Emne - Markedsføring - grunnkurs - SMF1196F
SMF1196F - Markedsføring - grunnkurs
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 4 timer |
Faglig innhold
Kurset tar sikte på å tilføre studentene sentrale basiskompetanse gjennom en bred presentasjon av markedsføring som fagområde, utvikle studentenes forståelse for de tema som presenteres og å utvikle studentenes evne til å anvende kunnskapene på realistiske markedsføringssituasjoner. Det vil også bli lagt vekt på å utvikle en markedsorientert holdning hos studentene. Realisering av disse målene betyr at studentene ved kursets slutt skal kunne gjengi og forklare teorien samt løse praktiske markedsføringsproblemer. Emnets temaer: Kurset er vinklet ut fra et planleggingsperspektiv og målet er å vise hvordan vi kan gå frem når vi skal planlegge en virksomhets markedsføringsaktiviteter og utvikle en strategisk markedsplan for en bedrift: - Interne og eksterne analyser - fra informasjon til handling - Utvikling av bedriftens målbilde; visjon, forretningsside, kjerneverdier og styringsmål - Markedsorientert lederskap - Segmentering, posisjonering og differensiering av produktet gjennom livsløpet - Kjøpsadferd, Kundetilfredshet og verdier (B2C og B2B) - Bedriftens produktstrategi - Bedriftens distribusjonsstrategi - veien fram til forbrukeren - Bedriftens prisstrategi - Bedriftens salgs-, kommunikasjons-, og digital-markedsføringsstrategi - Bedriftens relasjonsstrategi - Økonomiske konsekvenser av markedsføringsbeslutninger - Samfunnsansvar, etiske og bærekraftig problemstillinger - Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet - Nye markedstilbud - Internasjonal markedsføring
Læringsutbytte
Kunnskaper: Studenten skal tilegne seg den kunnskap som er nødvendig for å kunne forstå en markedsføringsplan etter følgende kriterier; - Forstå fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet. - Forstå hva markedsføring og markedsorientering innebærer. - Forstå sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen. - Forstå prinsippene for analyse av markeder. - Forstå prinsippene bak utvikling av en markedsstrategi med spesielt fokus på distribusjon-, pris-, kommunikasjon-, produkt- og merkevarestrategi. - Forstå hva som påvirker markedsføringens effektivitet og lønnsomhet. Ferdigheter: Studenten kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og skal kunne fortolke innholdet i en markedsføringsplan som angir de markedsutfordringer virksomheter står ovenfor. Herunder ligger det å anbefale tiltak som gjør at virksomheten når de målsettinger man har i et marked. Generell kompetanse: Kjernen i markedsføringsfaget er markedsplanen. Markeder er i kontinuerlig endring og det kreves kontinuerlig analyse av markedssituasjonen for å kunne utvikle en effektiv markedsføringsstrategi. Studenten kan også formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsning både skriftlig og muntlig.
Læringsformer og aktiviteter
Opptak av forelesninger, veiledning.
Obligatoriske arbeidskrav:
Obligatorisk skriftlig innlevering av case (gruppeinnlevering eller individuelt). Den obligatoriske oppgaven må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatorisk: Skriftlig innlevering av case (gruppeinnlevering). Den obligatoriske oppgaven må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Gruppestørelse er 3-6 studenter. Man organiserer selv gruppeinndeling. Casen er en tidligere eksamensoppgave, og er av samme type som man kan forvente a få til eksamen. Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og administrasjon, deltid (BØKLED-F)
Forkunnskapskrav
Studierettskrav
Kursmateriell
Obligatorisk: Runar Framnes, Arve Pettersen & Hans Mathias Thjømøe (2018), Markedsføringsledelse, Universitetsforlaget, 9. utgave, ISBN 9788215030364
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SMF1196 | 7.5 | 01.09.2018 | |
SMF2062 | 5.0 | 01.09.2018 | |
SMF2062F | 5.0 | 01.09.2018 | |
MRK1001 | 7.5 | 01.09.2019 | |
AM101108 | 7.5 | 01.09.2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen (1)
100/100
Utlevering 14.12.2020
Innlevering 14.12.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 13:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"