Emne - Universell utforming og designmetodikk - TEK2120
TEK2120 - Universell utforming og designmetodikk
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Innføring i 'Universell Utforming'/'Inkluderende Design/'Design for Alle'; - Fagfeltets ulike definisjoner og anvendt terminologi - De 7 prinsippene for universell utforming som grunnlag for designprosess/prosjekt - Analyse og (re)design av produkter, miljø, tjenester, osv. med fokus på universell utforming og stigma-fri design - Designmetodikk og strategi knyttet til menneskesentrert design - Gjennomføring av et praktisk prosjektarbeid, dvs. design av produkt, fysisk miljø, tjeneste, osv. med utgangspunkt i overnevnte terminologi - Involvering av representanter fra målgruppen - med god kjennskap og erfaring med produkter, miljø, tjenester, osv. - i designprosessen - Menneskestyrt design i et samfunnsperspektiv; fra lokalt til globalt (bla. ift. medborgerskap, diskrimineringsloven og menneskerettigheter generelt)
Læringsutbytte
Kunnskap: Kandidaten - kan definere og beskrive 'Universell Utforming'/'Inkluderende Design/'Design for Alle' som designpraksis, og differensiere mellom de ulike begrepene som er knyttet til fagfeltet - kan beskrive og analysere produkt, miljø, tjeneste, osv. i lys av de 7 prinsippene for universell utforming - kjenner til variasjoner i menneskers funksjonsevner og forutsetninger, og kan sette dette inn i et brukerperspektiv - forstår grunnleggende antropometri, ergonomi og etnografi - kan analysere og forstå hvordan man kan planlegge og utvikle produkter, omgivelser, tjenester, osv. som ivaretar likeverd og lik deltakelse for alle - kan forholde seg til hvordan regelverket brukes på en formålstjenlig måte Ferdigheter: Kandidaten - skal kunne bringe en 'Universell Utforming'/'Inkluderende Design/'Design for Alle' tilnærming til en eksisterende design - eller utviklingsprosess - kan vurdere tilgjengelighet for grupper med stort mangfold og sammensatte forutsetninger - kan benytte seg av tilgjengelige databaser og andre kilder i designprosessen - kan vurdere prosjekter; med hensyn til funksjon, inkludering, semantikk, stigma, (sosial) bærekraftighet, osv. - og deretter kunne drøfte og avgjøre hvilke tiltak som kan iverksettes - kan anvende menneskesentrert designmetodikk i arbeidet med å utvikle produkter, fysiske miljø, tjenester, osv. - er i stand til å visualisere en designprosess fra idemyldring til ferdig produkt eller produktkonsept - har ferdigheter i å beskrive prosess og resultat i en rapport basert på IMRoD Generell kompetanse: Kandidaten - kan gjennomføre prosjektarbeid med inkludering og tilgjengelighet for alle på en demokratisk, bevisst, målrettet og reflektert måte - forstår betydningen av universell utforming i et samfunnsmessig perspektiv - lokalt og globalt - kan vurdere produkter, miljø, tjenester, osv. med utgangspunkt i menneskerettighetene - kan reflektere over eget og andres arbeid på en objektiv og konstruktiv måte
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, workshops, individuelle og gruppeoppgaver - begge under veiledning, muntlige gjennomganger i plenum, skriftlige (dvs. akademisk rapport skrevet i IMRoD) og visuelle innleveringer
Mer om vurdering
Mappens innhold: digital innlevering av a) avsluttende prosjektoppgave som viser prosessen fra problemstilling til ferdig design/produktkonsept (dvs. IMRoD), og b) et refleksjonsnotat på læringsprosessen
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram.
Anbefalte forkunnskaper
TEK2112 - Universell utforming I
Kursmateriell
Kurslitteratur: Eikhaug, O., Gheerawo, R., Berg Støren, M., Plumbe, C., Kunur, M., & Høisæther, V. 2019. Innovating with People - Inclusive Design and Architecture. Design and Architecture Norway. ISBN-10: 8245205001 Lerdahl, E. 2017. Nyskapning. Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205514294
Referanselitteratur: Lid, I.M. 2020. Universell utforming og samfunnsdeltakelse. Cappelen Damm akademisk. ISBN: 9788202651213 Steinfeld, E. & Maisel, L. J. 2012. Universal Design: Creating Inclusive Environments. John Wiley & Sons, Inc. ISBN: 978-0470399132 Pullin, G. 2009. Design Meets Disability. MIT Press. ISBN: 9780262516747 Vaes, K. 2014. Product Stigmaticity - Understanding, measuring and managing product-related stigma. Delft Academic Press. ISBN: 97890-6562-3515
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Ansvarlig enhet
Institutt for vareproduksjon og byggteknikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappevurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"