Bachelorprogram, Gjøvik

Sykepleie

– Læringsmål

Læringsutbytte er den kompetanse kandidaten forventes å ha ved avsluttet utdanningsprogram og beskrives som utbytte i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i henhold til Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk.

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen sykepleievitenskapelige emner
  • har relevant kunnskap innen medisinske og naturvitenskapelige- og samfunnsvitenskapelige emner
  • har kunnskap om sykepleiefagets historie, tradisjoner og egenart
  • kjenner til forskning og utviklingsarbeid relevant for sykepleie
  • har kunnskap om velferdsstaten, rammer for tjenesteutøvelsen og sykepleietjenestens bidrag til helse- og velferdstjenesten

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • utøver sykepleie basert på forskning, erfaring og faglig skjønn
  • ivaretar pasientens grunnleggende behov ved å observere, vurdere, planlegge, iverksette, evaluere og dokumentere sykepleie
  • identifiserer risikofaktorer av individuell og miljømessig karakter, planlegger og utfører helsefremmende og forebyggende tiltak
  • informerer, underviser og veileder pasienter og pårørende
  • fremmer læringsprosesser som bidrar til pasientsikkerhet, kvalitet og tillit i helsetjenesten
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker, prosedyrer og kommunikasjonsformer
  • er en endringsdyktig leder av eget fag
  • samhandler tverrprofesjonelt for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • utøver faglig forsvarlig sykepleie, basert på etisk bevissthet og kritisk refleksjon
  • møter pasienter og pårørende med omsorg, innlevelse og moralsk ansvarlighet
  • ivaretar pasientens rett til medbestemmelse og medvirkning
  • bidrar til nytenkning og innovasjon
  • viser evne og vilje til livslang læring, arbeide kunnskapsbasert og bidra til å utvikle kvalitet i sykepleiefaget og helsetjenesten
  • anvender og formidler sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • bidrar til at faglige og etiske normer synliggjøres i den offentlige debatt om helsepolitiske spørsmål

 

Læringsutbytte er konkretisert i emnebeskrivelser og i undervisningsplaner for de enkelte studieenhetene.