Emne - Faglig ledelse og tjenesteutvikling - SYGF2301
Faglig ledelse og tjenesteutvikling
Velg studieårUndervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet skal gi studenten forståelse for problemstillinger knyttet til prioritering, organisering og ledelse på pasient- og tjenestenivå. Det inkluderer temaer som verdighet og kvalitet i pasientforløp og -overganger, samhandling, konflikt og teamutvikling i tverrprofesjonelle grupper. Emnet skal gi innsikt i metoder for kvalitetsforbedring og bærekraftig tjenesteutvikling, og i sentrale lover og forskrifter som regulerer områdene helsetjeneste og arbeidsliv. Folkehelse, kulturelle og globale problemstillinger knyttet til helse inngår i emnet, som også inkluderer temaene likeverd og medvirkning på pasient- og tjenestenivå.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om organisering og ledelse av helsetjenesten
- har kunnskap om helse- og sosialpolitikk
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer helsetjenesten
- har kunnskap om pasientens rettighet til nødvendig og forsvarlig helsehjelp
- har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet
- kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
- har kunnskap om metoder for brukermedvirkning på individ- og systemnivå
- har kunnskap om risikofaktorer i helsetjenesten og prinsipper og tiltak for å sikre helhetlige pasientforløp og redusere pasientskader
- har innsikt i organisering og ledelse av tverrfaglige grupper
- viser forståelse for hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
- kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
- kjenner til bærekraftig ledelse og tjenesteutvikling i helsetjenesten
Ferdigheter
Studenten:
- reflekterer over og vurderer egen ledelsespraksis
- deltar aktivt i organisering og ledelse av studentgrupper
- Kan identifisere og evaluere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, og reflektere over relevante tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
- anvender faglig kunnskap og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i kvalitetsforbedring og faglig ledelse
- reflekterer over og håndterer verdikonflikter som kan oppstå i helsetjenesten
- har innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet
Læringsformer og aktiviteter
Digital undervisning som gjennomføres asynkront og synkront. Selvstudium. Obligatoriske samlinger gjennomføres både digitalt og fysisk. Kommunikasjon organiseres gjennom en digital læringsplattform, hvor også læringsressurser gjøres tilgjengelig.
Studentaktive læringsformer.
Obligatoriske aktiviteter
- Gruppeaktivitet. Simulering. Gruppeinnlevering med medstudentevaluering.
Mer om vurdering
Eksamensspråk er norsk (skandinavisk).
Bruk av pensumlitteraturen er tillatt ved eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet. De obligatoriske aktivitetene godkjennes samlet, og er gyldige i det året de er godkjent og ved gjentak av eksamen. Detaljert informasjon om obligatorisk aktivitet blir kunngjort ved emnestart.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Sykepleie (BSPLFLEKS)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til Bachelor i sykepleie (BSPL) ved NTNU. Emnet gjennomføres ved det studiested som en er tatt opp ved.
For å framstille seg til eksamen i emnet må følgende emner være bestått: SYGF1000, SYGF1001, SYGF1002, SYGF1003KOM, SYGF2100, SYGF2101, SYGF2102, EXPH0400.
Kursmateriell
Kursmateriell publiseres på læringsplattformen ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SYG2301 | 7,5 sp | Høst 2025 |
SYA2301 | 7,5 sp | Høst 2025 |
SYT2301 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Helse- og sosialfag
- Sykepleie og jordmor