Emne - Ledelse og profesjonell utvikling i bygg- og eiendomsforvaltning, videregående kurs - TBA4176
Ledelse og profesjonell utvikling i bygg- og eiendomsforvaltning, videregående kurs
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette kurset utforsker Facility Management gjennom en helhetlig tilnærming, med fokus både på tekniske ferdigheter og personlig utvikling for å forberede studentene på meningsfulle og profesjonelle karrierer. Dette kurset går utover teknisk kunnskap ved å utstyre studentene med ferdigheter, tankesett og praktiske erfaringer som trengs for å lede, styre og drive meningsfull endring innen det bygde miljøet.
Gjennom konteksten av Facility og Eiendomsforvaltning, vil studentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om forvaltning, drift og vedlikehold av eiendommer med en strategisk og bærekraftig tilnærming. Kurset legger samtidig vekt på transformasjonsledelse, selvrefleksjon, kreativitet, kritisk tenkning og personlig disiplin. Studentene vil delta i individuelle og gruppeoppgaver som oppmuntrer dem til å utnytte sine unike perspektiver og styrker, samtidig som de utvikler samarbeidsevner som er essensielle for profesjonell suksess.
Ved kursets slutt vil studentene ikke bare ha den tekniske kunnskapen som kreves for facility management, men også ha utviklet de mellommenneskelige og ledelsesmessige ferdighetene som trengs for å være endringsskapere, som kan forene personlig autentisitet med profesjonell effektivitet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Ved fullført kurs skal studentene ha avansert kunnskap om:
- Strategisk eiendoms- og facility management, inkludert prinsipper for bedrifts- og eiendomsforvaltning.
- Nøkkelverktøy og teknikker innen ledelse, inkludert interessentanalyse, kundetilfredshetsundersøkelser, bygningsevalueringer og bærekraftspraksis.
- Praktisk anvendelse av relevante modeller, standarder og regulatoriske krav i norsk kontekst for Facility Management.
- Digitalisering og teknologiske verktøy som er essensielle for feltet, inkludert dataanalyse, bygningsinformasjonsmodellering (BIM) og designprogramvare (f.eks. Revit, AutoCAD).
- Verdibasert ledelse som støtter samfunnsengasjement, bærekraft og strategisk samsvar med organisatoriske mål.
Ferdigheter
Studentene vil kunne:
- Lede og styre prosjekter innen eiendoms- og facility management med fokus på bærekraft, motstandsdyktighet og operasjonell effektivitet.
- Anvende og implementere analyseverktøy og evalueringsmetoder for å optimalisere tjenestebasert ytelse i eiendoms- og facility management.
- Utvikle strategiske planer for eiendomsporteføljer som tar hensyn til sosiale, miljømessige og økonomiske påvirkninger.
- Fasilitere prosesser som fremmer samarbeid, tilpasningsevne og verdibasert beslutningstaking innen facility management.
Generell Kompetanse
Ved fullført kurs vil studentene:
- Forstå den viktige rollen det bygde miljøet spiller for samfunnets velvære, og forstå facility managerens ansvar i å skape positive effekter.
- Integrere bærekraftsprinsipper i eiendomsforvaltning for å sikre bevaring og forbedring av eksisterende bygg for fremtidige generasjoner.
- Gjenkjenne og utøve facility managerens roller og ansvar overfor ulike interessenter, fremme engasjement, verdiskaping og bærekraftige praksiser.
- Utvikle selvdisiplin, kreativitet og refleksjonsevner som støtter personlig og profesjonell vekst, og forberede dem på å bli proaktive ledere i feltet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen gis på engelsk. Læringen vil skje gjennom forelesninger, workshops, øvinger, praktiske øvelser og gjennom problembasert læring. Det gjøres et gruppearbeid basert på et case studie. Gruppearbeidet skal være godkjent for å gå opp til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på undervisning
Mer om vurdering
Evalueringsskjemaet er fokusert på autentisitet, kreativitet og innovasjon, gjennomslagskraft, kritisk og nyskapende tenkning, pålitelig og gyldig idé, løsning eller anbefaling, samt selvrefleksjon. Vi gir en individuell oppgave for å vurdere hvordan hver student kan bidra med sin egen kunnskap, erfaring, individualitet, autentisitet og interesse til å utforske en utfordring og finne en løsning. Oppgaven utfordrer dem også til å gå ut av komfortsonen og tilegne seg ferdighetene de trenger for å bli den profesjonelle de ønsker å være. Derfor vil 40 % av evalueringen fokusere på deres personlige utvikling mot deres profesjonelle mål og fremgangen de har gjort i løpet av kurset.
Gruppeoppgaven utgjør de andre 40 % og har fokus på deres samarbeid og evne til å kombinere sine individuelle perspektiver, erfaringer og kunnskap for å skape bedre og helhetlige løsninger.
De siste 20 % fokuserer på deres tilstedeværelse, deltakelse og engasjement i klassen og diskusjoner, deres proaktivitet, samt deres presentasjons- og kommunikasjonsevner for å formidle ideene og løsningene sine overbevisende til målgruppen.
Formatet på oppgavene er derfor fleksibelt og kan tilpasses studentenes individuelle mål, personligheter og unike kvaliteter.
Obligatorisk oppmøte på undervisning: Minimum 80 % oppmøte kreves.
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen i nødvendige grunnlagsemner for de valgte teoritema og tilknyttet fordypningsprosjekt. Forkunnskaper tilsvarende TBA4170 Transformasjon og ombygging av eksisterende bygninger anbefales.
Forkunnskapskrav
- Prosjektledelse
- Ombyggingsteknikk
- Bærekraft og miljø
Kursmateriell
Lærebøker og utvalgte forskningsartikler oppgis ved semesterstart. Noe kursmateriell kan være på norsk.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| TBA4505 | 7,5 sp | Høst 2010 |
Fagområder
- Bygningsforvaltning
- Byggekunst, prosjektering og forvaltning
- Bygge- og anleggsteknologi
- Teknologiske fag