course-details-portlet

RVI2185

Norsk islam: institusjoner, disipliner og skoler i historisk og globalt perspektiv

Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette kurset studeres hvordan norske islamske institusjoner formidler de akademiske disipliner, skoler eller teori- og metoderetninger, og kunstneriske og musikalske uttrykksformer, som forbindes med islams historie og globale utbreiing. Undervisningen setter søkelys særlig på hvordan både islamske og «våre vanlige» akademiske diskurser om islam bruker kilder, teorier og metoder fra ulike disipliner for å identifisere problemer for samfunn og individer, og prøver å finne løsninger. Det kan dreie seg om temaer som inkludering av forskjellige grupper i forsamlingen eller nasjonen, krig og fred, kolonialisering og imperialisme, toleranse, håndtering av ulike lovsystemer, individers og familiers økonomi, internasjonale finansinstitusjoner og nasjonal gjeld, genus og kjønnsidentiteter, med mer.

Det blir også relevant å utforske i hvilken grad islamske akademiske problemformuleringer kan bidra til «våre vanlige» akademiske problemområder, og hvilken rolle offisielle definisjoner av norsk nasjonal identitet og nasjonale verdier kan spille i den sammenheng.

Kursets pensumliste introduserer de historiske og globale islamske institusjonene, disiplinene og skolene, med India-Pakistan som eksempel på disses utvikling i en bestemt region og moderne nasjon, siden Norges eldste muslimske samfunn har bakgrunn i Pakistan. Studenter velger siden tema for eksamensoppgave og pensum om norsk islam i samråd med lærer.

Læringsutbytte

En kandidat som har bestått emnet, forventes å ha følgende totale læringsutbytte i henhold til studieplanens beskrivelse for emnet, definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten har

  • oversikt over islamske institusjonaliserte disipliner og skoler innenfor Koran-tolkning, profetisk tradisjon, lov og juss, teologi, ritualer, etikk, historie, retorikk og problemformuleringer, teorier og metoder som er knyttet til dem
  • dybdekunnskap om en valgt islamsk disiplin og skoles utvikling i norsk kontekst, inkludert kunstneriske og musikalske uttrykk
  • analytisk forståelse av forholdet mellom statlig politikk og problemformuleringer i islamske og andre akademiske disipliner og studier

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • identifisere og beskrive de institusjonaliserte islamske disipliner og skoler i kontekst
  • analysere islamske disipliner og akademiske studier av disse med fokus på problemformulering, teorier, metoder og forholdet til statlig politikk
  • presentere norsk islams historie, sett gjennom en valgt islamsk institusjon, disiplin og skole, relevante akademiske studier og statlig politikk

Generell kompetanse

Kandidaten har

  • erfaring med å planlegge og gjennomføre et skriftlig arbeid av et bestemt omfang over tid 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesning og seminar. Forelesningene skisserer rammeverk for tema som behandles i pensum, og de problemformuleringer som berøres. Seminarene er viet til studentenes arbeid med pensum og egen eksamensoppgave.

For å gå opp til eksamen må studentene delta på minst 80% av seminariene, og gjennomføre tre godkjente muntlige presentasjoner i seminar. For nærmere opplysning om obligatorisk aktivitet henvises det til Blackboard.

Obligatorisk aktivitet godkjennes kun i undervisningstermin, men er gyldig både dette og det påfølgende semesteret. Obligatorisk aktivitet som er eldre enn to semester kan vurderes godkjent, men dette må søkes om og blir da vurdert etter om den kan sies å være likeverdig med dagens obligatoriske aktivitet, og om det er tilstrekkelig forberedende for gjeldende vurdering i emnet. 

Obligatoriske aktiviteter

  • 80 % oppmøte på seminar
  • Inntil tre godkjente muntlige presentasjoner i seminar

Mer om vurdering

Eksamen består av en semesteroppgave på 8000 ord.

Kursmateriell

Pensum vil foreligge ved semesterstart.

Fagområder

  • Religionsvitenskap

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 08.12.2025 Tid Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 13.05.2026 Tid Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment