Emne - Grunnleggende operasjonssykepleie, kliniske studier - SYA3545
Grunnleggende operasjonssykepleie, kliniske studier
Om
Om emnet
Faglig innhold
Studenten skal ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å ivareta operasjonssykepleierens ansvars- og funksjonsområder. Studenten skal i løpet av praksisperioden inneha grunnleggende handlingskompetanse for å møte operasjonspasienten og samfunnets behov for operasjonssykepleie. Studenten skal bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp ved å utøve operasjonssykepleie nedfelt i Forskrift om nasjonal retningslinje for operasjonssykepleierutdanning.
Læringsutbytte
Ferdigheter
- kan bidra til å bruke personsentrert operasjonssykepleie i samsvar med lover, forskrifter og retningslinjer.
- kan bidra til å bruke profesjonskunnskap i utøvelsen av den koordinerende og sterilt utøvende rolle.
- kan identifisere og bidra til å håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie.
- kan følge det perioperative pasientforløpet og bidra til å sikre kontinuitet i operasjonssykepleie.
- kan bidra med å bruke relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn hos operasjonspasienten.
- kan identifisere, og delta i å gjennomføre og lede relevant smittevernsarbeid i det kirurgiske teamet.
- har grunnleggende ferdigheter i aseptisk arbeidsmetode.
- kan identifisere risikofaktorer knyttet til gjennomføring av kirurgisk leiring
- kan identifisere risikofaktorer for å forebygge utilsiktet hypotermi.
- kan bidra ved å bruke sine kunnskaper og ferdigheter om kirurgiske instrumenter og sterilforsynings-kjeden.
- kan identifisere og delta i å gjennomføre grunnleggende operasjonssykepleie både i sterilt utøvende og koordinerende funksjon for å sikre et effektivt og trygt pasientforløp.
- kan bidra til å bruke relevante dokumentasjonsverktøy ved dokumentasjon av operasjonssykepleie.
- kan bidra til å bruke relevante metoder i kommunikasjon, samhandling og veiledning til pasienter og pårørende i komplekse situasjoner, samt identifisere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester.
- kan bidra ved å bruke metoder for å sikre korrekt utstyrsplassering på operasjonsstua.
- kan bidra ved å anvende digital kompetanse og bidra til å bruke egnet teknologi på individnivå.
- kan delta i å administrere og bruke relevant teknologi, inkludert medisinsk-teknisk utstyr.
- kan bidra til å koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet.
- kan identifisere tilgjengelige ressurser og (identifisere) tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjons-avdelingen.
- kan bruke pedagogiske prinsipper til å bidra til å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og etiske utfordringer.
- kan identifisere risikofaktorer hos operasjonspasienten og kirurgiske inngrep/undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser.
- kan delta i å bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid.
- kan identifisere og beskrive tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon.
- kan identifisere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie.
- kan identifisere uønskede hendelser, og delta i å bidra til systematisk læring.
- kan identifisere og beskrive teori og ulike informasjonskilder, og bidra til å anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
Generell kompetanse
- kan identifisere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan bidra til å anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie.
- kan bidra til å anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utøve personsentrert operasjonssykepleie.
- kan identifisere og beskrive etiske dilemmaer, og kommunisere disse i faglige diskusjoner.
- kan bidra til å anvende kunnskaper og ferdigheter i operasjonssykepleie for å utføre kliniske vurderinger, beslutninger og handlinger i samarbeid med egen og andre faggrupper.
- kan bidra til å anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester.
- kan bidra til å innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og bidra til å anvende kunnskapen i utøvelsen av operasjonssykepleie.
- kan bidra til å anvende kunnskap og ferdigheter til å dokumentere, formidle, og evaluere informasjon om operasjonspasienten.
- kan delta i å bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr.
- kan delta ved å anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk av teknologi innen operasjonssykepleie.
- kan bidra med å anvende kunnskaper og ferdigheter til å lede og å arbeide effektivt i team, identifisere grensene for egen kompetanse og beskrive andre profesjoners kompetanse og kan gjenkjenne situasjoner når disse bør involveres.
- kan identifisere og delta i å ta ansvar i samhandling som kan påvirke pasientforløpet og identifisere tiltak som stimulerer til samhandling.
- kan bidra ved å anvende kunnskaper og ferdigheter i ledelse, både i den sterilt utøvende og koordinerende funksjonen.
- kan delta i å bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer.
- kan bidra ved å anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet.
- har kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder.
Læringsformer og aktiviteter
Kliniske studier/veiledet praksis, studentaktive læringsformer, ferdighetstrening og simulering.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig arbeidskrav
Mer om vurdering
Når obligatorisk aktivitet pågår parallelt med praksisstudiene, vil det bli en helhetsvurdering om emnet kan vurderes til bestått/ikke-bestått.
Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig de to påfølgende semester.
Se: Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SYT3545 | 15 sp | Høst 2023 |
| SYG3545 | 15 sp | Høst 2023 |
| SYT3231 | 15 sp | Høst 2023 |
| SYA3231 | 15 sp | Høst 2023 |
| SYG3231 | 15 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Helse- og sosialfag
- Medisin
- Operasjonssykepleie
- Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Kliniske studier
Innlevering 21.12.2025 Tid Utlevering 08:00
Innlevering 16:00 Eksamenssystem Inspera Assessment