EVU-Kurs

Testteoretisk kompetanse

Pedagog som hjelper gutt

Foto: Yayimages

Start: 28.08.2024
Slutt: 31.12.2024
Søknadsfrist: 01.06.2024

Undervisningsform: Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 43100 Kr
Studiepoeng: 15
Emnekode: PED6027


Kurset gir deg økt innsikt i administrering og tolkning av evnetester, samt økt psykometrisk kompetanse med tanke på administrasjon og tolkning av tester generelt. Du vil etter ferdigstilt kurs være kvalifisert for innkjøp, administrering og tolkning av Wechsler testene: WISC og WPPSI i en utdanningskontekst.

Målgruppe

Ansatte i PPT med mastergrad i pedagogisk/psykologisk fagkrets og minst 2 års arbeidserfaring. 

NB: Deltakerne må ha kjennskap til og ha prøvd Wechlers tester fra før. Det er i stor grad anbefalt at deltakerne har gjennomført kurs og opplæring i administrering av WISC-V eller WPPSI-IV, og at deltakerne selv har vært med på  denne type utredninger før kursstart for størst mulig læringsutbytte. Er du usikker på om du kvalifiserer ta kontakt med foreleser pr mail. 

Innhold

Kurset er delt inn i fem deler:
Del 1: Evnetester
Del 2: Generell testkompetanse
Del 3: Tolkningsteori
Del 4: Utviklingspsykologi
Del 5: Etikk

Læringsutbytte 

Kunnskap, studentene skal: 

  • Kjenne utgangspunktet for evne testene, og hvordan de nyere versjonene knyttes opp mot moderne intelligensteori.
  • Kjenne til hva de ulike deltestene måler og hva som er utgangspunktet for aggregering og refortolkning av skårer.
  • Kunne definere de ulike psykometriske begrepene som er relevant for testkonstruksjon.
  • Ha kjennskap til forskjellen mellom klassisk og moderne test teori.
  • Kunne de grunnleggende prinsippene i beslutningsteori slik den anvendes i tolkning.
  • Kunne gjøre rede for fallgruver i tolkning.
  • Kunne gjøre rede for internasjonale og nasjonale retningslinjer for etisk bruk av testing.
  • Forklare sammenhengen mellom utviklingspsykologi, herunder kognitiv utvikling og generell psykologisk utvikling i testing av barn.
  • Forklare sentrale begreper innen tilknytningsteori, Arv/miljøperspektiver og moralutvikling.

Ferdigheter, studenten skal:

  • Kunne ta stilling til og forklare hvordan Wechsler testene er normert og validert.
  • Generelt om intelligens: kjenne til noen av definisjonene av intelligens, samt forklare hvorfor begrepet ikke lar seg fange i en enkelt definisjon.
  • Kjenne til og beskrive CHC teorien.
  • Forstå hvordan en test er konstruert og hvilke krav som stilles, særlig i forhold til psykometriske egenskaper.
  • Kunne vurdere i hvilken grad testen gir psykometrisk holdbare skårer.
  • Kjenne til prinsipper rundt tolkning beslutningstaking basert på testskårer og kunne definere forskjellene på ipsativ og normativ tolkning.
  • Forstå hvordan man utleder slutninger basert på testskårer.
  • Kunne rapportere resultater og få en forståelse for hvordan man setter seg inn i en test og de begreper testen måler.
  • Forstå og anvende etiske prinsipper slik at en både ivaretar testtakers integritet og faglig bruk av testing, og forstå sammenhengen mellom fag og etikk.
  • Gjøre rede for en del klassiske utviklingsteorier herunder Informasjonsprosesserings- teori, Piagets stadieteori, Sosiokulturelle teorier.

Generell kompetanse, studenten skal:

  • Forstå hvorfor intelligens er et komplisert begrep å forklare og kunne møte ulike holdninger til intelligens på en konstruktiv måte.
  • Utvikle holdninger som gjør at en er i stand til å forstå sammenhengen mellom psykometriske ferdigheter og forsvarlig bruk av testing.
  • Forstå sammenhengen mellom testskårer og utarbeidelse av tiltak.
  • Utvikle et etisk refleksjonsnivå som gjør at man agerer profesjonelt i tilknytning til bruk av testene.
  • Kunne reflektere og se betydningen av utviklingspsykologiske perspektiver på bruk av tester.

Opptakskrav

  1. Mastergrad i pedagogisk og/eller psykologisk fagkrets eller tilsvarende (120sp).

  2. Minimum 2 års fulltids praksis fra PPT eller annen virksomhet der deltakeren har anvendt pedagogisk-psykologisk fagkunnskap (BUP/Habiliteringstjenesten). 

Om dokumentasjon

Du må laste opp kopi av master-vitnemål eller utskrift fra www.vitnemalsportalen.no, samt datert attest/tjenestebevis på relevant jobb. Les mer om dokumentasjon av opptakskrav her.

Kun søknader som oppfyller krav til dokumentasjon vil bli behandlet.

Søkere rangeres etter ansiennitet i PPT. Maks antall studenter er 25. 

Anbefalte forkunnskaper

MERK: Det er i stor grad anbefalt at deltakerne har gjennomført kurs og opplæring i administrering av WISC-V eller WPPSI-IV, og at deltakerne selv har gjennomført denne type utredninger før kursstart for størst mulig læringsutbytte.


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Tre fysiske, obligatoriske samlinger i Trondheim høsten 2024:

1.    samling:
28.08. kl. 10.00 til 17.00,
29.08. kl. 09.00 til 16.00,
30.08. kl. 09.00 til 14.30

2.    samling:
25.09. kl. 10.00 til 17.00,
26.09. kl. 09.00 til 16.00,
27.09. kl. 09.00 til 14.30

3.    samling:
23.10. kl. 10.00 til 17.00,
24.10. kl. 09.00 til 16.00,
25.10. kl. 09.00 til 14.30

Samlingene vil bestå av både forelesninger og gruppedrøftinger knyttet til utarbeidelse av testrapporter.

Arbeidskrav:
En kasusbeskrivelse leveres før/under første samling.
To testrapporter utarbeides mellom samlingene.
Vurderes godkjent/ikke godkjent. 

Veiledning:
Veiledning vil bli gitt på samlingene og i tilknytning til arbeidskravene.

Eksamensbeskrivelse

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 8 timer, uten hjelpemiddel. Avholdes digitalt. Eksamen består av en kunnskapsprøve og flere case som skal analyseres og tolkes.
Karakterskala:  A-F, hvor A er beste karakter og F er stryk.

Dato: **KOMMER** kl 0900-1700.
Sted: Trondheim

Obligatoriske krav for å få gå opp til eksamen:
Godkjente arbeidskrav og 80% oppmøte på samling.Tilstedeværelse på samtlige tre samlinger kreves for å gå opp til eksamen. Vurderes godkjent/ikke godkjent.

Annen informasjon

Du må ha tilgang til PC med internet,  og som tillater nedlasting av programvare.

Prisinformasjon

Pris: 43100 Kr

I tillegg til kursavgiften kommer semesteravgift til Studentsamskipnaden  og utgifter til pensum og ev. reise/opphold. 

Referanser

Studiet gir en god innføring for PP-ansatte som har erfaring med bruk av WPPSI eller WISC-IV fra før. Dyktige forelesere som har mye kunnskap og kompetanse om evnetesting. Gode refleksjoner rundt etikken og hvorfor og om man skal bruke evnetester.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Cathrine Svendsen, FORELESER, Spesialist i klinisk pedagogikk, tilknyttet Institutt for pedagogikk og livslang læring
Mobil: 98084312
Epost: cathrinesvendsen76@gmail.com

Kontakt

NTNU VIDERE, Spørsmål om søknad og opptak
Telefon: 73 59 66 43
Epost: videre@ntnu.no
Hege Fauskanger Lie, Studieveileder - Institutt for pedagogikk og livslang læring
Mobil: 73591795
Epost: hege.f.lie@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev