EVU-Kurs

Læringsmiljø og gruppeledelse modul 2 (SEVU-PPT)

Start: 15.01.2018
Slutt: 29.05.2018
Søknadsfrist: 01.03.2017

Undervisningsform: Studium med fysiske og digitale samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: Kr
Studiepoeng: 15
Emnekode: PED6023

Kurset er avlyst.


Dette studiet gir en fordypning i læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse med fokus på relasjonell forståelse og proaktive tilnærminger. PP-rådgiverne skal få økt innsikt og forståelse av samspill og utviklingsstøttende relasjoner. Kurset skal kvalifisere deltakerne til å ha en analytisk tilnærming til lærere/barnehagelæreres utfordringer, så de kan identifisere utfordringer i læringsmiljøet, velge en hensiktsmessig tilnærming og etablere læringsfremmende samhandling for videre utvikling. Kurset kvalifiserer også for arbeid med læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse i et forebyggende perspektiv.

Målgruppe

Ansatte i Pedagogisk Psykologisk Tjeneste.

Innhold

Studiet består av to moduler med følgende overordnede tema:

 

Læringsmål

Kunnskaper

  • økt innsikt i teoretisk og forskningsbasert kunnskap om gruppeledelse og læringsmiljø i et systemperspektiv
  • teoretisk kunnskap om betydningen av forebygging og proaktive strategier i arbeidet med læringsmiljø og klasse- gruppeledelse
  • teoretisk og forskningsbasert kunnskap om relasjonens betydning i utviklingen av et støttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse.
  • kunnskaper om relevante tilnærminger for å fremme utviklingsstøttende relasjoner
  • kunnskap om igangsettelse og gjennomføring av samhandlingsprosesser som fremme støttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse.
  • kunnskap om sentrale styringsdokumenter som vektlegger arbeidet med relasjonsorientert og proaktiv klasseledelse
Ferdigheter:
  • kunne bruke teoretisk kunnskap for å forstå og analysere samspillet  i læringsmiljøet og i gruppen/klassen.
  • skal i samarbeide med ansatte i skole og barnehage kunne velge ut og anvende relevante tilnærminger i utviklingen av læringsmiljøet og gruppe-/klasseledelse.
  • skal avklare egen profesjonsrolle og forventninger i samhandlingen for utviklingen av støttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse
Generell kompetanse:
  • kunne anvende sin kunnskap om samspill og læringsprosesser i grupper og klasser på en måte som fremmer et utviklingsstøttende læringsmiljø og gruppe-/klasseledelse.
  • se sammenhengen mellom den teoretiske kunnskapen i studiet og deres egen praksis. 
  • skape forståelse for PPT’s profesjons-/yrkesrolle og viktige forutsetninger for samhandling om inkluderende læringsmiljø og gruppe- klasseledelse.
  • kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner, gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet og evne til kritisk tenkning 
  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter som profesjonsutøver på en etisk og refleksiv måte

 

Arbeidskrav

  • Modul 1 og 2: Refleksjonslogger etter hver samling
  • Utviklingsarbeid og presentasjon om læringsmiljø/gruppeledelse knyttet til egen praksis
  • Utdanningen tar utgangspunkt i deltakernes praksiserfaringer og vektlegger innovasjon og utviklingsarbeid knyttet til egen praksis.


Hvordan søke
Dette er et Frikjøpt studietilbud hvor Utdanningsdirektoratet (Udir) har kjøpt plasser fra universiteter og høgskoler. Du må søke via Udir, husk å søke støtte til 30 studiepoeng om du ønsker å ta begge modulene. Du kan kun legge inn en søknad. 


Kan inngå i masterprogram

Studiet består av to moduler; Læringsmiljø og gruppeledelse –teoretiske perspektiver og praktiske tilnærminger (PED6013) og Lærer-elev relasjonen og proaktive strategier (PED6023).  Hver modul er på 15 sp, tilsammen 30 sp.

Modulene kan tas enkeltvis, men modul 2 bygger på modul 1 eller tilsvarende. Modul 1 starter høsten 2017, modul 2 våren 2018.

Modulene kan inngå som delemner i en erfaringsbasert mastergrad i pedagogisk psykologisk rådgiving.

Opptakskrav

Ansettelse i PPT og enten
- bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanningen, eller
- bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- 3-årig faglærerutdanning, eller
- bachelor med fordypning i psykologi, eller
- tilsvarende utdanning (f.eks. sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).

Krav til dokumentasjon

Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Videreutdanningstilbudet er på 30 studiepoeng og delt inn i 2 moduler (15 høst og 15 vår). Tilbudet vil være samlingsbasert og omfatter tre samlinger på til sammen sju samlingsdager pr modul (3+2+2), til sammen seks samlinger og 14 dager for hele studiet. Det vil bli gitt veiledning og oppfølging til deltakerne mellom samlingene. Digital læringsplattformer vil bli benyttet mellom samlingene.

Samlingene vil foregå ved NTNU i Trondheim

Første samling: 15. - 17. januar 2018

Andre samling: 12. og 13. mars 2018

Tredje samling: 16. og 17. april 2018

 

Arbeidsform
Innhold og tema i utdanningen skal gjenspeile tjenestenes opplevde utfordringer og behov knyttet til fagområdet og tar sikte på å utvikle deltakernes kunnskaper, ferdigheter og holdninger gjennom ulike arbeidsformer som gruppedrøftinger, individuelt arbeid, veiledning, forelesning, rollespill og øvelser. Studiet vil legge til rette for gruppebaserte arbeidsprosesser med muligheter for at deltakerne kan utvikle samarbeidsnettverk mellom samlingene. Det legges opp til et arbeidskrav for hver modul, som er nært knyttet til den enkeltes arbeidshverdag, hvor deltakerne skal utføre et utviklingsarbeid knyttet til egen arbeidsplass.

Særskilte krav til utstyr og dataverktøy

Læringsplattformen Blackboard benyttes til informasjon og diskusjon mellom samlingene.

Eksamensbeskrivelse

Dato: 29.05.2018
Eksamenskrav: Tre godkjente refleksjonslogger og 80 % oppmøte på samling.
Eksamen: Muntlig presentasjon som bygger på kunnskapsgrunnlaget (pensum) for læringsmiljø/gruppeledelse knyttet til egen praksis
Karakterskala: A-F.

Prisinformasjon

Pris: Kr

Statlig refusjonsordning SEVU-PPT.
Semesteravgift til NTNU hvert semester.

Samarbeidspartnere

Høgskolen i Lillehammer.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Arne Tveit, Universitetslektor, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Epost: arne.tveit@ntnu.no
Torill Moen, Professor, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Epost: torill.moen@ntnu.no

Kontakt

Stine Mari Harildstad, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 53 44
Epost: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev