Emne - Epidemiologi II - SMED8002
Epidemiologi II
Om
Om emnet
Faglig innhold
Studiedesign, mål på sykdomsforekomst, mål på effekt, intern validitet, Directed asyclyc graphs (DAGs), fortolke multivariable analyser, kausal inferens, kausal interaksjon og effektmål-modifikasjon, screening, instrumentvariabelanalyse, familiedesign, case only design
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført SMED8002:
Kunnskaper
- Er kandidaten i kunnskapsfronten om ulike studiedesign som er mest vanlig innen populasjonsbasert og klinisk forskning (tverrsnittsstudier, kohortstudier, kasus-kontrollstudier og randomiserte kontrollerte forsøk).
- Kan kandidaten vurdere hensiktsmessigheten av ulike mål på sykdomsforekomst (prevalens, insidensrate og insidensandel) og screening
Ferdigheter
- Kan kandidaten håndtere og tolke ulike komplekse mål på sammenheng mellom eksponering/behandling og sykdom med utgangspunkt i absolutt og relativ risiko (risikodifferanse, insidensratedifferanse, numbers needed to treat versus risikoratio, insidensrateratio, oddsratio, hazardratio)
- Kan kandidaten skille mellom og ha kunnskap om begrepene ‘årsakssammenheng’ (kausalitet) og ‘statistisk sammenheng’.
- Kan kandidaten skille mellom kausal interaksjon og effektmål-modifikasjon.
Generell kompetanse
- Har kandidaten inngående kunnskap om vanlige utfordringer i observasjonsstudier (seleksjonsbias, informasjonsbias og konfundering).
- Har kandidaten inngående kunnskap om fortolkning av Directed asyclyc graphs (DAGs)
- Har kandidaten inngående kunnskap om vurdering av presisjon i epidemiologiske studier med vekt på tolkning og bruk av p-verdier og konfidensintervall
- Har kandidaten inngående forståelse av prinsippene innen multivariable analyser og evnen til å kunne fortolke slike analyser.
- Har kandidaten inngående kunnskap om prinsippene ved instrumentvariabelanalyse, ulike familiedesign og case only
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvinger. Det er obligatorisk oppmøte. Faglærer kan godkjenne inntil 20% fravær fra obligatoriske forelesninger.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
- Obligatorisk tilstedeværelse på forelesningene
Mer om vurdering
Forelesningene i emnet er samlet i to separate undervisningsuker, første uke er som regel i løpet av mars, mens andre uke er fire uker etter første undervisningsuke. Hver dag i undervisningsukene er delt i to, med forelesninger ene halvdel av dagen og andre halvdel med øvinger i grupper. Oppmøte på forelesninger og øvinger er obligatorisk, men det kan søkes noe om godkjent fravær etter vurdering.
Anbefalte forkunnskaper
KLMED8004 Medisinsk statistikk del 1, KLMED8009 Klinisk forskning, grunnleggende epidemiologi (eks. masterkurs i epidemiologi)
Forkunnskapskrav
Fullført mastergrad, medisinstudenter opptatt på forskerlinjen.
Kursmateriell
Books:
Hernan M, Robins J: Part I, Part II, chapter 16, https://www.hsph.harvard.edu/miguel-hernan/causal-inference-book/
Rothman K, Greenland S and Lash (2021): Chapter 2, 3, 5-10 in Modern epidemiology
Papers:
Hernán MA, Hernández-Díaz S, Werler MM, Mitchell AA. Causal knowledge as a prerequisite for confounding evaluation: an application to birth defects epidemiology. Am J Epidemiol 2002;155:176-184
Hernán MA, Hernández-Díaz S, Robins JM (2004): A structural approach to selection bias. Epidemiology. 2004 Sep;15(5):615-25.
JanszkyI, Ahlbom A, Svensson AC (2010): The Janus face of statistical adjustment: confounders versus colliders. Eur J Epidemiol. 2010 Jun;25(6):361-3. Epub 2010 May 7.
Glymour M, Weuve J, Berkman L, Kawachi I, Robins J. When is baseline adjustement usuful in analysis of change? An example with education and cognitive change. Am J Epid 2005; 162:267-78
Krieger N, Davey Smith G. The tale wagged by the DAG: broadening the scope of causal inference and explanation for epidemiology. Int J Epidemiol 2016; 45: 1787-808.
Fagområder
- Medisin
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
- Bjørn Olav Åsvold
- Eva Skovlund
- Gunnhild Åberge Vie
- Imre Janszky
- Johan Håkon Bjørngaard
- Kristine Pape
- Signe Opdahl
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Vår 2026
Hjemmeeksamen
Innlevering 22.05.2026 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment