course-details-portlet

SOS8538

Samfunnsanalyse av bærekraft-, klima-, og miljøproblemstillinger

Velg studieår

Undervises ikke studieåret 2025/2026

Studiepoeng 10
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette kurset gir studentene innsikt i samfunnsvitenskapelige problemstillinger omkring bærekraft. Kurset tar utgangspunkt i at klimaendringer og miljøødeleggelser er vår tids store samfunnsutfordring. Disse påvirker samfunn og mennesker ulikt og skaper rom for ny og forsterket ulikhet. Utfordringen vi som samfunn står overfor er tosidig: Hvordan håndtere de konsekvensene vi ser allerede i dag, og hvordan bygge et mer bærekraftig samfunn på lang sikt? For å finne gode løsninger trengs det samfunnsvitenskapelig kompetanse på feltet.

I dette emnet lærer studentene om samfunnsvitenskapelige perspektiver, tradisjoner og skoler som kobler mennesker og samfunn til miljø- og klima. Studentene lærer om hvordan verdier virker inn på forståelse av klima og miljø, teorier om hvordan samfunn kan endres, og hvordan endring kan forstås som samspill mellom enkeltmenneskers praksis, samfunnsstruktur, teknologi, medier og politikk. Vi diskuterer vitenskapenes mange roller knyttet til natur, klima og miljø, og bærekraftbegrepet og bærekraftmålenes iboende kontroverser. Studentene lærer om risiko og usikkerhet og hvilken rolle dette spiller for både langsiktige samfunnsendringer og samfunnets evne til å håndtere klimaendringene vi ser i dag. Hvordan kan vi bli bedre til å snakke om og finne løsninger på bærekrafts-utfordringene? Hva stimulerer og hindrer deltakelse, sosial endring, og de store samfunnsmessige skiftene som må til? Hva betyr klimaendringer og -politikk for sosial ulikhet, maktforhold, og samfunnsliv? Hvordan blir det kommunisert om klima og miljø i ulike fora og debatter (i media, sosiale medier, politisk, akademisk, dagligtale)?

Kurset tilbyr forskningsbasert og variert undervisning som integrerer faglig innhold med metodetrening i aktuelle og kontroversielle problemstillinger.

  • Undervisningen kombinerer forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og praktisk prosjekt hvor en relevant klima- og/ eller miljøutfordring kartlegges og analyseres. Felttur kan være aktuelt.
  • Kurset oppmuntrer til interaktiv læring gjennom debatt og felles lesing og formidling av fagtekster.

Samlet sett gir emnet studentene både teoretisk og analytisk kompetanse og praktiske redskaper til å jobbe med bærekraft, klima- og miljøproblemstillinger i et bredt praksisfelt, både innenfor og utenfor akademia.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål - studenten skal:

  • ha inngående kunnskap om fagets tilnærming til bærekraft.
  • ha inngående innsikt i bærekraftbegrepet, bærekraftsmålene og målkonflikter knyttet til oppfyllelse av disse.
  • ha inngående kunnskap om forholdet mellom samfunn og natur.
  • forstå hvordan ulike kunnskapsregimer konkurrerer og samarbeider innenfor klima og miljøfeltet.
  • kunne formulere og analysere samfunnsvitenskapelig relevante problemstillinger om klima, miljø og bærekraft.
  • kunne fremstille kunnskap og råd om tiltak og virkemidler på en strukturert og popularisert måte.

Ferdighetsmål - studenten skal:

  • kunne utvikle et prosjekt innenfor en aktuell bærekraftsdebatt, og formidle dette skriftlig og muntlig.
  • kunne selvstendig analysere og diskutere et tema som tas opp i faget og formidle dette i akademisk skriftlig form.
  • kunne reflektere muntlig over fagets perspektiver og eget arbeid i kurset.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesning og seminar tilsvarende 4 timer pr. uke. Dersom det melder seg 6 eller færre studenter til emnet de 2 første undervisningsukene blir undervisningen gitt som et veiledet lesekurs.

Obligatoriske aktiviteter

  • Fortløpende innleveringer som understøtter prosjektarbeid og muntlig fremføring av prosjekt

Mer om vurdering

Vurderingsform:

* Individuell eller gruppebasert forskingsoppgave med muntlig fremføring og innlevering av prosjektrapport (teller 60 prosent på karakter).

* Individuell muntlig eksamen (teller 40 prosent på karakter).

Ved gjentak kan evt. gruppebasert forskningsoppgave leveres individuelt. Ved gjentak kan studenten ta gjentak i enten en av delene eller begge. Dette gjelder både ved ny vurdering etter ikke bestått og ved forbedring av karakter.

En identisk versjon av eksamensbesvarelsen kan ikke brukes direkte inn i avhandlingen som en artikkel eller kapittel. En omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen kan inngå i avhandlingen. Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert eksamensbesvarelse i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av en tidligere innlevert eksamensbesvarelse, må dette presiseres i eksamensbesvarelsen.

Forkunnskapskrav

Mastergrad eller tilsvarende i sosiologi.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SOS3522 10 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Sosiologi
  • Statsvitenskap

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen