Emne - Tverrfaglige tema for yrkesfaglærere - YR6016
YR6016 - Tverrfaglige tema for yrkesfaglærere
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 |
Faglig innhold
Studietilbudet tverrfaglige tema i yrkesfagene er sentrale satsinger i fagfornyelsen som omfatter alle de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Studiet passer for alle yrkesfaglærere og vil ta utgangspunkt både i pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk,yrkesfaglig kompetanse i bredde og dybde. Studietilbudet vil ivareta kompetanseheving i pedagogikk og yrkesdidaktikk blant yrkesfaglærere. Tilbudet vil ta utgangspunkt i fagenes egenart, kjerneelementer i yrkesfagene, yrkesdifferensiering, yrkesrelevant opplæring, tilpasset opplæring for elever, lærlinger og lærekandidater. Tilbudet vil vektlegge de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling som utgangspunkt for utvikling av undervisning innenfor de ulike yrkesfagene. Eksempel på aktuelle tema som tas opp er kultur og mangfold, mat og helse og seksuell helse. Kjerneelementer i de ulike yrkesfaglige utdanningsprogrammene vil være et utgangspunkt for å utvikle opplæring - undervisning som bidrar til at elevene forstår sentrale elementer i fagene og lærer seg å mestre sine valgte fagområder. Analyse og læreplanforståelse vil vektlegges i dette arbeidet med de tverrfaglige temaene og kjerneelementene. Kontaktlæreres rolle og ansvar vil også være tema i studietilbudet.Studiet vil leggge til rette for analyse og innsikt i det nye læreplanverket og ny tilbudsstruktur innenfor yrkesfagene. EVU i yrkesfaglærerløftet vil vektlegge at alle våre studenter får god innsikt i fagfornyelsens endringer og hvilken innvirkning det vil ha for de ulike utdanningsprogram innenfor yrkesfagene. Overordnet del av læreplanen samt forståelse og innsikt i nye begreper i fagfornyelsen vil også vektlegges. Vi har som mål at studentene utvikler analysekompetanse for å kunne ta i bruk endringen i fagfornyelsen på en måte som bidrar til forståelse og bedret kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Dette vil være i tråd med de nye læreplanene.
Læringsutbytte
Kunnskap Deltakerne kan- anvende kunnskap om relevante nasjonale styringsdokumenter med vektlegging av fagfornyelsen og ny overordnet læreplan - bruke kunnskap om pedagogiske og yrkesdidaktiske metoder tilpasset det enkelte yrkesfaglige utdanningsprogram - anvende kunnskap om yrkesrelevant opplæring i felles tverrfaglige tema i yrkesfagene - bruke kunnskap om tilpasning og interessedifferensiering av opplæring til en mangfoldig elevgruppe med ulike interesser og behov- anvende kunnskap om digital kompetanse tilpasset yrkesfagene gjennom dokumentasjon av de felles tverrfaglige temaene i yrkesfagene - anvende kunnskap om yrkene i eget utdanningsprogram Ferdigheter Deltakerne kan- vurdere og bruke faglige kilder til å analysere styringsdokumenter i læringsarbeid i skole og bedrift - planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere innholdet i felles tverrfaglige tema gjennom et samarbeid med elevene og bedrift/virksomhet - tilpasse og anvende pedagogiske og yrkesdidaktiske metoder til det enkelte yrkesfaglige utdanningsprogram - tilrettelegge og interessedifferensiere opplæring til en mangfoldig elevgruppe som bidrar til motivasjon for læring - bruke ny kunnskap om digital kompetanse tilpasset yrkesfagene - dokumentere og presentere arbeidsprosess og resultat av yrkesfaglig arbeid som grunnlag for faglig samtale og vurdering av kvalitet på faglig arbeid- utvikle ferdigheter gjennom bruk av arbeidsmetoder som fremmer refleksjon over egen praksis og videre utvikling av yrkesdidaktisk kompetanse - gjøre bruk av kompetanse og utvikle bredere innsikt i, og få erfaring med, utvalgte yrker innen eget utdanningsprogram Generell kompetanse Deltakerne kan- bidra til nytenking om tverrfaglige tema - yrkesrelevant opplæring, og bidra til at det blir en integrert del av skolens utviklingsarbeid - analysere og videreutvikle kompetanse om tverrfaglige tema - yrkesrelevant opplæring gjennom anvendelse av relevant teori og utvikling i egen praksis - anvende kompetanse om tverrfaglige tema - yrkesrelevant opplæring for å utvikle bevissthet og søke løsninger som styrker yrkesfaglærerens profesjonalitet i fag- og yrkesopplæring - kommunisere og analysere problemstillinger om tverrfaglige tema i yrkesfagene og bidra til yrkesrelevant opplæring med kolleger i skole og bedrift - anvende relevant digital kompetanse og ha kunnskap om datasikkerhet
Læringsformer og aktiviteter
Studiet veksler mellom presentasjoner, drøftinger og praktiske øvinger. Studiet er samlingsbasert med samlinger i ett semester. I mellomperiodene vil vi jobbe med arbeidskrav og bruke nettressurser. Det knyttes veiledning til alle arbeidskrav og eksamensoppgaven mellom samlingene og på samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav
- Skisse til undervisningsopplegg
Mer om vurdering
Arbeidskrav 1 er todelt:A Studentene skal i en gruppe på 23 sette seg inn i relevant forskning og aktuell litteratur som vektlegges i emnet og skrive et kort sammendrag som deles med medstudenter på samlingen. B. Presentere hvordan du/dere samarbeider med elever, kollegaer og bedrifter om felles tverrfaglige tema i yrkesfagene. Erfaringsdeling på samlingen. Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent. Arbeidskrav 2: I arbeidskrav 2 inngår en skisse som beskriver planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av et undervisningsopplegg om et av de tverrfaglige temaene. I arbeidskravet inngår samarbeid med medstudenter. I dette arbeidskravet vil bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og vurdering vektlegges. Studentene begrunner og utdyper sine valg for medstudenter med utgangspunkt i styringsdokumenter og relevant teori. Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent. Eksamen: Eksamen omfatter et utviklingsarbeid gjennomført på egen arbeidsplass. Utviklingsarbeidet skal planlegges, gjennomføres og dokumenteres, for så å presenteres for medstudenter og kollegaer på en FoU konferanse. Bruk av digital kompetanse skal vektlegges i utviklingsarbeidet. Felles tverrfaglige tema i yrkesfagene er hovedtema i eksamensoppgaven, og oppgaven gjennomføres som et gruppearbeid med 23 deltakere per gruppe. I tillegg til muntlig presentasjon på FoU-konferansen leveres en skriftlig refleksjonsrapport som dokumenterer arbeidet, omfang 50006000 ord. Det gis veiledning på dette arbeidet. Den skriftlig refleksjonsrapporten er emnets eksamenstekst. Studentene skal vise at de er i stand til å anvende yrkesdidaktisk og pedagogisk kunnskap som er vektlagt i studiet. Teksten vurderes etter skalaen A-F, hvor F er stryk. For å levere eksamensoppgaven, må studenten ha gjennomført de obligatoriske arbeidskravene som knytter seg til studiet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Yrkesfaglærerløftet (KYRKLØF)
Kursmateriell
Litteratur vil presenteres for studentene i god tid før studiestart vår 2021.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Yrkesfag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Rapport 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"