Britt Karin Støen Utvær
Om
Jeg er utdannet sykepleier, har master i helsevitenskap og doktorgrad i pedagogikk med innretning mot profesjonsutdanning. Jeg jobber nå som førsteamanuensis i helsevitenskap ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM) ved NTNU, og har tidligere jobbet som førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU i seksjonen for yrkesfag. Min forskning retter seg ofte mot ungdom og voksne i ulike kontekster av kompetanseutvikling og utdanning. Jeg er opptatt av hva som motiverer elever og studenter til å lære, og hvilke indre og ytre faktorer som bidrar til opplevelse av mestring, mening, helse og kompetanseutvikling. Ofte favner prosjektene elever i videregående skole og studenter i ulike profesjonsutdanninger. Teoretisk arbeider jeg ofte med utgangspunkt i Deci og Ryans motivasjonsteori, Antonovskys teori om «opplevelse av sammenheng» og ulike lærings- og mestringsteorier. I min forskning anvender jeg både kvalitative og kvantitative metoder.
I tillegg til jobben ved ISM har jeg en 20% prosjektlederstilling ved Cissi Klein videregående skole hvor vi sammen med kommune, fylkeskommune og næringsliv skal utvikle en modell for fremtidens fagarbeidere innenfor helsearbeiderfaget og barne- og ungdomsarbeiderfaget.
Forskningsinteresser:
- Skolemotivasjon
- Koherens/ «sense of coherence»
- Relasjonskompetanse
- Skole- og utdanningskvalitet
- Profesjonsutdanning
- Fag- og yrkesopplæring
- Digitale læringsformer
- Internasjonalisering av utdanning
- SEM
Pågående prosjekter:
- HO 2.0. Tid for handling- men hvilke? (finansiert av Trøndelag fylkeskommune og NTNU)
- LeadVET (2022- 2024, Erasmus+ finansiering)
Et utvalg avsluttede prosjekter:
- OPVET (2017-2020, Erasmus+ finansiering), utgitt Guidebook
- DIVE (2021-2023, Erasmus+ finansiering), utgitt Guidebook
- Lærling mot 2020, deriblant rapporten Lærlingundersøkelsen 2018
- Staying in or dropping out (2008-2013, phd)
Forskningsgrupper:
Sammen med Gørill Haugan leder jeg forskningsgruppen IN-PUT (Innovasjon i profesjonsutdanning). I tillegg deltar jeg i forskningsgruppen QEd (Kvaliteter i utdanning) ledet av Ellen Saur. I perioden 2018-2023 ledet jeg forskningsgruppen STYRK (Samarbeid på Tvers i Yrkesfag). I 2022 utga vi boka «Å bygge broer: Samarbeid på tvers i yrkesfag» som hadde sitt utspring i STYRK.
Doktorgradskandidater:
Rønnaug Lyckander. Profesjonskvalifisering av yrkesfaglærere (2020-2023)
Julie Leonardsen. Yrkesfaglæreres arbeid med vurdering i videregående skole (2018-2023)
Grete Hanssen. Meningsfulle sammenhenger (2019-dd)
Audun Mollan Kristoffersen. En pragmatisk dialog mellom inkludering og estetisk
tilnærming til læring som performativ forskning (2019-dd)
Monica Marie Schwartz. Livskvalitet hos pasienter med kroniske fotsår (2020-dd)
Et utvalg av undervisning i emner med emneansvar:
- DID3920 Masteroppgave i fagdidaktikk- studieretning yrkesdidaktikk
- DID3203 Teori og design
- EDU3216 Dokumentasjon av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid
- EDU3219 Yrkesdidaktisk teori og forskning
- EDU3920 Masteroppgave i yrkesdidaktikk
- LPY3005 Prosjektdesign
- SKOLE6200 Utdanningsvalg 2: Undervisning, utdannings- og yrkesvalg
- SKOLE6202 Utdanningsvalg 4: FoU-kompetanse i utdanningsvalg
- YFL4310 Yrkesdidaktikk: Eleven/lærlingen i læringsrommet
- YFL4311 Yrkesdidaktikk
- YFL4312 Veiledning og instruksjon i praksis
Jeg har siden 2021 vært medredaktør i tidsskriftet SJVD (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling) rettet mot forskning innenfor fag- og yrkesopplæring og profesjonsutdanning.
Publikasjoner
2024
-
Schwartz, Monica Marie;
Pukstad, Brita;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill;
Ljoså, Tone Marte.
(2024)
Translation, cultural adaption and linguistic validation of the Norwegian Wound-QoL.
Journal of Nursing Measurement
Vitenskapelig artikkel
-
Schwartz, Monica Maria;
Pukstad, Brita Solveig;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill;
Ljoså, Tone Marte.
(2024)
Translation, cultural adaption, and linguistic validation of the Norwegian Wound-QoL questionnaire.
Journal of Nursing Measurement
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Hårberg, Jon Sverre;
Utvær, Britt Karin Støen;
Vezne, Rabia;
Rumpold, Birgit;
Enochsson, Ann-Britt;
Alterhaug, Katrine Dalbu.
(2023)
A Guide to Embed Internationalisation at
Home in Vocational Teacher Education.
The Department of Teacher Education, NTNU
Rapport
-
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Fjørtoft, Henning;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2023)
Yrkesfaglæreres arbeid med vurdering i videregående skole.
NTNU, fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Doktorgradsavhandling
-
Sumer, Sevil;
Holland, Steven K.;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2023)
A Survey on Inclusion and Diversity at the Department of Teacher Education (ILU).
Department of Teacher Education, NTNU
Rapport
-
Kristoffersen, Audun Mollan;
Østern, Tone Pernille;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2023)
Muligheten av i morgen»: et samskapt fortellingsprosjekt om inkludering og estetisk tilnærming til læring i barneskolen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Aakernes, Nina;
Bisgaard, Jan;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Meltzer, Cecilie;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Redaksjonen utvider.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Leder
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Innledning. Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Universitetsforlaget
Innledning
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Forord.
Universitetsforlaget
Forord
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support .
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Hanssen, Grete;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Sense of Coherence Among Apprentices in Vocational Education and Training in Norway: Exploring General Resistance Resources in Work-Based Learning.
International Journal for Research in Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Hårberg, Jon Sverre;
Ramlo, Siri Husa.
(2022)
Veier, broer og barrierer: Erfaringer med ERASMUS+-prosjekt ved lærerutdanning for yrkesfag .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hanssen, Grete;
Haugan, Gørill;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Opplevelse av sammenheng hos elever i skoledelen av yrkesopplæringen .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramlo, Siri Husa;
Hatlevik, Ove Edvard;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Didaktisk bruk av MOOC som digital læringsressurs innenfor yrkesfaglærerutdanning .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag .
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and perceived learning outcomes.
Learning and Motivation
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie;
Utvær, Britt Karin Støen;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training.
Educational Assessment
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Lysberg, Karen Irene;
Sivertsen, Heidi;
Utvær, Britt Karin Støen;
Hoveid, Halvor.
(2020)
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Gørill;
Drageset, Jorunn;
Andre, Beate;
Kukulu, Kamile;
Mugisha, James;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2020)
Assessing quality of life in older adults: psychometric properties of the OPQoL-brief questionnaire in a nursing home population.
Health and Quality of Life Outcomes
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2020)
Skolebidragsindikatorer som mål på skolekvalitet - et brokete bilde av en vinglete sannhet.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Wendelborg, Christian.
(2020)
Lærlingundersøkelsen 2018 : Analyser av variasjoner og sammenhenger.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Rokkones, Klara;
Dahlback, Jorunn;
Goldmann, Ingrid;
Utvær, Britt Karin Støen;
Grøm, Audun;
Midjo, Arne.
(2020)
Fremtidens yrkesfaglærerutdanning ved NTNU. Delrapport 1 og 2. .
NTNU
Rapport
-
Bjørngaard, Birgitte;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2020)
Yrkesetisk kompetanse - fra klasserommet til pasientmøter i ambulansearbeid.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Utvær, Britt Karin;
Cordiano, Nadia;
Magni, Fransceco;
Salo, Petri;
Gray, Peter.
(2020)
Guidebook: Vocational Open Online Courses (VOOC’s) for Teaching and Learning in Vocational Teaching.
ERASMUS+
Rapport
2019
-
Svendsen, Stina;
Utvær, Britt Karin Støen;
Berg, Berit.
(2019)
Betydningen av å høre til for elever med innvandrerbakgrunn.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Røe, Melina;
Caspersen, Joakim;
Utvær, Britt Karin Støen;
Wendelborg, Christian.
(2019)
Kartlegging av elevenes læringsmiljø. Elevundersøkelsen som verktøy i skolens utviklingsarbeid.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Landro, Jarle;
Rokkones, Klara;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2019)
The three-year integrated vocational teacher education program .
Faglig kapittel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Saur, Ellen.
(2019)
Små- og stordriftsfordeler i yrkesfaglige løp: Stedets betydning for opplæring i skole og bedrift.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Aarkrog, Vibe;
Tangen, Sonia;
Leirvik, Camilla Hauren;
Lyckander, Rønnaug H..
(2019)
Evaluering av masterstudium i yrkespedagogikk
OsloMet – storbyuniversitetet
Rapport fra ekstern evalueringskomité.
OsloMet - storbyuniversitetet
OsloMet - storbyuniversitetet
Rapport
2018
-
Rokkones, Klara;
Stjern, Berit;
Strand, Åse;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2018)
Yrkesfaglig praksis i bachelorutdanningen for yrkesfaglærere: En kartlegging av studentenes erfaringer.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Rokkones, Klara;
Landro, Jarle;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2018)
Bachelorutdanning for yrkesfaglærere, i et historisk og utviklingsorientert perspektiv .
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Fagartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2018)
Elevers aspirasjoner: Betydning for motivasjon og gjennomføring.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Lindset, Marit;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2017)
Fra fagarbeider til yrkesfaglærer: Førsteårsstudenters opplevelser av undervisning og veiledning i akademiske skriveferdigheter
.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Vitenskapelig artikkel
-
Caspersen, Joakim;
Røe, Melina;
Utvær, Britt Karin Støen;
Wendelborg, Christian.
(2017)
Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser : Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Caspersen, Joakim;
Utvær, Britt Karin Støen;
Bugge, Hanna;
Wendelborg, Christian.
(2017)
Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015.
NTNU Samfunnsforskning (rapport) (-)
Rapport
-
Wendelborg, Christian;
Røe, Melina;
Utvær, Britt Karin Støen;
Caspersen, Joakim.
(2017)
Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
2016
-
Stokke, Kurt Einar;
Snoen, Else;
Brevik, Birger;
Utvær, Britt Karin Støen;
Egeland, Frank;
Skutlaberg, Bernt.
(2016)
Prioriteringer, tiltak og fremgangsmåter i arbeidet med å styrke kvalitet i lærerutdanning for yrkesfag.
Universitet og høgskolerådet, UHR-NRLU
Rapport
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill.
(2016)
The Academic Motivation Scale:
Dimensionality, Reliability, and
Construct Validity Among Vocational
Students.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2015)
Meningsfull fag- og yrkesopplæring- betydningen av aspirasjoner, motivasjon og ulike former for støtte.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Østern, Anna-Lena.
(2014)
Sårbare unge i kunnskapssamfunnet.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Hammervold, Randi;
Haugan, Gørill.
(2014)
Aspiration Index in Vocational Students – Dimensionality, Reliability, and Construct Validity.
Education Inquiry
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2013)
Staying in or dropping out? A Study of Factors and Critical Incidents of Importance for Health and Social Care Students in Upper Secondary School in Norway.
Doktoravhandlinger ved NTNU (331)
Doktorgradsavhandling
-
Haugan, Gørill;
Utvær, Britt Karin Støen;
Moksnes, Unni Karin.
(2013)
The Herth Hope Index - a psychometric study among cognitively intact nursing home patients.
Journal of Nursing Measurement
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2013)
Explaining Health and Social Care Students' Experiences of Meaningfulness in Vocational Education: The Importance of Life Goals, Learning Support, Perceived Competence, and Autonomous Motivation.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Rokkones, Klara lillevik.
(2012)
Teorifag er ikke problemet.
Adresseavisen
Kronikk
2009
-
Rokkones, Klara;
Utvær, Britt Karin Støen;
Landro, Jarle.
(2009)
Yrkesfaglæreutdanning(YFL) ved NTNU og HiST studentevaluering.
Program for lærerutdanning
Rapport
2006
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2006)
Trygdeordningen aktiv sykemelding.
Hovedoppgave i helsefag hovedfag, spesialfag helsepsykologi/helsefremmende arbeid (71486000030002201)
Hovedfagsoppgave
2004
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Innstrand, Siw Tone;
Espnes, Geir Arild.
(2004)
Aktiv sykmelding: Har ordningen fungert etter forutsetningene?.
Rapportserie for sosialt arbeid og helsevitenskap (Har intet ut over ISSN)
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Schwartz, Monica Marie;
Pukstad, Brita;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill;
Ljoså, Tone Marte.
(2024)
Translation, cultural adaption and linguistic validation of the Norwegian Wound-QoL.
Journal of Nursing Measurement
Vitenskapelig artikkel
-
Schwartz, Monica Maria;
Pukstad, Brita Solveig;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill;
Ljoså, Tone Marte.
(2024)
Translation, cultural adaption, and linguistic validation of the Norwegian Wound-QoL questionnaire.
Journal of Nursing Measurement
Vitenskapelig artikkel
-
Aakernes, Nina;
Bisgaard, Jan;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Meltzer, Cecilie;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Redaksjonen utvider.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Leder
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support .
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Hanssen, Grete;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Sense of Coherence Among Apprentices in Vocational Education and Training in Norway: Exploring General Resistance Resources in Work-Based Learning.
International Journal for Research in Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and perceived learning outcomes.
Learning and Motivation
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie;
Utvær, Britt Karin Støen;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training.
Educational Assessment
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
Vitenskapelig artikkel
-
Lysberg, Karen Irene;
Sivertsen, Heidi;
Utvær, Britt Karin Støen;
Hoveid, Halvor.
(2020)
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Gørill;
Drageset, Jorunn;
Andre, Beate;
Kukulu, Kamile;
Mugisha, James;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2020)
Assessing quality of life in older adults: psychometric properties of the OPQoL-brief questionnaire in a nursing home population.
Health and Quality of Life Outcomes
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Saur, Ellen.
(2019)
Små- og stordriftsfordeler i yrkesfaglige løp: Stedets betydning for opplæring i skole og bedrift.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
Vitenskapelig artikkel
-
Rokkones, Klara;
Stjern, Berit;
Strand, Åse;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2018)
Yrkesfaglig praksis i bachelorutdanningen for yrkesfaglærere: En kartlegging av studentenes erfaringer.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Rokkones, Klara;
Landro, Jarle;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2018)
Bachelorutdanning for yrkesfaglærere, i et historisk og utviklingsorientert perspektiv .
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Fagartikkel
-
Lindset, Marit;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2017)
Fra fagarbeider til yrkesfaglærer: Førsteårsstudenters opplevelser av undervisning og veiledning i akademiske skriveferdigheter
.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill.
(2016)
The Academic Motivation Scale:
Dimensionality, Reliability, and
Construct Validity Among Vocational
Students.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Hammervold, Randi;
Haugan, Gørill.
(2014)
Aspiration Index in Vocational Students – Dimensionality, Reliability, and Construct Validity.
Education Inquiry
Vitenskapelig artikkel
-
Haugan, Gørill;
Utvær, Britt Karin Støen;
Moksnes, Unni Karin.
(2013)
The Herth Hope Index - a psychometric study among cognitively intact nursing home patients.
Journal of Nursing Measurement
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2013)
Explaining Health and Social Care Students' Experiences of Meaningfulness in Vocational Education: The Importance of Life Goals, Learning Support, Perceived Competence, and Autonomous Motivation.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Rokkones, Klara lillevik.
(2012)
Teorifag er ikke problemet.
Adresseavisen
Kronikk
Bøker
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag .
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Kristoffersen, Audun Mollan;
Østern, Tone Pernille;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2023)
Muligheten av i morgen»: et samskapt fortellingsprosjekt om inkludering og estetisk tilnærming til læring i barneskolen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Innledning. Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Universitetsforlaget
Innledning
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Forord.
Universitetsforlaget
Forord
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Hårberg, Jon Sverre;
Ramlo, Siri Husa.
(2022)
Veier, broer og barrierer: Erfaringer med ERASMUS+-prosjekt ved lærerutdanning for yrkesfag .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hanssen, Grete;
Haugan, Gørill;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Opplevelse av sammenheng hos elever i skoledelen av yrkesopplæringen .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramlo, Siri Husa;
Hatlevik, Ove Edvard;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2022)
Didaktisk bruk av MOOC som digital læringsressurs innenfor yrkesfaglærerutdanning .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2020)
Skolebidragsindikatorer som mål på skolekvalitet - et brokete bilde av en vinglete sannhet.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Svendsen, Stina;
Utvær, Britt Karin Støen;
Berg, Berit.
(2019)
Betydningen av å høre til for elever med innvandrerbakgrunn.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Røe, Melina;
Caspersen, Joakim;
Utvær, Britt Karin Støen;
Wendelborg, Christian.
(2019)
Kartlegging av elevenes læringsmiljø. Elevundersøkelsen som verktøy i skolens utviklingsarbeid.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Landro, Jarle;
Rokkones, Klara;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2019)
The three-year integrated vocational teacher education program .
Faglig kapittel
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2018)
Elevers aspirasjoner: Betydning for motivasjon og gjennomføring.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2015)
Meningsfull fag- og yrkesopplæring- betydningen av aspirasjoner, motivasjon og ulike former for støtte.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Østern, Anna-Lena.
(2014)
Sårbare unge i kunnskapssamfunnet.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Hårberg, Jon Sverre;
Utvær, Britt Karin Støen;
Vezne, Rabia;
Rumpold, Birgit;
Enochsson, Ann-Britt;
Alterhaug, Katrine Dalbu.
(2023)
A Guide to Embed Internationalisation at
Home in Vocational Teacher Education.
The Department of Teacher Education, NTNU
Rapport
-
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Fjørtoft, Henning;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2023)
Yrkesfaglæreres arbeid med vurdering i videregående skole.
NTNU, fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Doktorgradsavhandling
-
Sumer, Sevil;
Holland, Steven K.;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2023)
A Survey on Inclusion and Diversity at the Department of Teacher Education (ILU).
Department of Teacher Education, NTNU
Rapport
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Wendelborg, Christian.
(2020)
Lærlingundersøkelsen 2018 : Analyser av variasjoner og sammenhenger.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Rokkones, Klara;
Dahlback, Jorunn;
Goldmann, Ingrid;
Utvær, Britt Karin Støen;
Grøm, Audun;
Midjo, Arne.
(2020)
Fremtidens yrkesfaglærerutdanning ved NTNU. Delrapport 1 og 2. .
NTNU
Rapport
-
Bjørngaard, Birgitte;
Utvær, Britt Karin Støen.
(2020)
Yrkesetisk kompetanse - fra klasserommet til pasientmøter i ambulansearbeid.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Utvær, Britt Karin;
Cordiano, Nadia;
Magni, Fransceco;
Salo, Petri;
Gray, Peter.
(2020)
Guidebook: Vocational Open Online Courses (VOOC’s) for Teaching and Learning in Vocational Teaching.
ERASMUS+
Rapport
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Aarkrog, Vibe;
Tangen, Sonia;
Leirvik, Camilla Hauren;
Lyckander, Rønnaug H..
(2019)
Evaluering av masterstudium i yrkespedagogikk
OsloMet – storbyuniversitetet
Rapport fra ekstern evalueringskomité.
OsloMet - storbyuniversitetet
OsloMet - storbyuniversitetet
Rapport
-
Caspersen, Joakim;
Røe, Melina;
Utvær, Britt Karin Støen;
Wendelborg, Christian.
(2017)
Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser : Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Caspersen, Joakim;
Utvær, Britt Karin Støen;
Bugge, Hanna;
Wendelborg, Christian.
(2017)
Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015.
NTNU Samfunnsforskning (rapport) (-)
Rapport
-
Wendelborg, Christian;
Røe, Melina;
Utvær, Britt Karin Støen;
Caspersen, Joakim.
(2017)
Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016.
NTNU Samfunnsforskning AS
Rapport
-
Stokke, Kurt Einar;
Snoen, Else;
Brevik, Birger;
Utvær, Britt Karin Støen;
Egeland, Frank;
Skutlaberg, Bernt.
(2016)
Prioriteringer, tiltak og fremgangsmåter i arbeidet med å styrke kvalitet i lærerutdanning for yrkesfag.
Universitet og høgskolerådet, UHR-NRLU
Rapport
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2013)
Staying in or dropping out? A Study of Factors and Critical Incidents of Importance for Health and Social Care Students in Upper Secondary School in Norway.
Doktoravhandlinger ved NTNU (331)
Doktorgradsavhandling
-
Rokkones, Klara;
Utvær, Britt Karin Støen;
Landro, Jarle.
(2009)
Yrkesfaglæreutdanning(YFL) ved NTNU og HiST studentevaluering.
Program for lærerutdanning
Rapport
-
Utvær, Britt Karin Støen.
(2006)
Trygdeordningen aktiv sykemelding.
Hovedoppgave i helsefag hovedfag, spesialfag helsepsykologi/helsefremmende arbeid (71486000030002201)
Hovedfagsoppgave
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Innstrand, Siw Tone;
Espnes, Geir Arild.
(2004)
Aktiv sykmelding: Har ordningen fungert etter forutsetningene?.
Rapportserie for sosialt arbeid og helsevitenskap (Har intet ut over ISSN)
Rapport
Formidling
2024
-
PosterUtvær, Britt Karin Støen; Morud, Elin Bø; Emstad, Anne Berit. (2024) A model for recruiting and retaining vocational teachers – school-university-business partnerships . Trinity College ICSEI , Dublin 2024-01-07 - 2024-01-12
2023
-
Faglig foredragHårberg, Jon Sverre; Utvær, Britt Karin Støen. (2023) Erfaringer med internasjonalisering hjemme og virtuell utveksling . DIVE (2020- 1-NO01-KA226-VET-094133) Multiplier Event , Online med OsloMET 2023-01-13 - 2023-01-13
-
Vitenskapelig foredragTorbergsen, Hanne Kristine Skjesol; Utvær, Britt Karin Støen; Haugan, Gørill. (2023) Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and learning outcomes. Center for Self-Determination Theory Conference , Orlando 2023-05-31 - 2023-06-03
-
Faglig foredragUtvær, Britt Karin Støen; Hårberg, Jon Sverre. (2023) Erfaringer med internasjonalisering i yrkesfaglærerutdanning . Erasmus+ prosjekt Digital Internationalisation in Vocational Education (DIVE 2020- 1-NO01-KA226-VET-094133) Multiplier Event , Online med Høgskulen på Vestlandet, yrkesfaglærerutdanning 2023-02-24 - 2023-02-24
-
Faglig foredragHårberg, Jon Sverre; Utvær, Britt Karin Støen. (2023) Erfaringer med internasjonalisering hjemme og virtuell utveksling . Erasmus+ prosjekt Digital Internationalisation in Vocational Education (DIVE 2020- 1-NO01-KA226-VET-094133) Multiplier Event , Online med Nord universitet, yrkesfaglærerutdanning 2023-02-15 - 2023-02-15
-
Vitenskapelig foredragRamlo, Siri Husa; Utvær, Britt Karin Støen. (2023) Didaktisk bruk av MOOC i arbeid med digital danning innenfor yrkesfag. Høgskulen på Vestlandet NordYrk-konferanse , Bergen 2023-06-07 - 2023-06-09
-
Vitenskapelig foredragBjørngaard, Birgitte; Utvær, Britt Karin Støen. (2023) Å tilrettelegge for utvikling av yrkesetisk kompetanse i ambulansefag: en kvalitativ intervjustudie. Høgskulen på Vestlandet Nordyrk , Bergen 2023-06-06 - 2023-06-09
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin. (2023) Potentials and Limitations of MOOCs as Learning Resources in VTE. MOFET Institute Passion and Professionalism in Teacher Education , Tel Aviv 2023-06-26 - 2023-06-27
2022
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Sense of Coherence in Vocational Education and Training (VET) in Norway . Fakultet for Pædagogik og Uddannelse, Færøernes Universitet Den 16. nordiske læreruddannelseskonference: Innovation i Undervisning og Læring , Torshavn 2022-05-02 - 2022-05-05
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete; Utvær, Britt Karin Støen. (2022) Sense of coherence among apprentices in vocational education and training: Exploring general resistance resources . Linköping Universität NordYrk , Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
2021
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen; Ramlo, Siri Husa. (2021) Internasjonalisering «borte» og «hjemme». Erfaringer fra et innovativt ERASMUS+-prosjekt innenfor yrkesfag . NordYrk NordYrk , Online 2021-06-07 - 2021-06-09
2020
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2020) The significance of the schools’ ethos in relation to caring and well-being. Nordic Educational Research Association NERA , Turku/Åbo 2020-03-03 - 2020-03-06
2019
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen; Haugan, Gørill. (2019) The significance of the schools’ ethos. Department of Research in Education, VUmc School of Medi 7th International Self-Determination Theory Conference 2019 , Amsterdam 2019-05-21 - 2019-05-24
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2019) Value-added indicators as measurement of school quality. Nordic Educational Research Association NERA , Uppsala 2019-03-06 - 2019-03-08
-
Vitenskapelig foredragSaur, Ellen; Oldervik, Heidun; Ulleberg, Hans Petter; Utvær, Britt Karin Støen; Ertsås, Turid Irgens; Berglie, Celine. (2019) Quality in upper secondary education. NERA 2019 , Uppsala 2019-03-08 - 2019-03-10
2017
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen; Rokkones, Klara. (2017) Betydningen av arbeidslivspraksis i yrkesfaglærerutdanningen. En undersøkelse av yrkesfaglærerstudentenes erfaringer. Høgskolen i Oslo og Akershus Konferanse om relevant yrkesutdanning , Høgskolen i Oslo og Akershus avdeling Lillestrøm 2017-12-06 - 2017-12-06
-
Faglig foredragCaspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen. (2017) Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015. Kompetanse Norge, sekretariat for Nasjonalt fagskoleråd Møte i arbeidsutvalget for Nasjonalt fagskoleråd , Kompetanse Norge, Oslo 2017-05-23 - 2017-05-23
-
Faglig foredragLiland, Ragnhild; Utvær, Britt Karin Støen. (2017) Den flerkulturelle skolen. NTNU Samfunnsforskning/ Sør-Trøndelag fylkeskommune Etterutdanningstilbud til ansatte i videregående skole , Gauldal videregående skole 2017-02-02 - 2017-02-02
-
Faglig foredragLiland, Ragnhild; Utvær, Britt Karin Støen. (2017) Skolen i møte med minoritetsspråklige elever. NTNU Samfunnsforskning/ Sør-Trøndelag fylkeskommune Etterutdanningstilbud til ansatte i videregående skole , Guri Kunna videregående skole 2017-04-25 - 2017-04-25
-
Faglig foredragLiland, Ragnhild; Utvær, Britt Karin Støen. (2017) Den flerkulturelle skolen. NTNU Samfunnsforskning/ Sør-Trøndelag fylkeskommune Etterutdanningstilbud til ansatte i videregående skole , Oppdal videregående skole 2017-04-24 - 2017-04-24
2016
-
Vitenskapelig foredragLindset, Marit; Utvær, Britt Karin Støen. (2016) Fra fagarbeider til yrkesfaglærer: Førsteårsstudenters opplevelser av undervisning og veiledning i prosessen med å skrive akademiske oppgaver. Det nordiske netværk NORDYRK NORDYRK , Octavia, Roskilde 2016-06-08 - 2016-06-10
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2016) Fem år etter: Elevers valg og veier i videregående opplæring. Sør Trøndelag fylkeskommune, NTNU Yrkesrelevant opplæring- fra dag en! , Clarion Hotel & Congress Trondheim 2016-02-02 - 2016-02-02
-
Vitenskapelig foredragRokkones, Klara; Stjern, Berit; Strand, Åse; Utvær, Britt Karin Støen. (2016) Yrkespraksis i yrkesfaglærerutdanningen: En kartlegging av studentenes erfaringer. Det nordiske netværk NORDYRK NORDYRK , Octavia, Roskilde 2016-06-08 - 2016-06-10
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2016) School completion in vocational tracks- the importance of basic need satisfaction and different types of motivation. University of Victoria The 6th International Conference on Self-Determination Theory , Victoria Conference Center, Victoria, British Columbia 2016-06-02 - 2016-06-05
-
Intervju
-
Faglig foredragLiland, Ragnhild; Utvær, Britt Karin Støen. (2016) Skolen i møte med minoritetsspråklige elever. NTNU Samfunnsforskning/ Sør-Trøndelag fylkeskommune Etterutdanningstilbud til ansatte i videregående skole , Melhus videregående skole 2016-11-24 - 2016-11-24
-
Faglig foredragLiland, Ragnhild; Utvær, Britt Karin Støen. (2016) Skolen i møte med minoritetsspråklige elever. NTNU Samfunnsforskning/ Sør-Trøndelag fylkeskommune Etterutdanningstilbud til ansatte i videregående skole , Strinda videregående skole 2016-11-25 - 2016-11-25
2013
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen; Østern, Anna-Lena. (2013) The issue of drop out in upper secondary education in the light of six students’ life stories. School of Education (MVS) at University of Iceland NERA , Reykjavík 2013-03-07 - 2013-03-09
2012
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2012) Vocational Students’ Persistence in the Health and Social Care Track: the Importance of Life Goals, Motivation, and the Experience of Meaning. The Norwegian National Graduate School in Teacher Education The Norwegian National Graduate School in Teacher Education , Trodheim 2012-05-15 - 2012-05-15
-
Populærvitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2012) Frafall på helse- og sosialfag: Betydningen av livsmål, motivasjon og mening. Nettverk for helse- og oppvekstfag Sør-Trødelag Fagdag , NOVA 2012-11-01 - 2012-11-01
-
Populærvitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2012) Frafall på yrkesfag: Teorifag er ikke problemet. SAFO SAFO , Værnes 2012-06-25 - 2012-06-25
-
Populærvitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2012) Frafall i videregående skole: Betydning av mål og mening. NTNU skole- og læringsforskning Åndens og håndens arbeid – et kunstig skille? , Trondheim 2012-10-18 - 2012-10-18
-
PosterUtvær, Britt Karin Støen. (2012) Health and Social Care Students’ Persistence in Vocational Education. The Norwegian National Graduate School in Teacher Education The Norwegian National Graduate School in Teacher Education , Trodheim 2012-05-15 - 2012-05-15
2011
-
Vitenskapelig foredragUtvær, Britt Karin Støen. (2011) Hvilken betydning har elevers framtidsmål for deres motivasjon og opplevelse av meningsfull opplæring?. NETTOPP (Nettverk for tilpasset opplæring) og NELVU Nasjonal konferanse om frafall i videregående skole , Hamar 2011-04-04 - 2011-05-05
2005
-
Vitenskapelig foredragEspnes, Geir Arild; Utvær, Britt Karin Støen; Innstrand, Siw Tone. (2005) The use of active sick leave in Norway: Where the intentions and expectations fulfilled?. Mid Sweden University International Developments in Rehabilitation to Work , Østersund 2005-02-23 - 2005-02-26