Hva lærer jeg

Musikkvitenskap - masterstudium

Hva lærer du?

Studieveiledning med lærer
Foto: Sigrid Erdal/NTNU

Masterprogrammet i musikkvitenskap skal utvikle erkjennelse og forståelse av musikk og ulike fenomener som musikk knytter seg til i dagens samfunn.

Masterprogrammet i musikkvitenskap skal styrke dine evner til å tenke kritisk og kreativt ved å sette deg inn i tradisjonelle og nyere musikkvitenskapelige teorier blant annet innenfor musikkhistorie, musikketnologi og musikkteori.

For å styrke din kompetanse i praktiske fag blir det gitt individuell undervisning på hovedinstrumentet og gruppeundervisning i kordirigering.

Masteroppgaven

Du foreslår selv tema for din egen masteroppgave, men det anbefales å velge prosjekter innenfor områder hvor instituttet har særlig forskningskompetanse:

  • Vestlig musikkhistorie
  • Etnomusikologi og verdensmusikk
  • Populærmusikk
  • Komposisjon
  • Musikkteori
  • Analyse
  • Filmmusikk
  • Musikksosiologi


Her kan du se en oversikt over tidligere masteroppgaver.

Studieretning komposisjon

Masterprogrammet i musikkvitenskap har en egen studieretning i komposisjon, hvor komposisjonsemner erstatter hovedinstrumentundervisning, og egne komposisjoner erstatter masteroppgaven. Denne studieretningen har særskilte opptakskrav (se siden om søknad om opptak).

Hvorfor velge masterprogram musikkvitenskap?

Masterprogrammet i musikkvitenskap gir mulighet til å forme utdanningen ut fra dine egne interesser og behov. Programmet kan ha en tradisjonell musikkvitenskapelig utforming med vekt på vestlig musikkhistorie, analyse og teori eller en vinkling av musikk i et globalt, sosiologisk, psykologisk eller kulturelt perspektiv, eventuelt en kombinasjon av akademisk og utøvende virksomhet.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Masterstudiet i musikkvitenskap har tre hovedmål:

1. Kandidatene skal opparbeide avansert innsikt i, og kunnskap om det musikkvitenskapelige fagfeltet.

2. Kandidatene skal tilegne seg spesialisert musikkvitenskapelig kompetanse for karriere innen undervisning, organisasjoner og næringer hvor det er behov for slik kompetanse.

3. Kandidatene skal kunne være kvalifiserte for forskerutdanning eller annen karriere der analyse, utredning og formidling utgjør en vesentlig del av virksomheten.

Kunnskaper

Masterkandidatene i musikkvitenskap

  • har kunnskap om metodologiske grunnbegreper innen allmenn vitenskapsteori
  • har kunnskap om fagspesifikk teori og metode på flere sentrale musikkvitenskapelige delområder
  • har kunnskap om terminologiske og innholdsmessige grunnbegrep på følgende felt: Musikkestetikk, musikksosiologi, musikkpedagogikk, musikkpsykologi, musikkhistorie, musikalsk analyse, organologi, etnomusikologi, edisjonsteknikk, musikknotasjon og paleografi
  • har kunnskap om historiske og aktuelle problemstillinger innen de nevnte delområder
  • har spesialisert innsikt innenfor et avgrenset område

Ferdigheter

Masterkandidatene i musikkvitenskap

  • kan tilegne seg internasjonal forskningslitteratur
  • kan finne frem til, og på selvstendig grunnlag vurdere relevant forskningsbasert kunnskap for å belyse en musikkvitenskapelig problemstilling
  • kan diskutere faglige tekster på en differensiert måte, gå i dialog med andres tekster og føre et eget resonnement, skriftlig så vel som muntlig
  • kan anvende fagspesifikke teorier og metoder på selvstendig kritisk grunnlag
  • kan forberede, gjennomføre og publisere et vitenskapelig arbeid under veiledning

Generell kompetanse

Masterkandidatene i musikkvitenskap

  • kan forholde seg til store tekstmengder, og har en generell tekstkritisk kompetanse
  • behersker kreative faglige prosesser av både akademisk og kunstnerisk art – prosesser som har overføringsverdi til andre områder, og som kan bidra til innovasjon
  • kan arbeide systematisk
  • kan tenke analytisk om problemstillinger og problemløsninger
  • kan uttrykke og formidle problemstillinger, synspunkter og løsninger, både skriftlig og muntlig i allmenne så vel som i spesialiserte fora

Masterstudiet i musikkvitenskap, studieretning komposisjon har tre hovedmål:

1. Kandidatene skal opparbeide avansert innsikt i, og kunnskap om komposisjon som fagfelt.

2. Kandidatene skal tilegne seg spesialisert kompositorisk kompetanse for karriere som skapende kunstner og karriere innen undervisning, organisasjoner og næringer hvor det er behov for slik kompetanse.

3. Kandidatene skal kunne være kvalifiserte for videre kunstnerisk utdanning, forskerutdanning eller annen karriere der analyse, utredning og formidling utgjør en vesentlig del av virksomheten.

Kunnskaper

Masterkandidatene i musikkvitenskap – studieretning komposisjon

  • har avansert kunnskap om fagspesifikke teori og analysemetoder
  • har inngående kunnskap om musikalsk formende prosesser
  • har systematisk oversikt over et bredt spekter av musikalske virkemidler
  • har innsikt i, og detaljert kunnskap om stil og struktur i et stort antall historiske og samtidige partiturer
  • har spesialisert innsikt på et avgrenset område

Ferdigheter

Masterkandidatene i musikkvitenskap – studieretning komposisjon

  • kan gjennomføre egne komposisjoner for ulike besetninger på selvstendig grunnlag
  • kan anvende sin musikkteoretiske og musikkanalytiske kompetanse i arbeidet med å skape egne verk
  • kan anvende sin musikkteoretiske og musikkanalytiske kompetanse til å analysere og tolke andres verk
  • kan finne frem til og vurdere relevante partiturer og musikklitteratur, som inspirasjon og støtte for eget kunstnerisk arbeid
  • kan anvende fagspesifikke teorier og metoder på selvstendig kritisk grunnlag

Generell kompetanse

Masterkandidatene i musikkvitenskap – studieretning komposisjon

  • kan forholde seg til partiturer og musikklitteratur av ulik art, og har en generell musikkritisk kompetanse
  • er grunnleggende skapende og behersker kreative prosesser som har overføringsverdi til andre områder, og som følgelig kan bidra til innovasjon også på disse områdene
  • kan arbeide systematisk
  • kan tenke analytisk om problemstillinger og problemløsninger
  • kan uttrykke og formidle problemstillinger, synspunkter og løsninger, både skriftlig og muntlig i allmenne så vel som spesialiserte fora