Læringsutbytte - Matematikk 1 (8.-13. trinn) - Videreutdanning for lærere
MENY
Læringsutbytte
Matematikk 1 (8.-13. trinn)
Læringsutbytte
Læringsmål for Matematikk 1 - 8.-13. trinn Modul 1
Kunnskaper
Kandidaten har
- god kunnskap om sentrale begreper og prinsipper innenfor ulike deler av matematikkfaget, med særlig vekt på algebra, funksjonslære, sannsynlighetsregning og statistikk.
- god kunnskap om sentrale prinsipper i gjeldende læreplan
- god kunnskap om pedagogisk bruk av ulike digitale hjelpemidler, særlig innenfor de hovedtema som omfattes av studiet.
- god kunnskap om ulike læringsteoretiske aspekter knyttet til det å lære og undervise matematikk
- god kunnskap om arbeidsformer, læremidler og tilpasset opplæring i matematikk
- god kunnskap om ulike prinsipper for vurdering i matematikk.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- gjøre rede for sentrale begreper som omfattes av emnene som studieprogrammet er bygd opp av
- anvende teorien i de enkelte emnene, samt prosedyrer og teknikker som er basert på teorien, til å løse relevante problemer.
- planlegge og gjennomføre undervisning i matematikk med bruk av varierte hjelpemidler og arbeidsmåter, samt vurdere elevers læringsutbytte.
- observere og analysere undervisning som er gjennomført og gjøre rede for resultatet av analysen i en fagtekst
- reflektere over sin egen undervisning, herunder hva den digitale utviklingen betyr for innhold i og arbeid med matematikk
- gjøre rede for viktige koblinger mellom det faglige innholdet i emnene og skolematematikken.
Generell kompetanse
Kandidaten har
- god kunnskap om betydningen som faglig fordypning har for å kunne legge til rette for gode undervisnings- og læringssituasjoner.
- kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk som gir et godt grunnlag for å møte fremtidige læreplanendringer