course-details-portlet

TFY4561

Fysikk, prosjekt

Studiepoeng 15
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025 / Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Bacheloroppgaven skal være et veiledet selvstendig vitenskapelig prosjekt innenfor en selvvalgt problemstilling. Emnet gir en innføring i vitenskapelig rapportering, kildesøk og -bruk og muntlig presentasjonsteknikk. Oppgaven har til hensikt å føre studenten i kontakt med problemstillinger og forskningsaktiviteter tematisk tilknyttet Institutt for fysikks forskningsgrupper.

Emnet kan også bli tatt at utvekslingsstudenter med spesielle behov for tilpasset prosjekt, typisk av hensyn til hjemmeinstitusjonens krav.

Studenten må selv kontakte aktuelle veiledere og undersøke prosjektmulighetene.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studenten skal oppnå kunnskap innen fagområdet for prosjektoppgaven.

Ferdigheter:

  • Studenten får trening i systematisk innhenting av informasjon gjennom bl.a. litteratursøk.
  • Studenten får trening i å planlegge og gjennomføre et selvstendig prosjekt med bruk av vitenskapelige arbeidsmetoder.
  • Studenten lærer å skrive en vitenskapelig rapport.

Generell kompetanse:

  • Studenten får trening i å kommunisere om faglige problemstillinger.

Læringsformer og aktiviteter

Selvstendig prosjektarbeid med veiledning. Muntlig presentasjon av bacheloroppgaven. Normert veiledningstid for prosjektarbeidet er 12,5 timer. Forventet arbeidsinnsats i emnet er 450 timer.

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig presentasjon

Mer om vurdering

Ved ny vurdering må det velges ny problemstilling og skrives ny rapport.

Fagområder

  • Fysikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for fysikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment