Emne - Forebygging, helsefremming, system og forvaltning 1 - PSYK4521
Forebygging, helsefremming, system og forvaltning 1
Om
Om emnet
Faglig innhold
PSYK 4521 tar for seg teorier og modeller for å forstå sammenhenger mellom atferd, helse og kontekst. Forskjellige biopsykososiale og kontekstuelle faktorer vil bli vektlagt i forståelsen av fysisk og psykisk helse, både når det gjelder å fremme og opprettholde helse og inkludering og å forebygge sykdom og utenforskap. Relevante temaer er livskvalitet, stress, smerte, funksjonshemming, alvorlig og kronisk sykdom, risikofaktorer og helseatferd, palliasjon og død, fysisk aktivitet, og sosial støtte.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om hvordan biologiske, psykologiske, sosiale, sosioøkonomiske, kulturelle, samfunnsmessige og fysiske faktorer samvirker i å hemme og fremme menneskers helse, utdanning, arbeidsdeltakelse og levekår, bedringsprosesser, og livskvalitet gjennom livsløpet
- har inngående kunnskap om lavterskelintervensjoner innen psykisk helse på individ-, gruppe -og systemnivå
- har kunnskap om de mest sentrale psykologiske aspekter ved funksjonshemming, diskriminering, og inkludering
- har kunnskap om helsekompetanse og hvordan dette påvirker ulike gruppers helseatferd og mestring av sykdom
- har bred kunnskap om etiske, epidemiologiske og helseøkonomiske begrunnelser for både universelle, selektive og indikerte helsefremmende og forebyggende tiltak
- har kunnskap om høyprevalente akutte og kroniske somatiske sykdommer og palliasjon til pasienter med livsforkortende sykdom, samt risikofaktorer
- har inngående kunnskap om hvordan man kan kommunisere åpent om kjønn, seksualitet og seksuell helse og anvende sin kunnskap om disse temaene i sin yrkesutøvelse.
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i sentrale begreper og teorier, og skal være i stand til å rapportere forskning skriftlig, innen fagfeltet helsepsykologi og forebygging
- kan kommunisere om helsefaglige og forebyggende problemstillinger med medarbeidere, samarbeidspartnere og allmennheten
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og seminar
Peer-review, aktiv læring, gruppearbeid, diskusjoner, innholdsskaping i sosiale nettverk. og noe omvendt undervisning (flipped Learning). Fordeler og ulemper ved å bruke KI i rapporten.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte på forelesninger
- 80% deltagelse på seminar
- Innlevering av rapport om den praktiske klassen fra seminarene
Mer om vurdering
Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet gjelder ved gjentak av eksamen.
Vurdering av den obligatoriske oppgaven vil bli gjort med anonym fagfellevurdering («peer-review») med en anonym kommentar fra andre studenter på Blackboard.
Obligatorisk oppgave: studentene skal levere en rapport om den praktiske klassen fra seminarene. Rapporten kan være i form av skrift, video eller lyd. Den må være godkjent for å kvalifisere til eksamen. Innholdet i rapporten vil bli gjennomgått i timen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)
Anbefalte forkunnskaper
MH2002
Forkunnskapskrav
PSYK4600
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| PSYPRO4501 | 7,5 sp | Høst 2024 |
Fagområder
- Psykologi
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Ordinær eksamen - Vår 2026
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.