course-details-portlet

PSYK4606

Klinisk praksis 3 - nevropsykologi

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst / Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Praksisvurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Nevropsykologi studerer relasjonen mellom hjernens struktur og funksjon og adferd gjennom å anvende psykologiske metoder, som igjen gir viten om ressurser og utfordringer både på individnivå og gruppenivå. Nevropsykologisk kompetanse er derfor viktig i all klinisk psykologisk virksomhet.

Emnet skal, i kombinasjon med det teoretiske faget PSYK4605, gi studenten kunnskap om klinisk nevropsykologisk metode og gi opplæring i praktisk klinisk nevropsykologisk arbeid med barn og voksne. Spesialist i nevropsykologi veileder grupper på 4-5 studenter, som i tett samarbeid med testtekniker planlegger og utfører nevropsykologisk utredning.

Som i det teoretiske faget PSYK4605 vil emnet vektlegge (1) klinisk intervju og observasjon, (2) kunnskap om pasientens skade/sykdom/tilstand, (3) strukturerte kvalitative undersøkelser for vurdering av tydelige svikttegn, (4) standardiserte normerte tester og testbatterier, og (5) kunnskap fra nyere helseteknologi og nevrovitenskaplige metoder.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten

  • har kunnskap om sentrale nevropsykologiske temaer og problemstillinger gjennom livsløpet
  • har avansert kunnskap om nevropsykologiske funksjoner som kan påvirke menneskers helse, utdanning, arbeidsdeltakelse og levekår, bedringsprosesser, og livskvalitet
  • kan redegjøre for hva en nevropsykologisk utredning innebærer, hvorfor denne utføres og hvilken informasjon vi får fra denne
  • har avansert kunnskap om nevropsykologisk utredning og behandling ved høy-prevalente nevrologiske sykdommer, utviklingsforstyrrelser, funksjonshemming, funksjonsnedsettelser, syndromer og psykiske lidelser
  • har kunnskap om normalfordelingskurven, hvordan individets testresultat skal vurderes opp mot normgruppe og kan bruke deskriptiv terminologi for beskrivelse av testresultat i tråd med gjeldende konsensus på området
  • kan beskrive forhold som potensielt har innvirkning på reliabilitet og validitet ved nevropsykologisk testing (for eksempel lese- og skrivevansker, motivasjon, trettbarhet, forstyrret søvn, psykisk tilstand)
  • har kunnskap om spesifikke utfordringer ved nevropsykologisk utredning av personer med annen kulturell bakgrunn
  • har kunnskap om kognitiv rehabilitering, habilitering og tverrfaglig behandlingsforløp

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere når det er indikasjon for å utføre/ rekvirere en nevropsykologisk utredning, og hva denne kan brukes til ved ulike sykdomstilfeller
  • selvstendig gjennomføre grunnleggende nevropsykologisk utredning, herunder utføre anamneseopptak, teste, skåre, administrere testbatterier, og innhente relevant tilleggsinformasjon
  • trekke slutninger angående pasientens kognitive fungering ut fra en nevropsykologisk profil, herunder vurdere evnenivå og kognitive helsekrav til førerkort
  • bruke nevropsykologisk utredning som grunnlag både for diagnostiske vurderinger og kasusformuleringer, og for å utarbeide behandlingsplaner, herunder også plan for habilitering og kognitiv rehabilitering, med anbefalinger om videre tiltak og behandling
  • drøfte hvordan kvalitative observasjoner kan påvirke kvantitative mål
  • Studenten kan sensitivt og oppmerksomt gjennomføre en klinisk observasjon 
  • Studenten kan gi medstudenter og fremtidige kolleger konstruktive vurderinger av deres kliniske intervensjoner og holdninger 
  • Studenten kan selv motta og dra nytte av medstudenters og veileders konstruktive tilbakemeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan selvstendig gjennomføre nevropsykologiske utredninger, samt igangsette og evaluere relevante intervensjoner
  • kan anvende nevropsykologisk kunnskap og tilpasse utredning og behandling til pasientens egenskaper og mål
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere ulike evidensbaserte terapeutiske intervensjoner innen habilitering og kognitiv rehabilitering ved lett, moderat og alvorlige svikt i nevropsykologiske funksjoner både på individ-, familie- og gruppenivå
  • kan integrere nevropsykologisk kunnskap med øvrige kliniske erfaringer
  • har kjennskap til differensialdiagnostikk, inkludert ulike nevrologiske tilstander og psykiske lidelser
  • kan formidle resultater fra en nevopsykologisk utredning og aktuelle tiltak til pasient/brukere, samt sikre pasienters/brukeres medvirkning i, og valg om, egen utredning og behandling

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av en introuke, 3 ukers nevropsykologisk praksis (nevropraksis) og presentasjon av pasientsaker på staff. Introuken inneholder både praktisk testkurs samt undervisning i sentrale kognitive funksjoner. I klinisk nevropsykologisk praksis er studentene aktivt med i planlegging og gjennomføring av en faktisk nevropsykologisk utredning i samarbeid med veileder og testtekniker, og studentene skal gjennomføre et anamneseopptak samt administrere enkelte kognitive/ nevropsykologiske tester. På staff skal hver gruppe presentere sin pasientsak (kasus), med beskrivelse av problemstilling, metode, utredning og forslag til tiltak og behandling, samt holde et faglig framlegg som er relevant for saken.

Obligatoriske aktiviteter

  • 100 % oppmøte på ferdighetstrening i introuka
  • 80% oppmøte på teori
  • 100 % oppmøte på staff
  • 100% oppmøte på praksis

Mer om vurdering

Studenten vurderes å ha bestått/ikke bestått emnet ut ifra oppmøte og ferdigheter vist under 3 ukers nevropsykologisk praksis.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)

Forkunnskapskrav

All courses must be passed: PSYK4600, PSYK4601, PSYK4602, PSYK4603, PSYK4604

The class will be divided into two from this semester. One group will take the PSYPRO4605 and PSYPRO4606, the second group PSYPRO4505 and perspective course, and reverse the following semester.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PSYPRO4606 7,5 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Psykologi

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Praksisvurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment