Emne - Strategisk ledelse - TIØ4265
TIØ4265 - Strategisk ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Delvurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppeoppgave | 70/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 30/100 | 2 timer | B |
Faglig innhold
Oversikt over ulike perspektiver innen strategisk ledelse. Strategisk tenking. Bedriftens misjon, visjon og samfunnsansvar. Rammeverk og metoder for strategisk ledelse av forretningsenheter, samt strategisk ledelse på konsernnivå henholdsvis på nettverksnivå. Formulering, iverksetting, ledelse og endring av strategi. Strategisk innovasjon. Den organisatoriske, industrielle og internasjonale konteksten for strategi. Strategi-som-praksis.
Læringsutbytte
Emnets posisjon og funksjon i studiet: Emnet er fordypningskvalifiserende og valgfritt i 4. årskurs i studieprogrammet MTIØT, og skal bidra til å oppfylle læringsmål 3 og 4 i den detaljerte læringsmålsoversikten for MTIØT der det kreves "breddekompetanse innenfor så vel teknologi som økonomisk-administrative emner" henholdsvis "allmenn forståelse for ledelse som fagområde". Emnet er et obligatorisk 4. års kurs i det to-årige masterprogrammet i Entreprenørskap (MIENTRE) og skal gi studentene en forståelse for strategisk ledelse av teknologibedrifter, som bidrar til å oppfylle læringsmålene om teknologibasert forretningsutvikling innen eksisterende bedrifter og kommersialisering av teknologibaserte innovasjoner ved oppstart av ny bedrift. Emnet er et fordypningskvalifiserende og valgfritt 4. års kurs i det internasjonale, to-årige masterprogrammet i Prosjektledelse (MSPROMAN) og skal gi studentene en forståelse for strategisk ledelse av teknologibedrifter som bidrar til å oppfylle læringsmålet om en grundig forståelse av økonomiske, ledelsesmessige og miljømessige sider av det å lede teknologiorienterte prosjekter. Emnet skal formidle følgende kunnskaper: - Generell kunnskap om fagområdet strategisk ledelse og sentrale perspektiver innen dette - Spesifikk kunnskap om perspektiver, rammeverk og konsepter innen strategisk tenking samt bedrifters strategiske misjon, visjon og samfunnsansvarstrategi. - Spesifikk kunnskap om perspektiver, rammeverk og konsepter innen strategi på forretningsenhetsnivå, konsernnivå og nettverksnivå. - Spesifikk kunnskap om perspektiver, rammeverk og konsepter innen strategiforming, strategisk endring, og strategisk inovasjon. - Spesifikk kunnskap om perspektiver på den industrielle, organisatoriske og internasjonale konteksten strategisk ledelse utøves innen. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å: - Analysere en bedrift sin strategiske situasjon, med spesiell vekt på strategisk analyse på forretningsenhets-, konsern- samt nettverks nivå - Foreslå og utforme forslag til endring og utvikling av strategien til en bedrift. Andre viktige læringsmål: - Studentene skal, gjennom et større skriftlig gruppearbeid, skaffe seg trening i å analysere en konkret teknologibedrift sin strategiske situasjon, samt foreslå og utforme forslag til endring og utvikling av strategien til bedriften. Studentene trenes derigjennom også i gruppearbeid, samt skriving av rapporter til bedrifter. - Studentene skal, gjennom forelesninger og en skriftlig eksamen, bli inspirert til å reflektere over, få inspirasjon til praksis fra, og kombinere, utvalgte perspektiver og rammeverk innen strategisk ledelse.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, diskusjoner og obligatorisk case-basert øvingsarbeid. Øvingsarbeidet gjøres i grupper og leveres inn mot slutten av kurset, skriftlig eksamen holdes ved kursets avslutning. Emnet undervises på engelsk, og eksamensoppgaven gis kun på engelsk. Studenter ved MTIØT, MENTRE og MIENTRE kan velge å gjennomføre øvingsopplegget på norsk eller på engelsk.
Mer om vurdering
Et gruppearbeid (70%) og en individuell skriftlig eksamen (30%) gir grunnlag for sluttkarakter i emnet. Ved frivillig gjentak av eksamen må alle vurderinger i emnet tas på nytt. Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.
Når det brukes en konkret bedrift i den skriftlige gruppeoppgaven skal studentene formulere relevante spørsmål til bedriften, og de kan bli pålagt å underskrive en fortrolighetserklæring som regulerer forholdet mellom bedriften og studentene i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Emne TIØ4165 Markedsføringsledelse, eller likeverdige forkunnskaper.
Kursmateriell
Lærebok og artikkelsamling. Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SIS1074 | 7.5 | ||
SOL415 | 7.5 | HØST 2017 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Teknologiske fag
- Ann Charlott Pedersen
- Elsebeth Holmen
- Luitzen de Boer
- Marta Angelica Oliveira Morais Storz
- Poul Houman Andersen
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Delvurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 30/100 B 29.11.2023 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111+SL210 Sluppenvegen 14 174 -
Høst
ORD
Gruppeoppgave
70/100
Utlevering
30.11.2023Innlevering
14.12.2023
09:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 30/100 B INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"