course-details-portlet

TDMA4000

Digitalisering: Fenomen og teoretiske tilnærminger

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2024/2025

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Essay

Om

Om emnet

Faglig innhold

Digitalisering er et begrep som brukes i mange sammenhenger, men ofte med ulik betydning og konnotasjon. Et gjennomgangstema er allikevel at digitalisering henger sammen med endring, enten det er for enkeltpersoner, virksomheter, bransjer eller på samfunnsnivå. Dette kurset gir en innføring i digitalisering som fenomen og forskningstema knyttet til informasjonssystemer (IS) i virksomheter og bransjer. Det tar for seg relevante teoretiske begrep og modeller for digitalisering som fenomen, forstått som anvendelse av digitale teknologier i virksomheter.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Ha dybdekunnskap om konsepter og modeller knyttet til digitalisering.
  • Ha oversikt over sentrale tema knyttet til digitalisering innen informasjonssystemforskning.
  • Ha forståelse for digitalisering som historisk betinget fenomen.

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne analysere og evaluere hvordan digitalisering påvirker ulike interessenter slik som enkeltpersoner, virksomheter, næringer og samfunnet som helhet.
  • Kunne anvende teoretiske kunnskap om digitalisering.
  • Kunne identifisere ulike perspektiver på informasjonssystemer som fenomen.

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Være i stand til å kritisk reflektere over anvendelse av digitale teknologier i virksomheter.
  • Ha forsknings-baserte ferdigheter knyttet til å finne, lese, tolke og referere til akademiske artikler om digitalisering.
  • Forstå rollen til digitale teknologier for bærekraft og 'twin transition' (digitalt-grønt)
  • Både skriftlig og muntlig formidle forskningsresultater knyttet til digitalisering

Læringsformer og aktiviteter

Kurset vil bli avholdt som en serie med seminarer. Hvert seminar omhandler et teoretisk emne fra pensum. I hvert seminar gir studentene gruppevis presenentasjon av en vitenskapelig artikkel. Artikkelpresentasjonen følges av fasilitetert plenumsdiskusjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvinger

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter: Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter.

Tildelte gruppebaserte presentasjoner må godkjennes før kandidaten får tilgang til sluttvurdering.

Utsatt vurdering: Neste gang emnet gjennomføres.

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon, eller Master i Arkiv og Dokumentasjonsforvaltning.

Kursmateriell

Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart. Aktuelle forskningsartikler og bøker kan være:

  • Bailey, D. E., & Leonardi, P. M. (2015). Technology choices: Why occupations differ in their embrace of new technology. MIT press.
  • Faraj, S., & Leonardi, P. M. (2022). Strategic organization in the digital age: Rethinking the concept of technology. Strategic Organization, 20(4), 771-785.
  • Hirschheim, R., & Klein, H. K. (1989). Four paradigms of information systems development. Communications of the ACM, 32(10), 1199-1216.
  • Orlikowski, W. J., & Baroudi, J. J. (1991). Studying information technology in organizations: Research approaches and assumptions. Information systems research, 2(1), 1-28.

Fagområder

  • IKT
  • Informasjonsteknologi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og informatikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Essay
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2024

Essay
Vekting 100/100 Dato Innlevering 13.12.2024 Tid Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment