Emne - Samfunnsanalyse av bærekraft-, klima- og miljøproblemstillinger - SOS3522
Samfunnsanalyse av bærekraft-, klima- og miljøproblemstillinger
Velg studieårUndervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette kurset gir studentene innsikt i samfunnsvitenskapelige problemstillinger omkring bærekraft. Kurset tar utgangspunkt i at klimaendringer og miljøødeleggelser er vår tids store samfunnsutfordring. Disse påvirker samfunn og mennesker ulikt og skaper rom for ny og forsterket ulikhet. Utfordringen vi som samfunn står overfor er tosidig: Hvordan håndtere de konsekvensene vi ser allerede i dag, og hvordan bygge et mer bærekraftig samfunn på lang sikt? For å finne gode løsninger trengs det samfunnsvitenskapelig kompetanse på feltet.
I dette emnet lærer studentene om samfunnsvitenskapelige perspektiver, tradisjoner og skoler som kobler mennesker og samfunn til miljø- og klima. Studentene lærer om hvordan verdier virker inn på forståelse av klima og miljø, teorier om hvordan samfunn kan endres, og hvordan endring kan forstås som samspill mellom enkeltmenneskers praksis, samfunnsstruktur, teknologi, medier og politikk. Vi diskuterer vitenskapenes mange roller knyttet til natur, klima og miljø, og bærekraftbegrepet og bærekraftmålenes iboende kontroverser. Studentene lærer om risiko og usikkerhet og hvilken rolle dette spiller for både langsiktige samfunnsendringer og samfunnets evne til å håndtere klimaendringene vi ser i dag. Hvordan kan vi bli bedre til å snakke om og finne løsninger på bærekrafts-utfordringene? Hva stimulerer og hindrer deltakelse, sosial endring, og de store samfunnsmessige skiftene som må til? Hva betyr klimaendringer og -politikk for sosial ulikhet, maktforhold, og samfunnsliv? Hvordan blir det kommunisert om klima og miljø i ulike fora og debatter (i media, sosiale medier, politisk, akademisk, dagligtale)?
Kurset tilbyr forskningsbasert og variert undervisning som integrerer faglig innhold med metodetrening i aktuelle og kontroversielle problemstillinger.
- Undervisningen kombinerer forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og praktisk prosjekt hvor en relevant klima- og/eller miljøutfordring kartlegges og analyseres. Felttur kan være aktuelt.
- Kurset oppmuntrer til interaktiv læring gjennom debatt og felles lesing og formidling av fagtekster.
Samlet sett gir emnet studentene både teoretisk og analytisk kompetanse og praktiske redskaper til å jobbe med bærekraft, klima- og miljøproblemstillinger i et bredt praksisfelt, både innenfor og utenfor akademia.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- ha inngående kunnskap om fagets tilnærming til bærekraft.
- ha inngående innsikt i bærekraftbegrepet, bærekraftmålene og målkonflikter knyttet til oppfyllelse av disse.
- ha inngående kunnskap om forholdet mellom samfunn og natur.
- forstå hvordan ulike kunnskapsregimer konkurrerer og samarbeider innenfor klima og miljøfeltet.
- kunne formulere og analysere samfunnsvitenskapelig relevante problemstillinger om klima, miljø og bærekraft.
- kunne fremstille kunnskap og råd om tiltak og virkemidler på en strukturert og popularisert måte.
Ferdighetsmål - studenten skal:
- kunne utvikle et prosjekt innenfor en aktuell bærekraftsdebatt, og formidle dette skriftlig og muntlig.
- kunne selvstendig analysere og diskutere et tema som tas opp i faget og formidle dette i akademisk skriftlig form.
- kunne reflektere muntlig over fagets perspektiver og eget arbeid i kurset.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning og seminar tilsvarende 4 timer per uke.
Obligatoriske aktiviteter
- Fortløpende innleveringer som understøtter prosjektarbeid og muntlig fremføring av prosjekt
Mer om vurdering
Vurderingen består av:
- Individuell eller gruppebasert forskningsoppgave med muntlig fremføring og innlevering av prosjektrapport (teller 60 prosent på karakter).
- Individuell muntlig eksamen (teller 40 prosent på karakter).
Ved gjentak kan evt. gruppebasert prosjektrapport leveres individuelt. Ved gjentak kan studenten ta gjentak i enten en av delene eller begge. Dette gjelder både ved ny vurdering etter ikke bestått og ved forbedring av karakter.
Anbefalte forkunnskaper
Se forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
60 studiepoeng inkludert SOS1002 eller tilsvarende metodeemne. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SOS8538 | 10 sp | Høst 2022 |
Fagområder
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Sosiologi
- Statsvitenskap