Hva lærer du? - Design av tjenester, teknologi og samhandling – master
Hva lærer du?
Faglig innhold og oppgaver gjennom studiet speiler den virkelige verden der designere ofte jobber i tverrfaglige team med komplekse problemstillinger.
I emnet Introduksjon til design, teknologi og samfunn får studentene påfyll av kompetansen de mangler innenfor områdene
- umedgjørlige problemer i samfunnet
- design som problemløser
- teknologi for endring
Gjennom Design for endring blir studentene i stand til å se design, teknologi, samfunn og bærekraft i sammenheng og videreutvikle sin vei som designer.
Studentenes forskjellige fagbakgrunner vil synliggjøre ulike innganger til umedgjørlige problemer og samfunnsfloker. Disse ofte går på tvers av fag og har sammensatte utfordringer knyttet til bærekraft, helse, sosial utvikling, demokrati, mangfold og innføring av teknologi.
I Design for teknologi i endring utforsker studentene praktiske metoder og teorier, teknologi-dilemmaer og teknologi-sosiologi, deltagende metoder og design-prober. De undersøker hvordan designeren kan utvikle seg som forandringsagent, som kritisk designer og som katalysator knyttet til sikkerhet, kunstig intelligens, inkludering og personvernhensyn – i tillegg til nye utfordringer i nær fremtid.
Gjennom Prosjektfordypning i forskningsgrupper får studentene delta i instituttets forskningsgrupper og gjøre et forskningsprosjekt.
Ved aktiv deltakelse lærer de i praksis hvordan en designforsker arbeider til daglig, gjennom faglige debatter i forskningsprosjekter, søknader, forskningsproduksjon, skriving, kunstneriske utviklingsprosjekter, undervisning og etiske og teknologiske dilemmaer.
I Forskningsmetode får studentene en fellesdel med vitenskapelig metode for flere masterprogrammer ved NTNU og en del som spesifikt tilhører design.
I Designledelse lærer studentene å lede og styre designprosjekter. Samtidig skal de planlegge, risikovurdere og etisk evaluere sitt masterprosjekt som de starter påfølgende semester.
Andre emner i mastergraden er Eksperter i Team og to valgemner.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten...
- har inngående kunnskap om hvordan man benytter digitale og analoge verktøy for å uttrykke, visualisere og kommunisere nye ideer
- kan kritisk vurdere menneskelige faktorer og behov i design for tjenester, samhandling og systemer, herunder prinsipper for inkluderende design, design for mangfold og «universell utforming»
- har avansert kunnskap om vitenskapelige forskningsmetoder og særlig om feltet designforskning
- har inngående kunnskap om hvordan man kan involvere, representere og myndiggjøre mennesker og interessenter i designprosesser og endelig design
- kan demonstrere avansert og grundig kunnskap om designteori og -metoder for design av tjenester, systemer og samhandling
- har kunnskap om økologi- og bærekraftshensyn i designprosesser
- har omfattende forståelse for innvirkningen av «disruptive» teknologier, teknologiske endringer, kunstig intelligens og effekten av disse for mennesker, samfunn og miljø
- kan vurdere og drøfte konsekvenser av fremtidsscenarier for designvalg på et høyt nivå
Ferdigheter
Kandidaten...
- kan levere designforslag som viser inngående kompetanse innen bærekraftig design av tjenester, systemer og samhandlinger
- kan bidra til innovasjon og innovativ tenking og løsninger gjennom innovative designprosesser, prototyping, nyskaping og co-design
- kan anvende etablerte teorier og metoder for å tolke, kritisere og utfordre etablert kunnskap og praksis innen designfeltet
- kan formidle profesjonsutfordringer og faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen designfeltet både til spesialister og til allmennheten
- kan anvende avanserte brukersentrerte designmetoder til å forstå brukernes behov og opplevelser gjennom empati og samskapende praksis
- kan vurdere sosial bærekraft – ut fra eksisterende teoretiske rammeverk og sett i lys av eksisterende samfunnsutfordringer – i tjenester og systemforslag
- kan anvende fremsynsmetoder og scenariobygging for å forbedre evnen til tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten...
- kan arbeide i tverrfaglige team
- kan analysere og ta stilling til avanserte etiske spørsmål i sin yrkesutøvelse i en samfunnsmessig og kulturell kontekst; herunder spørsmål knyttet til inkludering og bærekraft
- kan analysere og ta stilling til etiske spørsmål i forskning
- kan tilpasse og utvikle sin kunnskap og ferdigheter på nye områder innen – og relevant for – design
- kan tilegne seg kunnskap fra ulike kilder og materialer og mestre ulike uttrykksformer som tekst, visuelle uttrykk, fysiske uttrykk og digitale og multimediale uttrykk innen designfeltet