Emne - Norsk islam: institusjoner, disipliner og skoler i historisk og globalt perspektiv - RVI2185
Norsk islam: institusjoner, disipliner og skoler i historisk og globalt perspektiv
Om
Om emnet
Faglig innhold
I dette kurset studeres hvordan norske islamske institusjoner formidler de akademiske disipliner, skoler eller teori- og metoderetninger, og kunstneriske og musikalske uttrykksformer, som forbindes med islams historie og globale utbreiing. Undervisningen setter søkelys særlig på hvordan både islamske og «våre vanlige» akademiske diskurser om islam bruker kilder, teorier og metoder fra ulike disipliner for å identifisere problemer for samfunn og individer, og prøver å finne løsninger. Det kan dreie seg om temaer som inkludering av forskjellige grupper i forsamlingen eller nasjonen, krig og fred, kolonialisering og imperialisme, toleranse, håndtering av ulike lovsystemer, individers og familiers økonomi, internasjonale finansinstitusjoner og nasjonal gjeld, genus og kjønnsidentiteter, med mer.
Det blir også relevant å utforske i hvilken grad islamske akademiske problemformuleringer kan bidra til «våre vanlige» akademiske problemområder, og hvilken rolle offisielle definisjoner av norsk nasjonal identitet og nasjonale verdier kan spille i den sammenheng.
Kursets pensumliste introduserer de historiske og globale islamske institusjonene, disiplinene og skolene, med India-Pakistan som eksempel på disses utvikling i en bestemt region og moderne nasjon, siden Norges eldste muslimske samfunn har bakgrunn i Pakistan. Studenter velger siden tema for eksamensoppgave og pensum om norsk islam i samråd med lærer.
Læringsutbytte
En kandidat som har bestått emnet, forventes å ha følgende totale læringsutbytte i henhold til studieplanens beskrivelse for emnet, definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten har
- oversikt over islamske institusjonaliserte disipliner og skoler innenfor Koran-tolkning, profetisk tradisjon, lov og juss, teologi, ritualer, etikk, historie, retorikk og problemformuleringer, teorier og metoder som er knyttet til dem
- dybdekunnskap om en valgt islamsk disiplin og skoles utvikling i norsk kontekst, inkludert kunstneriske og musikalske uttrykk
- analytisk forståelse av forholdet mellom statlig politikk og problemformuleringer i islamske og andre akademiske disipliner og studier
Ferdigheter
Kandidaten kan
- identifisere og beskrive de institusjonaliserte islamske disipliner og skoler i kontekst
- analysere islamske disipliner og akademiske studier av disse med fokus på problemformulering, teorier, metoder og forholdet til statlig politikk
- presentere norsk islams historie, sett gjennom en valgt islamsk institusjon, disiplin og skole, relevante akademiske studier og statlig politikk
Generell kompetanse
Kandidaten har
- erfaring med å planlegge og gjennomføre et skriftlig arbeid av et bestemt omfang over tid
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesning og seminar. Forelesningene skisserer rammeverk for tema som behandles i pensum, og de problemformuleringer som berøres. Seminarene er viet til studentenes arbeid med pensum og egen eksamensoppgave.
For å gå opp til eksamen må studentene delta på minst 80% av seminariene, og gjennomføre tre godkjente muntlige presentasjoner i seminar. For nærmere opplysning om obligatorisk aktivitet henvises det til Blackboard.
Obligatorisk aktivitet godkjennes kun i undervisningstermin, men er gyldig både dette og det påfølgende semesteret. Obligatorisk aktivitet som er eldre enn to semester kan vurderes godkjent, men dette må søkes om og blir da vurdert etter om den kan sies å være likeverdig med dagens obligatoriske aktivitet, og om det er tilstrekkelig forberedende for gjeldende vurdering i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte på seminar
- Inntil tre godkjente muntlige presentasjoner i seminar
Mer om vurdering
Eksamen består av en semesteroppgave på 8000 ord.
Anbefalte forkunnskaper
Studieferdigheter på et nivå som kan forventes etter 60 studiepoeng, hvor basisemner i religionsvitenskap inngår - spesielt RVI1010 Religionsteori og RVI1030 Midtøstens religioner eller tilsvarende emner.
For de som ikke har grunnkunnskaper om islam anbefales å lese for eksempel Anne Sofie Roald, Islam (Pax Forlag, 2012) eller motsvarende oversiktsverk før kursstart.
Kursmateriell
Pensum vil foreligge ved semesterstart.
Fagområder
- Religionsvitenskap