Læringsmiljø og gruppeledelse modul 2 (SEVU-PPT) - kurs
Læringsmiljø og gruppeledelse modul 2 (SEVU-PPT)
Målgruppe
Innhold
Studiet består av to moduler med følgende overordnede tema:
-
Modul 1: Læringsmiljø og gruppeledelse –teoretiske perspektiver og praktiske tilnærminger
Modul 2: Lærer-elev relasjonen og proaktive strategier
Læringsmål
Kunnskaper
- økt innsikt i teoretisk og forskningsbasert kunnskap om gruppeledelse og læringsmiljø i et systemperspektiv
- teoretisk kunnskap om betydningen av forebygging og proaktive strategier i arbeidet med læringsmiljø og klasse- gruppeledelse
- teoretisk og forskningsbasert kunnskap om relasjonens betydning i utviklingen av et støttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse.
- kunnskaper om relevante tilnærminger for å fremme utviklingsstøttende relasjoner
- kunnskap om igangsettelse og gjennomføring av samhandlingsprosesser som fremme støttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse.
- kunnskap om sentrale styringsdokumenter som vektlegger arbeidet med relasjonsorientert og proaktiv klasseledelse
- kunne bruke teoretisk kunnskap for å forstå og analysere samspillet i læringsmiljøet og i gruppen/klassen.
- skal i samarbeide med ansatte i skole og barnehage kunne velge ut og anvende relevante tilnærminger i utviklingen av læringsmiljøet og gruppe-/klasseledelse.
- skal avklare egen profesjonsrolle og forventninger i samhandlingen for utviklingen av støttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse
- kunne anvende sin kunnskap om samspill og læringsprosesser i grupper og klasser på en måte som fremmer et utviklingsstøttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse.
- se sammenhengen mellom den teoretiske kunnskapen i studiet og deres egen praksis.
- skape forståelse for PPT’s profesjons-/yrkesrolle og viktige forutsetninger for samhandling om inkluderende læringsmiljø og gruppe- klasseledelse.
- kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner, gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet og evne til kritisk tenkning
- kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter som profesjonsutøver på en etisk og refleksiv måte
Arbeidskrav
- Modul 1 og 2: Refleksjonslogger etter hver samling
- Utviklingsarbeid og presentasjon om læringsmiljø/gruppeledelse knyttet til egen praksis
- Utdanningen tar utgangspunkt i deltakernes praksiserfaringer og vektlegger innovasjon og utviklingsarbeid knyttet til egen praksis.
Hvordan søke
Dette er et Frikjøpt studietilbud hvor Utdanningsdirektoratet (Udir) har kjøpt plasser fra universiteter og høgskoler. Du må søke via Udir, husk å søke støtte til 30 studiepoeng om du ønsker å ta begge modulene. Du kan kun legge inn en søknad.
Kan inngå i masterprogram
Studiet består av to moduler; Læringsmiljø og gruppeledelse –teoretiske perspektiver og praktiske tilnærminger (PED6013) og Lærer-elev relasjonen og proaktive strategier (PED6023). Hver modul er på 15 sp, tilsammen 30 sp.
Modulene kan tas enkeltvis, men modul 2 bygger på modul 1 eller tilsvarende. Modul 1 starter høsten 2017, modul 2 våren 2018.
Modulene kan inngå som delemner i en erfaringsbasert mastergrad i pedagogisk psykologisk rådgiving.
Opptakskrav
- bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanningen, eller
- bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- 3-årig faglærerutdanning, eller
- bachelor med fordypning i psykologi, eller
- tilsvarende utdanning (f.eks. sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Krav til dokumentasjon
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Videreutdanningstilbudet er på 30 studiepoeng og delt inn i 2 moduler (15 høst og 15 vår). Tilbudet vil være samlingsbasert og omfatter tre samlinger på til sammen sju samlingsdager pr modul (3+2+2), til sammen seks samlinger og 14 dager for hele studiet. Det vil bli gitt veiledning og oppfølging til deltakerne mellom samlingene. Digital læringsplattformer vil bli benyttet mellom samlingene.
Samlingene vil foregå ved NTNU i Trondheim
Første samling: 15. - 17. januar 2018
Andre samling: 12. og 13. mars 2018
Tredje samling: 16. og 17. april 2018
Arbeidsform
Innhold og tema i utdanningen skal gjenspeile tjenestenes opplevde utfordringer og behov knyttet til fagområdet og tar sikte på å utvikle deltakernes kunnskaper, ferdigheter og holdninger gjennom ulike arbeidsformer som gruppedrøftinger, individuelt arbeid, veiledning, forelesning, rollespill og øvelser. Studiet vil legge til rette for gruppebaserte arbeidsprosesser med muligheter for at deltakerne kan utvikle samarbeidsnettverk mellom samlingene. Det legges opp til et arbeidskrav for hver modul, som er nært knyttet til den enkeltes arbeidshverdag, hvor deltakerne skal utføre et utviklingsarbeid knyttet til egen arbeidsplass.
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Eksamen: Muntlig presentasjon som bygger på kunnskapsgrunnlaget (pensum) for læringsmiljø/gruppeledelse knyttet til egen praksis
Karakterskala: A-F.
Prisinformasjon
Pris: Kr
Semesteravgift til NTNU hvert semester.
Samarbeidspartnere
Fagansvarlig/Forelesere
Epost: arne.tveit@ntnu.no