course-details-portlet

PSYK4304

Psykologrollen 4 - forståelse, ferdighetsopplæring og praksis

Velg studieår

Vurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Øvinger og praksis

Om

Om emnet

Faglig innhold

De fire Psykologrollen-emnene (til sammen 30 studiepoeng) tar sikte på å gi studentene kunnskap og erfaring med ulike typer psykologisk arbeid. Studentene skal også få bred kunnskap om, samt utvikle et reflektert forhold til betydningen av både personlige forutsetninger, relasjonell og faglig kompetanse for utøvelse av psykologrollen.

Emnerekken er sentral med henblikk på den løpende skikkhetsvurderingen, jfr. «Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning», § 2 og 4. Løpende skikkethetsvurdering foretas gjennom hele studiet, da det angår studentens faglige og personlige forutsetninger for å fungere som helsepersonell.

Sentrale tema for Psykologrollen 4 vil være selvivaretakelse som psykolog, grunnleggende elementer og struktur i oppstartssamtale med bruker/pasient, samt introduksjon til journalføring. I forbindelse med observasjonspraksis vil studentene også få kunnskap og erfaring med helse- og velferdssystemets organisering og utøvelse av psykologrollen i spesialisthelsetjenesten.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studenten har bred kunnskap om modeller for samarbeid og samhandling i helse- og omsorgstjenesten, med særlig fokus på spesialisthelsetjenesten.
  • Studenten kjenner til helse- og velferdssystemets organisering, samt lover, regelverk og veiledere knyttet til journalføring
  • Studenten har kunnskap om grunnleggende elementer og struktur i en første samtale med en bruker/pasient. Studenten kan også beskrive prosesser som er sentrale for etablering av terapeutisk allianse og tillit.

Ferdigheter:

  • Studenten kan analysere og forholde seg kritisk til egne verdier, roller og fungering i møte med brukere og samarbeidspartnere.
  • Studenten kan dokumentere anamnese i pasientjournal, i tråd med gjeldende regelverk

Generell kompetanse:

  • Studenten har kunnskap om hvordan man kan anvende sine psykologiske kunnskaper og ferdigheter til egen selvivaretakelse
  • Studenten har bred kunnskap om, samt evner å reflektere over, sammenhengen mellom personlige forutsetninger, relasjonell og faglig kompetanse for utøvelse av psykologrollen.

Læringsformer og aktiviteter

Med unntak av noen felles forelesninger og observasjonspraksis i spesialisthelsetjenesten, er studentene delt inn i grupper på ca. 10 studenter, som ledes av en faglærer. Aktiviteten i gruppene består av øvelser og drøftinger som er relatert til læringsmålene, samt for- og etterarbeid i forbindelse med observasjonspraksis.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80 % oppmøte i forelesninger og gruppesamlinger
  • 80 % oppmøte i observasjonspraksis
  • Innlevering av skriftlige arbeider

Mer om vurdering

Mer om vurdering

Studenten har adgang til å ta emnet én gang dersom første gang vurderes til ikke bestått. Ved stryk må emnet og all obligatorisk aktivitet tas på nytt. Emnet evalueres i henhold til «Forskrift om studier ved NTNU §5-10(2)» og «Retningslinjer for gjennomføring og evaluering av klinisk praksis ved psykologutdanning - profesjonsstudiet i psykologi, NTNU».

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)

Forkunnskapskrav

PSYK4303

Kursmateriell

Kunngjøres på Black Board ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PSYPRO4204 7,5 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Psykologi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Øvinger og praksis
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Øvinger og praksis
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment