Hva lærer jeg?

Arkiv og dokumentasjonsforvaltning - master

Hva lærer du?

Ser tre studenter, en kvinne og to menn, ovenfra. De sitter på noen store runde puter. snakker. har laptop. foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

Hva er arkiv og dokumentasjonsforvaltning?

Arkiv og dokumentasjonsforvaltning handler om å sikre, bevare og tilgjengeliggjøre dokumentasjon fra offentlig virksomhet og samfunnet i sin helhet på en effektiv, forsvarlig og tillitvekkende måte. Det går ut på å tilrettelegge for at blant annet prosesser, beslutninger, myndighetsutøvelse, tjenesteyting og kommunikasjon blir dokumentert tilfredsstillende og ifølge regelverk.

Dokumentasjon av offentlig virksomhet er nødvendig for å ivareta borgernes rettssikkerhet og mulighet for kontroll med forvaltningen, for å forstå samtid og fortid, fremme demokratisk deltakelse, og legge til rette for forskning. 

Dokumentasjonsforvaltningen i norske offentlige organer har etter at digitaliseringen skjøt fart fra 1990-årene, blitt stilt overfor nye og mer krevende utfordringer i det å sikre kvalitet og bevaring i arkivene og gi publikum realistiske og gode innsynsmuligheter. Flere rapporter og utredninger det siste tiåret har vist at det på disse områdene er mange og grunnleggende utfordringer, som setter demokratiske og rettsstatlige verdier i spill.

Flere emner fra masterprogrammet i digital samhandling ved Institutt for datateknologi og informatikk inngår også i studiet. Digital samhandling omhandler ledelse av digitale arbeidsprosesser og spørsmål om hvordan digitale systemer kan bidra til mer effektiv samhandling mellom ulike kompetanser og fagområder i arbeidslivet. Emnene dekker temaer som samhandlingsteknologi, prosjektledelse og kunnskapsforvaltning.

Entreprenørskap, innovasjon og nytenkning

Digitaliseringen har ført til gjennomgripende endringer i hvordan dokumentasjon oppstår og dermed også hvordan man sikrer og forvalter dokumentasjon. Den teknologiske utviklingen går svært raskt, og dokumentasjonsforvaltning er i dag noe annet enn for bare et par tiår siden. Dette er også en trend som bare vil forsterkes jo mer fart den digitale transformasjonen får. Kompleksiteten i arbeidet er økende, og det stilles høye krav til teknologisk kompetanse, tverrfaglighet og nytenkning til de som arbeider innen fagfeltet. 

Dokumentasjon skapes og oppstår i mange og ulike typer prosesser og systemer, og også gjennom samhandling og felles systemløsninger. Arkiv og dokumentasjonsforvaltning handler også om å kjenne til og kunne bruke ulike samhandlingsverktøy, og kunne gi  kvalifiserte råd og anbefalinger med tanke på dokumentasjons- og bevaringsformål, samt bidra til gode arbeidsprosesser og sikre at regelverk rundt personvern og informasjonssikkerhet blir overholdt.  

Tverrfaglig kompetanse med bakgrunn i arkiv og dokumentasjonsforvaltning i kombinasjon med kunnskaper om digital samhandling er etterspurt i dagens arbeidsmarked, både i offentlig og privat sektor. Virksomhetene trenger også personer som har denne kompetansen i kombinasjon med kunnskap om prosjektledelse, spesielt med tanke på utvikling av nye arbeidsprosesser og implementering av samhandlingsverktøy og fellesløsninger.

 

Videoen under viser en presentasjon av master i arkiv og dokumentasjonsforvaltning fra 2021. Merk at det har skjedd noen endringer i studiets oppbygning siden da. 

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om dokumentasjonsforvaltning og samhandlingsteknologi og spesialisert innsikt i prosesser som sikrer at nødvendig informasjon blir bevart over tid
  • har inngående kunnskap om dokumentasjonsforvaltningens og samhandlingsteknologiens vitenskapelige teori og metode
  • har avansert kunnskap om etiske regler og normer i dokumentasjonsforvaltningen
  • kan anvende kunnskap om informasjonsarkitektur på nye områder innenfor dokumentasjonsforvaltningen
  • har kunnskap om hvordan organisatorisk læring kan utnyttes for best å støtte virksomhetenes dokumentasjonsforvaltning og digitale samhandling
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i arkivvitenskapens og dokumentasjonsforvaltningens historie og egenart

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen arkiv og dokumentasjonsforvaltning
  • kan analysere eksisterende teorier, utfordringer og metoder innen dokumentasjonsforvaltning med langtidsbevaring av digitalt arkiv og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning på området
  • kan analysere virksomheters kompetansebehov innen dokumentasjonsforvaltning og gi selvstendige bidrag til utvikling av løsninger for e-læring og kompetanseheving i virksomhetene
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt innen arkiv og dokumentasjonsforvaltning under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan arbeide prosjektbasert i team og også lede egne prosjekter

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utvise en forskningsetisk bevisst tilnærming til forskningsarbeidet, og kan gjøre overveide valg av metode og empiri innen forskning på dokumentasjonsforvaltning og digital samhandling
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder av dokumentasjonsforvaltning og digital samhandling for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformene innen arkiv og dokumentasjonsforvaltning
  • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor arkiv og dokumentasjonsforvaltning både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen arkiv og dokumentasjonsforvaltning