course-details-portlet

SYA3545

Grunnleggende operasjonssykepleie, kliniske studier

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Ålesund
Vurderingsordning Kliniske studier

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studenten skal ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å ivareta operasjonssykepleierens ansvars- og funksjonsområder. Studenten skal i løpet av praksisperioden inneha grunnleggende handlingskompetanse for å møte operasjonspasienten og samfunnets behov for operasjonssykepleie. Studenten skal bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp ved å utøve operasjonssykepleie nedfelt i Forskrift om nasjonal retningslinje for operasjonssykepleierutdanning.

Læringsutbytte

Ferdigheter

  • kan bidra til å bruke personsentrert operasjonssykepleie i samsvar med lover, forskrifter og retningslinjer.
  • kan bidra til å bruke profesjonskunnskap i utøvelsen av den koordinerende og sterilt utøvende rolle.
  • kan identifisere og bidra til å håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie.
  • kan følge det perioperative pasientforløpet og bidra til å sikre kontinuitet i operasjonssykepleie.
  • kan bidra med å bruke relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn hos operasjonspasienten.
  • kan identifisere, og delta i å gjennomføre og lede relevant smittevernsarbeid i det kirurgiske teamet.
  • har grunnleggende ferdigheter i aseptisk arbeidsmetode.
  • kan identifisere risikofaktorer knyttet til gjennomføring av kirurgisk leiring
  • kan identifisere risikofaktorer for å forebygge utilsiktet hypotermi.
  • kan bidra ved å bruke sine kunnskaper og ferdigheter om kirurgiske instrumenter og sterilforsynings-kjeden.
  • kan identifisere og delta i å gjennomføre grunnleggende operasjonssykepleie både i sterilt utøvende og koordinerende funksjon for å sikre et effektivt og trygt pasientforløp.
  • kan bidra til å bruke relevante dokumentasjonsverktøy ved dokumentasjon av operasjonssykepleie.
  • kan bidra til å bruke relevante metoder i kommunikasjon, samhandling og veiledning til pasienter og pårørende i komplekse situasjoner, samt identifisere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester.
  • kan bidra ved å bruke metoder for å sikre korrekt utstyrsplassering på operasjonsstua.
  • kan bidra ved å anvende digital kompetanse og bidra til å bruke egnet teknologi på individnivå.
  • kan delta i å administrere og bruke relevant teknologi, inkludert medisinsk-teknisk utstyr.
  • kan bidra til å koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet.
  • kan identifisere tilgjengelige ressurser og (identifisere) tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjons-avdelingen.
  • kan bruke pedagogiske prinsipper til å bidra til å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og etiske utfordringer.
  • kan identifisere risikofaktorer hos operasjonspasienten og kirurgiske inngrep/undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser.
  • kan delta i å bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid.
  • kan identifisere og beskrive tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon.
  • kan identifisere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie.
  • kan identifisere uønskede hendelser, og delta i å bidra til systematisk læring.
  • kan identifisere og beskrive teori og ulike informasjonskilder, og bidra til å anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie

Generell kompetanse

  • kan identifisere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • kan bidra til å anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie.
  • kan bidra til å anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utøve personsentrert operasjonssykepleie.
  • kan identifisere og beskrive etiske dilemmaer, og kommunisere disse i faglige diskusjoner.
  • kan bidra til å anvende kunnskaper og ferdigheter i operasjonssykepleie for å utføre kliniske vurderinger, beslutninger og handlinger i samarbeid med egen og andre faggrupper.
  • kan bidra til å anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester.
  • kan bidra til å innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og bidra til å anvende kunnskapen i utøvelsen av operasjonssykepleie.
  • kan bidra til å anvende kunnskap og ferdigheter til å dokumentere, formidle, og evaluere informasjon om operasjonspasienten.
  • kan delta i å bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr.
  • kan delta ved å anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk av teknologi innen operasjonssykepleie.
  • kan bidra med å anvende kunnskaper og ferdigheter til å lede og å arbeide effektivt i team, identifisere grensene for egen kompetanse og beskrive andre profesjoners kompetanse og kan gjenkjenne situasjoner når disse bør involveres.
  • kan identifisere og delta i å ta ansvar i samhandling som kan påvirke pasientforløpet og identifisere tiltak som stimulerer til samhandling.
  • kan bidra ved å anvende kunnskaper og ferdigheter i ledelse, både i den sterilt utøvende og koordinerende funksjonen.
  • kan delta i å bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer.
  • kan bidra ved å anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet.
  • har kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder.

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier/veiledet praksis, studentaktive læringsformer, ferdighetstrening og simulering.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig arbeidskrav

Mer om vurdering

Når obligatorisk aktivitet pågår parallelt med praksisstudiene, vil det bli en helhetsvurdering om emnet kan vurderes til bestått/ikke-bestått.

Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig de to påfølgende semester.

Se: Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SYT3545 15 sp Høst 2023
SYG3545 15 sp Høst 2023
SYT3231 15 sp Høst 2023
SYA3231 15 sp Høst 2023
SYG3231 15 sp Høst 2023
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helse- og sosialfag
  • Medisin
  • Operasjonssykepleie
  • Sykepleie og jordmor

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for helsevitenskap Ålesund

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Kliniske studier
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Kliniske studier
Vekting 100/100 Dato Utlevering 27.10.2025
Innlevering 21.12.2025
Tid Utlevering 08:00
Innlevering 16:00
Eksamenssystem Inspera Assessment