course-details-portlet

SMED8015

Kvalitative forskningsmetoder

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Vurderingsordning Rapport

Om

Om emnet

Faglig innhold

Det faglige innholdet fokuserer på å gi en overordnet innføring i prinsipper for kvalitativ forskning og grundig praktisk erfaring med datainnsamling og analysemetoder med relevans for medisin og helsevitenskap. Kvalitative forskningsmetoder egner seg til å studere menneskers erfaringer og deres opplevelser, forståelser og resonnement. Emnet har fokus på bruk av kvalitative metoder i en medisinsk (naturvitenskapelig) forskningstradisjon hvor empiri vektlegges. Det er derfor et sterkt fokus på de praktiske sidene av å gjennomføre en kvalitativ studie, med praktiske øvelser i intervju, analyse og metode- og resultatpresentasjon. Forelesninger fokuserer på praktiske tips og omtale av stegene i gjennomføring av en kvalitativ studie. Det foreleses også overordnet om hva kvalitative metoder er, vitenskapsteoretisk bakgrunn og ulike tilnærminger brukt i kvalitative studier.

Læringsutbytte

I SMED8015 lærer man å planlegge og gjennomføre kvalitative studier. Etter å ha fullført SMED8015 kan studenten:

Kunnskap

Diskutere hensiktsmessigheten og egnetheten til ulike måter å gjøre kvalitative studier på.

Ferdigheter

Gjennomføre og lede kvalitativ datainnsamling og analyse.

Generell kompetanse

Forstå rollen til kvalitativ forskning i medisin og helsevitenskap.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og øvinger hvor mesteparten av arbeidet skjer i grupper. Kursoppgaven som er grunnlaget for bedømming av kurset gjøres i gruppe. Det arrangeres et obligatorisk en dags eksamensseminar ca. 8 uker etter første undervisningsuke. I tiden mellom undervisningsuken og eksamensseminaret arbeides det i grupper. Det er obligatorisk oppmøte på alle forelesninger og øvinger. Faglærer kan godkjenne inntil 20% fravær fra obligatoriske aktiviteter. Aktivitet studenten går glipp av vil være med i vurderingen om mulig godkjent fravær.

Obligatoriske aktiviteter

  • Innlevering av 2 oppgaver og transkriberte intervju
  • Kommentator på eksamensseminar

Mer om vurdering

Vurderingen er basert på en kursrapport som diskuteres med både de andre studentene og sensorene på et eksamensseminar som det er obligatorisk å delta på. For å få karakter (bestått/ikke bestått) i emnet, må alle obligatoriske aktiviteter være godkjent.

Forkunnskapskrav

Fullført mastergrad. De som er opptatt på et ph.d.-program ved Fakultet for medisin og helsevitenskap prioriteres.

Kursmateriell

Kirsti Malterud (2017). Kvalitative metoder i medisinsk forskning (4.utgave). Oslo: Universitetsforlaget. 256 sider. ISBN: 9788215028286.

Kirsti Malterud (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag. Oslo: Universitetsforlaget. 168 sider. ISBN: 9788215020464.

I tillegg til pensumbøkene, vil det være et utvalg av artikler som blir opplyst ved start. Pensumbøkene må leses før undervisningsstart fordi undervisningen er konsentrert på en uke.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
HLS3004 2,5 sp Høst 2010
KLH3015 5 sp Høst 2015
MH3004 5 sp Høst 2019
PH3001 5 sp Høst 2019
MH3008 5 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Helse- og sosialfag
  • Medisin

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2025

Rapport
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode B Dato Innlevering 19.03.2025 Tid Innlevering 09:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Vår 2025

Rapport
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode B Dato Innlevering 09.04.2025 Tid Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment