbeidet med en rekke etater. 

Kompetanseord

  • Autism
  • Cross-cultural research
  • Culture
  • Discrimination
  • Diversity
  • Ethnic enclaves
  • Ethnic minorities
  • Ethnography
  • Inclusion
  • Incorporation
  • Integration
  • Islamophobia
  • Language
  • Migration
  • Qualitative research method
  • Religion
  • Religious minorities
  • racism

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2025) The Instrumental Use of Incorporation Philosophies in a Multicultural Norway. Becoming Norwegian or Running in Place?. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hellgren, Zenia; Page, Alexander Gamst; Sealy, Thomas. (2025) Narratives and Practices of Migrant and Minority Incorporation in European Societies. Contested Diversity and Fractured Belongings. Routledge Routledge
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2024

  • Järnerot, Anna Jenny Margaret; Lund, Anne Carine Bonnevie; Page, Alexander Gamst. (2024) PÅ VEI MOT LÆRERYRKET: Studentaktiv læring via transformative prosesser. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Lindhardt, Celina; Fredriksen, Katrine Lyngvær; Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2024) Autismespekterforstyrrelser: forståelser og konsekvenser for praksis. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2024) The presentation and self-presentation of mosques in Norwegian mediascapes: construction of ‘the good ones’. Culture and Religion
    Vitenskapelig artikkel
  • Page, Alexander Gamst. (2024) «Det handler om relasjonen til barna»: Relasjonsbygging som sentral målsetting og undervurdert aktivitet. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2024) Perspective Chapter: Myths of the Child Welfare Services – An Online Bogeyman for Muslim Families. IntechOpen
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Lehn, Elisabeth Walsøe; Chahboun, Sobh; Page, Alexander Gamst. (2023) Purity or perversion? from taboo to fact: kindergarten teachers’ reflections on age-normal sexuality. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Chahboun, Sobh; Stenseng, Frode; Page, Alexander Gamst. (2022) The changing faces of autism: The fluctuating international diagnostic criteria and the resulting inclusion and exclusion—A Norwegian perspective. Frontiers in Psychiatry
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2021

  • Chahboun, Sobh; Kvello, Øyvind; Page, Alexander. (2021) Extending the field of extended language: A literature review on figurative language processing in neurodevelopmental disorders. Frontiers in Communication
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Page, Alexander. (2021) From Familial Pressure to Seeking One’s Fortune: Chinese International Students’ Search for Geographical and Social Mobility as a Response to Societal and Familial Pressures. Springer
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Page, Alexander Gamst; Lund, Anne Carine Bonnevie; Løhre, Audhild. (2020) Introduksjon: Om ProfILU, antologien og nye utfordringer. Cappelen Damm Akademisk
    Innledning
  • Moen, Elin Tronsaune; Page, Alexander Gamst. (2020) Kunnskapsformer og danningsidealer i lærerutdanningen. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Page, Alexander Gamst. (2020) Language Relations on Shamian: A Study of Sales Aggression Triggered by Language in a Trilingual Community . Asia Pacific Journal of Anthropology
    Vitenskapelig artikkel
  • Page, Alexander Gamst; Moen, Elin Tronsaune. (2020) En syklisk vei til profesjonell kunnskap: Praksisperiodens påvirkning på kunnskapsproduksjon i lærerutdanning. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Page, Alexander Gamst. (2019) Ethnic enclaves transcending space: Chinese international students’ social networks in a European University town. Asian Ethnicity
    Vitenskapelig artikkel
  • Page, Alexander Gamst. (2019) International studies as global capital: a case study in how Chinese students utilize their sojourns for achieving global mobility. Asian Anthropology
    Vitenskapelig artikkel
  • Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2019) Emerging empowerment of international students: how international student literature has shifted to include the students’ voices. Higher Education
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Page, Alexander Gamst; Chris, McManus; González, Carmen P.; Chahboun, Sobh. (2017) Is Beauty in the Hand of the Writer? Influences of Aesthetic Preferences through Script Directions, Cultural, and Neurological Factors: A Literature Review. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2016

  • Page, Alexander Gamst; Marko, Valenta. (2016) Moorings and Disembeddedness: The Search for Modern Subjectivity and the Need for Belonging among Chinese International Students in Norway. Doktoravhandlinger ved NTNU
    Doktorgradsavhandling

2011

  • Johansen, Stein Erik; Page, Alexander Gamst. (2011) Language Relations in Guangzhou. The Intimate and Official Dimension of Linguistic Codes in Urban China. NTNU
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2024) The presentation and self-presentation of mosques in Norwegian mediascapes: construction of ‘the good ones’. Culture and Religion
    Vitenskapelig artikkel
  • Lehn, Elisabeth Walsøe; Chahboun, Sobh; Page, Alexander Gamst. (2023) Purity or perversion? from taboo to fact: kindergarten teachers’ reflections on age-normal sexuality. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Chahboun, Sobh; Stenseng, Frode; Page, Alexander Gamst. (2022) The changing faces of autism: The fluctuating international diagnostic criteria and the resulting inclusion and exclusion—A Norwegian perspective. Frontiers in Psychiatry
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Chahboun, Sobh; Kvello, Øyvind; Page, Alexander. (2021) Extending the field of extended language: A literature review on figurative language processing in neurodevelopmental disorders. Frontiers in Communication
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Page, Alexander Gamst. (2020) Language Relations on Shamian: A Study of Sales Aggression Triggered by Language in a Trilingual Community . Asia Pacific Journal of Anthropology
    Vitenskapelig artikkel
  • Page, Alexander Gamst. (2019) Ethnic enclaves transcending space: Chinese international students’ social networks in a European University town. Asian Ethnicity
    Vitenskapelig artikkel
  • Page, Alexander Gamst. (2019) International studies as global capital: a case study in how Chinese students utilize their sojourns for achieving global mobility. Asian Anthropology
    Vitenskapelig artikkel
  • Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2019) Emerging empowerment of international students: how international student literature has shifted to include the students’ voices. Higher Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Page, Alexander Gamst; Chris, McManus; González, Carmen P.; Chahboun, Sobh. (2017) Is Beauty in the Hand of the Writer? Influences of Aesthetic Preferences through Script Directions, Cultural, and Neurological Factors: A Literature Review. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

Bøker

  • Hellgren, Zenia; Page, Alexander Gamst; Sealy, Thomas. (2025) Narratives and Practices of Migrant and Minority Incorporation in European Societies. Contested Diversity and Fractured Belongings. Routledge Routledge
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Järnerot, Anna Jenny Margaret; Lund, Anne Carine Bonnevie; Page, Alexander Gamst. (2024) PÅ VEI MOT LÆRERYRKET: Studentaktiv læring via transformative prosesser. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2025) The Instrumental Use of Incorporation Philosophies in a Multicultural Norway. Becoming Norwegian or Running in Place?. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lindhardt, Celina; Fredriksen, Katrine Lyngvær; Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2024) Autismespekterforstyrrelser: forståelser og konsekvenser for praksis. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Page, Alexander Gamst. (2024) «Det handler om relasjonen til barna»: Relasjonsbygging som sentral målsetting og undervurdert aktivitet. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Page, Alexander Gamst; Chahboun, Sobh. (2024) Perspective Chapter: Myths of the Child Welfare Services – An Online Bogeyman for Muslim Families. IntechOpen
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Page, Alexander. (2021) From Familial Pressure to Seeking One’s Fortune: Chinese International Students’ Search for Geographical and Social Mobility as a Response to Societal and Familial Pressures. Springer
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Page, Alexander Gamst; Lund, Anne Carine Bonnevie; Løhre, Audhild. (2020) Introduksjon: Om ProfILU, antologien og nye utfordringer. Cappelen Damm Akademisk
    Innledning
  • Moen, Elin Tronsaune; Page, Alexander Gamst. (2020) Kunnskapsformer og danningsidealer i lærerutdanningen. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Page, Alexander Gamst; Moen, Elin Tronsaune. (2020) En syklisk vei til profesjonell kunnskap: Praksisperiodens påvirkning på kunnskapsproduksjon i lærerutdanning. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Page, Alexander Gamst; Marko, Valenta. (2016) Moorings and Disembeddedness: The Search for Modern Subjectivity and the Need for Belonging among Chinese International Students in Norway. Doktoravhandlinger ved NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Johansen, Stein Erik; Page, Alexander Gamst. (2011) Language Relations in Guangzhou. The Intimate and Official Dimension of Linguistic Codes in Urban China. NTNU
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • ISA3001 - Qualitative method
  • ISA1006 - Global Ethics and Human Rights
  • BSA1003 - Inclusion and living conditions
  • BSA2007 - Professional practice in a local and global context

Formidling

2016

  • Intervju
    Page, Alexander Gamst. (2016) Kinesisk guts møter norsk hverdag. abcnyheter.no abcnyheter.no [Internett] 2016-08-08
  • Intervju
    Page, Alexander Gamst. (2016) Kinesisk guts møter norsk hverdag. Gemini.no Gemini.no [Internett] 2016-08-08

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo