Emne - Faglig ledelse og tjenesteutvikling - praksisstudier - SYT2300HJE
SYT2300HJE - Faglig ledelse og tjenesteutvikling - praksisstudier
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2020/2021
Faglig innhold
Klinisk kompetanse ved utførelse av selvstendig sykepleie til mennesker med sammensatte komplekse sykdomstilstander skal synliggjøres. I emnet skal studenten vise forståelse for problemstillinger knyttet til prioritering, ledelse og organisering på pasient- og tjenestenivå. Det inkluderer temaer som likeverd og medvirkning, kvalitet og sikkerhet i pasientforløp og -overganger, og i samhandling, konfliktløsning og teamutvikling i tverrprofesjonelle grupper. Emnet skal også gi erfaring i metoder for kvalitetsforbedring og tjenesteutvikling, i sentrale lover og myndighetskrav på områdene helsetjeneste og arbeidsmiljø, og i kulturelle og globale problemstillinger knyttet til folkehelse.
Læringsutbytte
Læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten:
-kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
-utveksler kunnskapsbaserte vurderinger, synspunkter og erfaringer i et tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid
-har kunnskap om helhetlige pasientforløp og samhandling i helsetjenesten
-kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
Ferdigheter
Studenten:
-anvender kunnskap om reaksjoner og symptomer på somatiske og psykiske helseutfordringer for å planlegge, vurdere, gjennomføre og dokumentere behov for sykepleie
-planlegger og gjennomfører selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet
-organiserer og prioriterer oppgaver i sykepleietjenesten
-reflekterer over eksisterende rutiner og samhandling, og identifisere endringsbehov
-planlegger og gjennomfører målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere
-anvender kunnskap om konfliktløsning
-anvender faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
-planlegger og dokumenterer forsvarlig legemiddelhåndtering og legemiddelbruk
-anvender teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
-anvender kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
-ivaretar (helhetlig) faglig forsvarlig og omsorgsfull sykepleie til mennesker med ulik etnisk, religiøs og kulturell bakgrunn
-deltar i kontinuerlig forbedringsarbeid
-reflekterer over egne erfaringer i møte med personer med ulik kulturell bakgrunn
Generell kompetanse
Studenten:
-arbeider selvstendig i utøvelsen av sykepleie
-har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen
-har kjennskap til beredskapsplaner for praksisstedet
-har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse
-reflekterer og kritisk vurderer etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
-har innsikt i verdier og verdikonflikter
-identifiserer behov for innovasjon/forbedringsarbeid
-har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå
-har forståelse for ulike system for samhandling
Læringsformer og aktiviteter
Veiledning.
Simulering.
Refleksjon.
Tverrfaglig samarbeid.
Teamledelse.
Arbeid med kompetanseprofil i legemiddelhåndtering.
Obligatoriske aktiviteter
- 1 individuell oppgave
- Forventningsnotat
Mer om vurdering
Språk: Skandinavisk.
For mer informasjon om tilstedeværelse, vurdering mm se Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for medisin og helsevitenskap.
https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Retningslinjer+for+gjennomføring+og+vurdering+av+praksisstudier+-+MH
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før endelig vedtak om bestått praksisemne. Hvis studenten får karakteren ikke bestått må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Studenten har anledning til å gjennomføre samme praksisemne to ganger.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: http://www.ntnu.no/studier/opptak/emneopptak
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Sykepleie (BSPL)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i sykepleie ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim/Ålesund. Emnet gjennomføres ved det studiestedet som man har opptak ved.
For oppstart i emnet må følgende emner være bestått
SYA/SYG/SYT1000
SYA/SYG/SYT1001
SYA/SYG/SYT1002
SYA/SYG/SYT1003
SYA/SYG/SYT2100
SYA/SYG/SYT2101
EXPH0400
Kursmateriell
Læringsmatreriell publiseres på læringsplattform ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYG2300HJE | 15.0 | ||
SYA2300HJE | 15.0 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"