Læringsmiljø og gruppeledelse - kurs
Læringsmiljø og gruppeledelse
Start:
28.01.2019
Slutt:
20.07.2019
Søknadsfrist:
01.12.2018
Undervisningsform:
Studium med fysiske og digitale samlinger
Sted for samlinger:
Trondheim
Pris:
19000 Kr
Studiepoeng:
15
Emnekode:
PED6013
Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.
Kurset gir teoretisk og forskningsbasert kunnskap om gruppeledelse og læringsmiljø i et systemperspektiv. Det vil bli lagt vekt på hvordan man bedre kan organisere og implementere endringsarbeid i skolen knyttet til læringsmiljø og gruppeledelse. I tillegg vil du utvikle en forståelse av sammenhengen mellom et utviklingsstøttende læringsmiljø og gruppeledelse.
Målgruppe
Innhold
Det vil bli gitt veiledning og oppfølging til deltakerne på og mellom samlingene. Digital læringsplattformer vil bli benyttet mellom samlingene. Emnet skal kvalifisere studentene til å bli en refleksjonspartner og støttespiller for lærere/barnehagelærere i utvikling av støttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse. Emnet er praksisnært og handlingsrettet, med fokus på utvikling av egen praksis.
Kan inngå i masterprogram
Kurset kan inngå i en erfaringsbasert mastergrad i pedagogisk psykologisk rådgiving.
Opptakskrav
- bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanningen, eller
- bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- 3-årig faglærerutdanning, eller
- bachelor med fordypning i psykologi, eller
- tilsvarende utdanning (f.eks. sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Krav til dokumentasjon
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Kurset har tre obligatoriske samlinger ved NTNU i Trondheim våren 2019:
28-30.01.2019
26-27.03.2019
21-22.05.2019
Arbeidsform
Innhold og tema i utdanningen skal gjenspeile tjenestenes opplevde utfordringer og behov knyttet til fagområdet og tar sikte på å utvikle deltakernes kunnskaper, ferdigheter og holdninger gjennom ulike arbeidsformer som gruppedrøftinger, individuelt arbeid, veiledning, forelesning, rollespill og øvelser. Studiet vil legge til rette for gruppebaserte arbeidsprosesser med muligheter for at deltakerne kan utvikle samarbeidsnettverk mellom samlingene. Det legges opp til et arbeidskrav for hver modul, som er nært knyttet til den enkeltes arbeidshverdag, hvor deltakerne skal utføre et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Eksamen: Innlevering av hjemmeoppgave som bygger på utviklingsarbeid i læringsmiljø/gruppeledelse knyttet til egen praksis.
Karakterskala: A-F
Referanser
Kurset i læringsmiljø og klasseledelse anbefales til pp-rådgivere. På kurset får du oppdatert kunnskap fra forskningsfeltet og nyttige redskaper for arbeid med både individ og systemsaker som angår læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse.
Kurset er praksisnært for en PP rådgiver, får et språk og et verktøy for et mer systemrettet fokus i PP tjenesten. Gode forelesere, som kan å forstå hva en pp rådgiver står i i hverdagen. Anbefales å ta kurset, gjerne flere fra samme kontor for å få et felles språk innad.
Løfter taus kunnskap vi sitter inne med, gir mulighet for å løfte kollegiet på jobb gjennom øvingsoppgaven selv om bare en fra kontoret deltar.
Fagansvarlig/Forelesere
Telefon: 73551148
Epost: lena.buseth@ntnu.no