Emne - Utredning og behandling 1 - klinikkforberedende kurs for klinisk nevro-, barn- og voksenpsykologi - PSYK4600
Utredning og behandling 1 - klinikkforberedende kurs for klinisk nevro-, barn- og voksenpsykologi
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet tar sikte på å forberede studentene til praktisk og klinisk psykologarbeid, særlig knyttet til påfølgende internkliniske emner innen barn-, voksen-, og nevropsykologi. Sentrale tema er formelle krav til klinisk praksis, slik som lovverk, journalføring, og kjennskap til evnetesting. Det er en målsetning for dette emnet at studentene benytter kunnskap og ferdigheter fra tidligere teoretiske emnene, og blir i stand til å anvende dette i klinisk praksis. Eksempler på dette kan være bruk av kunnskap om personlighetspsykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi i forståelse og planlegging av hjelp som skal gis til pasienter og deres pårørende. Emnet vil gi kunnskap og erfaring om grunnleggende terapeutiske ferdigheter og kompetanse for å kunne håndtere både enkle og mer sammensatte psykologiske og nevropsykologiske problemstillinger. Emnet vil blant annet inneholde undervisning om bruk av standardiserte kartleggingsverktøy, samt kunnskap om utredning, rapportskriving og tilbakemelding. Sentralt står også utøvelse av psykologrollen i samarbeid med team og andre instanser i klinikk.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten
- har avansert kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til utvikling av psykiske vansker og lidelser, og hvordan disse faktorene opererer gjennom livsløpet
- har kjennskap til psykologiske perspektiver ved medfødte og ervervede tilstander, funksjonstap og tverrfaglige habiliterings- og rehabiliteringsforløp.
- har grunnleggende kunnskap om gjennomføring av strukturerte psykologiske og nevropsykologiske utredninger som grunnlag både for diagnostiske vurderinger og kasusformuleringer, og for å utarbeide behandlingsplaner med anbefalinger om videre tiltak og behandling
- kan analysere og anvende kunnskap fra basaldisiplinene på nye områder innenfor psykologisk praksis
- har kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere og integrere dette i sin tjenesteutøvelse
Ferdigheter:
Studenten
- kan bruke relevante metoder for å identifisere mennesker med sosiale og helsemessige problemer som omsorgssvikt, mobbing, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer
- kan forholde seg kritisk og reflekterende til vitenskapene generelt og til sitt eget klinisk fagområde spesielt
- har grunnleggende kjennskap til evnetester (WISC og WAIS).
- kan dokumentere utredning, diagnostisering og behandling i pasientjournal, i tråd med gjeldende regelverk
- har grunnleggende ferdigheter i å føre pasientjournal i tråd med gjeldende regelverk
- har grunnleggende ferdigheter komplekse faglige spørsmål, ulike roller og muligheter i arbeidet med ulike typer psykiske lidelser, og til samhandling og oppgavefordeling mellom tjenestenivåene
- kan på en selvstendig måte bruke relasjonelle ferdigheter som er sentrale i etablering av terapeutiske allianser og samarbeidsallianser
Generell kompetanse:
Studenten
- har tilegnet seg grunnleggende klinisk kompetanse og ferdigheter for påfølgende internklinisk praksisopplæring ved klinikkene for barn og unge, voksen og nevropsykologi.
- har kjennskap til etiske dilemmaer knyttet til valg og prioritering av psykologiske intervensjoner
- kan kommunisere muntlig, skriftlig og digitalt om helsefaglige problemstillinger, for eksempel gjennom posterpresentasjon og ta ansvar for å lede gruppediskusjoner knyttet til relevante kliniske problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, ferdighetstrening, observasjon og deltagelse i praksis, posterpresentasjon. Emnet er todelt. Del A: undervisningsdel som foregår på campus. Del B: praksisdel som foregår både eksternt og på campus (kollokviesamlinger).
Obligatoriske aktiviteter
- 80% oppmøte. Undervisning på campus (foregår på emnets del A)
- 80% oppmøte. Praksis i klinikk (foregår på emnets del B)
- 80% oppmøte. Samlinger med læringsassistenter på campus. (Foregår i både del A og B)
- 80% oppmøte. Undervisning i WISC/WAIS på campus (foregår i emnets del A)
Mer om vurdering
Vurderingen består av en mappeevaluering. Denne er delvis knyttet til individuelle krav, delvis gjøres den i gruppe på 4-5 studenter der individuell deltakelse er dokumentert. Mappen vurderes som godkjent/ikke godkjent. Det er ikke noe annen eksamen/semesteroppgave utover mappekrav.
Mappekrav 1 (individuelt) gjennomføres i form av godkjent kunnskapstester knyttet til annonsert pensum for de samlinger i del A der dette er aktuelt.
Mappekrav 2 gjennomføres i løpet av del A, og består av dokumentert deltakelse i undervisning i WISC/WAIS.
Mappekrav 3 (gruppebasert) er å lede et studentdrevet faglig forum med problemstillinger knyttet til praksiserfaringer. Her er målet å øve på å lede samarbeidsforum, sette møteagenda, formulere en problemstilling fra praksis, lede diskusjon, samt å formulere en oppsummering. Dette gjennomføres i løpet av del B (ledes av læringsassistenter/faglærere).
Mappekrav 4 (individuelt) er å ha fullført/ fått godkjent oppmøte og aktivitet i praksisperiode (godkjennes av ekstern veileder). Dette gjennomføres i del B.
Mappekrav 5 (gruppebasert) består av å lage poster basert på en problemstilling fra praksis, og presentere denne muntlig på avsluttende samling. Dette gjennomføres som del av del A.
Ved gyldig og dokumentert fravær utover 80% legges det til rette for alternativ læringsaktivitet. For OBL 2 gjelder dette kun så fremt fravær på praksis ikke overstiger 2 av 5 praksisdager totalt. For OBL 4 gjelder dette kun så lenge fraværet ikke overstiger 1 av 3 dager.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)
Anbefalte forkunnskaper
MH2002, ex.phil og valgfritt emne
Forkunnskapskrav
PSYK4110, PSYK4111, PSYK4121, PSYK4122, PSYK4123, PSYK4125, PSYK4127, PSYK4128, PSYK4301, PSYK4302, PSYK4303, PSYK4304, PSYK4318, PSYK4319/PSYK4317, PSYK4419, PSYK4420, PSYK4427, PSYK4428 og PSYK4520 eller andre tilsvarende emner
Fagområder
- Psykologi