course-details-portlet

RVI2160

Mellom vitenskap og spiritualitet. Sør-asiatiske religioner i det europeiske samfunnet.

Velg studieår

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet setter søkelys på to fremtredende fremstillinger av buddhisme og hinduisme i vestlige kulturer. Den første er basert på forestillingen om at hinduisme og buddhisme er rasjonelle filosofier - til og med vitenskaper i seg selv - snarere enn trosbaserte religioner. De presenteres som fullt kompatible med empiriske vitenskaper (fysikk, psykologi, kognitiv vitenskap, etc.), rasjonelle verdenssyn (evolusjonsteori, ateistisk empiri, etc.) og en moderne sekulær livsstil. I kontrast til dette bildet er den andre fremstillingen sentrert rundt forestillingen om at indiske religioner besitter eldgammel kunnskap om dimensjoner av den menneskelige psyken som er ukjent (eller tapt) i det moderne vestlige samfunn. Basert på denne antagelsen har spirituelle teknikker av indisk herkomst økt i popularitet og vitenskapelig interesse siden 1960-tallet.

Populærkultur, men også vitenskapelig og akademisk litteratur, formidler bilder av indiske religioner som svinger mellom disse to idéene. Dette emnet gransker disse diskursene kritisk, undersøker populærkulturell praksis som yoga, Vipassan¯a-meditasjon, ¯Ayurvedisk medisin, etc.; vitenskapelig engasjement med indisk kultur (nevrologisk meditasjonsforskning, kvantemekanikk og den buddhistiske teorien om tomhet, transpersonlig psykologi, etc.); referanser til indisk spiritualitet i populær film og litteratur (f.eks. symbolikken til transcendental meditasjon i arbeidet til David Lynch).

Emnet tilnærmer seg temaet fra et kritisk, postkolonialt perspektiv. Det vies særskilt interesse til meta-kritiske tema som tverrkulturell hybridisering, de-kontekstualisering og kulturell appropriasjon.

Læringsutbytte

En kandidat som har bestått emnet forventes å ha følgende totale læringsutbytte i henhold til studieplanens beskrivelse for emnet, definert som kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har god kunnskap om buddhismens og hinduismens religiøse tradisjoner, spesielt i deres (post-)moderne former
  • har en analytisk forståelse av dannelsen av globalisert kunnskap som kommer fra (ofte asymmetrisk) tverrkulturell dialog
  • har oversikt over sentrale begreper innen kritisk teori, spesielt fra post-orientalistiske og postkoloniale tradisjoner

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kritisk vurdere relevant litteratur fra problem- og kontekstorienterte perspektiver med fokus på dynamikken i tverrkulturelt møte, inkludert praksiser med de-kontekstualisering, kulturell projeksjon og disappropriering
  • kan kritisk vurdere populære bilder av indiske religioner

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesning og seminar.

For å gå opp til eksamen kreves det en godkjent muntlig presentasjon (se Blackboard for mer informasjon). Den obligatoriske aktiviteten kan kun gjennomføres i det semester det gis undervisning i emnet, men den er gyldig både i dette og det påfølgende semesteret.

Obligatoriske aktiviteter

  • Godkjent obligatorisk aktivitet

Mer om vurdering

Eksamen består av en semesteroppgave på 7000-8000 ord.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Kursmateriell

Pensum vil foreligge ved semesterstart.

Fagområder

  • Religionsvitenskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for filosofi og religionsvitenskap

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment