Hanne Kristine Skjesol Torbergsen
Hanne Kristine Skjesol Torbergsen
Førstelektor, Institutt for Sykepleievitenskap
hanne.torbergsen@ntnu.no
Om
Sykepleier og Universitetslektor ved Institutt for Sykepleievitenskap med undervisningsprofil innenfor temaene Sykdomslære og Sykepleie i tillegg til HLR for alle tre år ved bachelorutdanningen. Er koordinator for Instruktørgruppen i HLR ved Instituttet. Innehar Master i Folkehelsevitenskap fra UMB, Ås. Fokus var da på Veiledning til Sykmeldte.
Har ved ISV vært opptatt av å formidle fag og forskning ved bruk av ulike undervisningsmetoder:
- FOU prosjekt 2013-. "Psykiatrisk og somatisk sykdomslære og farmakologi: En samlet undervisningsmodell". Her er formålet å styrke kunnskapsnivå gjennom en integrering av psykiatri og naturvitenskaplige emner i undervisningen. Samt å bidra til en omsetting av sykepleiefaglig teori på praktiske tilfeller.
- Har hatt medansvar i bruk av videoforelesning i Sykdomslære.
- Har vært pådriver i å utvikle et instruktørkorps av lærere innen HLR, samt at studentene ved bachelorutdanningen har fått opplæring og trening i ulike elementer av dette. Har da brukt undervisningsmetoder som TBL (teambasert læring) og praktiske øvelser.
Er praksislærer i primærhelsetjenestene og kirurgiske avdelinger i spesialisthelsetjenesten.
Har klinisk erfaring fra akuttmottak og kirurgiske avdelinger. Har også arbeidet ved kirurgisk avdeling ved et arabisk sykehus i Saudi Arabia
Publikasjoner
2022
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support .
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and perceived learning outcomes.
Learning and Motivation
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support .
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and perceived learning outcomes.
Learning and Motivation
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
Vitenskapelig artikkel
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragTorbergsen, Hanne Kristine Skjesol; Utvær, Britt Karin Støen; Haugan, Gørill. (2023) Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and learning outcomes. Center for Self-Determination Theory Conference , Orlando 2023-05-31 - 2023-06-03
-
Vitenskapelig foredragMoen, Vigdis; Tangen, Sonia; Torbergsen, Hanne Kristine Skjesol. (2023) Yrkesfaglærerstudenters opplevelser med undervisning i etikk og mangfold. NordYrk NordYrk , Bergen 2023-06-07 - 2023-06-09
2022
-
Faglig foredragTorbergsen, Hanne. (2022) Teacher autonomy suppor enhances first-year students autonomous motivation, study effort and learning outcomes. . NordYrk 2022-06-01 - 2022-06-03