Innovasjon i profesjonsutdanning

studenter øver i simuleringslaben

Innovasjon i profesjonsutdanning

Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Innovasjon i profesjonsutdanning


Tekst om forskningsgruppen

Profesjonsutdanning innen helsefag, yrkesfag og lærerutdanning skal bygge på etablert kunnskap, forskning, erfaringsbasert kompetanse og brukerkunnskap. I årene fremover er behovet for sykepleiere og helsefagarbeidere stort, det samme gjelder lærere – utdanningskapasiteten må økes, og kvalitet i praktiske studier videreutvikles og foregå i et tettere samarbeid med de ulike praksisfeltene. Utdanningskvalitet er avgjørende; det er behov for innovasjon i utdanningene både i teoretiske og praktiske studier.

Forskningsgruppa Innovasjon i profesjonsutdanning forsker på:

  • Integrering av helseteori (salutogenese), helsefremming og pedagogisk teori med hovedvekt på Self-Determination Theory (SDT)
  • Salutogene ressurser for studenters læring (motivasjon, autonomi, relasjon og kompetanse)
  • Læringsdesign i høyere utdanning (eksempelvis læringsdesign for HLR i sykepleie, læringsdesign for relasjonskompetanse)
  • Studentaktive læringsmetoder i utdanning
  • Digitale studentaktive pedagogiske metoder
  • Voksnes læring og læringsmiljø
  • Veiledning og kvalitet i praktiske studier i fag- og yrkesopplæring og profesjonsutdanninger som sykepleie, jordmorfag og lærerutdanning
  • Faglig ledelse og utvikling av gode kulturer i utdanning og praksis
  • Pedagogisk praksis/intervensjoner og implementering - med fokus på pasienter, pårørende, studenter, lærere og helsepersonell

Research activity

person-portlet

Medlemmer