course-details-portlet

SVMET3000 - Praksisrettede forskningsmetoder i samfunnsvitenskap

Om emnet

Nytt fra studieåret 2023/2024

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet formidler dyptgående kunnskap og praktisk opplæring av ulike samfunnsvitenskapelige teknikker for primær og sekundær datainnsamling samt kvalitetskriterier for deres evaluering. Dette inkluderer både kvalitative (f.eks. semistrukturert intervju, kvalitativ innholdsanalyse, dokumentanalyse) og kvantitative teknikker for datainnsamling (f.eks. survey, kvantitativ innholdsanalyse, samfunnsvitenskapelige eksperimenter) og bruk av sekundærdata (f.eks. registerdata). Studentene lærer også å kode, analysere og visualisere kvalitative data (ved hjelp av analyseprogramvare, f.eks. NVivo) mens analyse og visualisering av kvantitative data blir undervist i SOS3005. Studentene skal utvikle og forhåndsteste et eget forskningsdesign som kan brukes til å samle inn data empirisk. Emnet dekker spesielt tema og eksempler som er relevante for masterprogrammene i «Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi» og «Organisasjon, digitalisering, administrasjon og arbeid». Denne praksisopplæringen er både en nødvendig forutsetning for studentenes videre forskningsaktiviteter i masterstudiet og en viktig kvalifikasjon for studentenes senere arbeidsliv.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål - studenten skal:

  • ha dyptgående innsikt i etiske problemstillinger knyttet til empirisk forskning
  • ha dyptgående innsikt i og praktisk erfaring med planlegging og gjennomføring av forskningsprosessen
  • ha dyptgående innsikt i og praktisk erfaring med ulike samfunnsvitenskapelige teknikker for datainnsamling (inkludert deres styrker og svakheter)
  • være kjent med utfordringer knyttet til bruk av ulike metoder og teknikker for datainnsamling
  • ha praktisk erfaring med utvikling av forskningsdesign og innsamling av data samt analyse og visualisering av kvalitative data

Ferdighetsmål - studenten skal:

  • kunne foreta et bevisst valg av egnede kvantitative og kvalitative metoder for å besvare konkrete forskningsspørsmål
  • kunne utvikle et samfunnsvitenskapelig forskningsdesign
  • kunne bruke ulike teknikker for datainnsamling
  • kunne bruke programvare for å analysere og visualisere kvalitative data
  • kunne vurdere kvaliteten på empiriske studier
  • kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminar tilsvarende 4 timer per uke, etter spesifisert forelesningsplan.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav (mer detaljert informasjon oppgis ved semesterstart)
  • Deltakelse i undervisning (forelesninger og seminarer)

Mer om vurdering

Vurderingsform: Individuell semesteroppgave.

Forkunnskapskrav

SOS1002 eller tilsvarende. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Organisasjons/arbeidslivsfag
  • Medier og kommunikasjon
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Sosiologi
  • Statsvitenskap
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100

Utlevering
03.11.2023

Innlevering
04.12.2023


09:00


09:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 100/100

Utlevering
02.04.2024

Innlevering
30.04.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU