Emne - Kvalitative forskningsmetoder - SMED8015
Kvalitative forskningsmetoder
Om
Om emnet
Faglig innhold
Det faglige innholdet fokuserer på å gi en overordnet innføring i prinsipper for kvalitativ forskning og grundig praktisk erfaring med datainnsamling og analysemetoder med relevans for medisin og helsevitenskap. Kvalitative forskningsmetoder egner seg til å studere menneskers erfaringer og deres opplevelser, forståelser og resonnement. Emnet har fokus på bruk av kvalitative metoder i en medisinsk (naturvitenskapelig) forskningstradisjon hvor empiri vektlegges. Det er derfor et sterkt fokus på de praktiske sidene av å gjennomføre en kvalitativ studie, med praktiske øvelser i intervju, analyse og metode- og resultatpresentasjon. Forelesninger fokuserer på praktiske tips og omtale av stegene i gjennomføring av en kvalitativ studie. Det foreleses også overordnet om hva kvalitative metoder er, vitenskapsteoretisk bakgrunn og ulike tilnærminger brukt i kvalitative studier.
Læringsutbytte
I SMED8015 lærer man å planlegge og gjennomføre kvalitative studier. Etter å ha fullført SMED8015 kan studenten:
Kunnskap
Diskutere hensiktsmessigheten og egnetheten til ulike måter å gjøre kvalitative studier på.
Ferdigheter
Gjennomføre og lede kvalitativ datainnsamling og analyse.
Generell kompetanse
Forstå rollen til kvalitativ forskning i medisin og helsevitenskap.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvinger hvor mesteparten av arbeidet skjer i grupper. Kursoppgaven som er grunnlaget for bedømming av kurset gjøres i gruppe. Det arrangeres et obligatorisk en dags eksamensseminar ca. 8 uker etter første undervisningsuke. I tiden mellom undervisningsuken og eksamensseminaret arbeides det i grupper.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering av 2 oppgaver og transkriberte intervju
- Kommentator på eksamensseminar
Mer om vurdering
Nærmere om obligatoriske aktiviteter:
- Innlevering av 2 oppgaver og transkriberte intervju: De to oppgavene er hhv å skrive ett refleksjonsnotat basert på gjennomførte intervju og ett basert på erfaringer med analyse av intervju. Disse vurderes som godkjent / ikke godkjent og ved ikke godkjent gis mulighet til å levere på nytt. Innlevering av intervju er å levere transkript av ett individuelt intervju og ett gruppeintervju.
- Kommentator på eksamensseminar: Studenten skal delta som kommentator på et eksamensseminar. Dette innebærer å gi konstruktiv tilbakemelding på medstudenters arbeid, samt å delta aktivt i diskusjoner.
For å kunne delta på eksamensseminaret, må studenten få godkjent alle obligatoriske aktiviteter.
Nærmere om eksamen:
Eksamen består av innlevering av en skriftlig gruppeoppgave som gis en foreløpig bedømming før det avholdes et muntlig eksamensseminar som brukes til endelig bedømming av oppgaven som bestått/ikke bestått. Ved ikke bestått må det leveres en revidert skriftlig gruppeoppgave som bedømmes uten muntlig.
Anbefalte forkunnskaper
Ikke nødvendig med forkunnskap i kvalitative metoder. Ikke noen andre spesifikke krav, men det anbefales å lese en bok om kvalitative metoder før forelesningene starter da alle forelesninger holdes den første uken.
Forkunnskapskrav
Fullført mastergrad. De som er opptatt på et ph.d.-program ved Fakultet for medisin og helsevitenskap prioriteres.
Kursmateriell
Kirsti Malterud (2017). Kvalitative metoder i medisinsk forskning (4.utgave). Oslo: Universitetsforlaget. 256 sider. ISBN: 9788215028286.
Kirsti Malterud (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag. Oslo: Universitetsforlaget. 168 sider. ISBN: 9788215020464.
I tillegg til pensumbøkene, vil det være et utvalg av artikler som blir opplyst ved start. Pensumbøkene må leses før undervisningsstart fordi undervisningen er konsentrert på en uke.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| HLS3004 | 2,5 sp | Høst 2010 |
| KLH3015 | 5 sp | Høst 2015 |
| MH3004 | 5 sp | Høst 2019 |
| PH3001 | 5 sp | Høst 2019 |
| MH3008 | 5 sp | Høst 2022 |
Fagområder
- Helsevitenskap
- Helse- og sosialfag
- Medisin