course-details-portlet

PED8013

Sosial konstruksjon: teori og praksis

Velg studieår
Studiepoeng 2,5
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Refleksjonsnotat

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette phd-kurset handler om sosialkonstruksjonisme som teori og praksis. Sosialkonstruksjonismen har i økende grad blitt brukt innenfor samfunnsvitenskapen til å utvikle vitenskapsteori, teori og forskningsmetode. Et sosialkonstruksjonistisk ståsted vektlegger at virkelighet skapes gjennom relasjoner og det mennesker gjør sammen sett i lys av den sosio-kulturelle konteksten de inngår i. Dette setter fokus på samskaping av kunnskap og meningsskapende prosesser. Forskning er, som alle andre sosiale prosesser, basert på samarbeid. Dette kurset tar redegjør i dybden om hva sosialkonstruksjonisme er og hvordan kunnskap og praksiser samskapes gjennom relasjoner, språk og sosikulturelle praksiser. I tillegg vil fokus være på praktisk anvendelse av sosialkonstruksjonistiske ideer i en rekke sammenhenger, for eksempel terapi, organisasjoner, helsetjenester, lokalsamfunn og i utdanning.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om teoretiske problemstillinger innen sosial konstruksjon
  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av sosialkonstruksjonistiske metoder i forsknings- og faglige utviklingsprosjekter
  • kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, og tolkninger basert på sosial konstruksjon innen sitt fagområde

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre sosialkonstruksjonistisk forskning og teoretiske diskusjoner
  • kan gjennomføre sosialkonstruksjonistisk forskning og faglig utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå
  • kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis om sosialkonstruksjonistisk teori og metoder

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utføre sin forskning med faglig integritet i sosialkonstruksjonistisk forskning
  • kan lede komplekse tverrfaglige oppgaver og prosjekter med sosialkonstruksjonistisk forskning og teori
  • kan vurdere behovet for, initiere og drive innovasjon ved bruk av sosialkonstruksjonistisk forskning

Læringsformer og aktiviteter

Kurset blir holdt på engelsk

Dialogbasert undervisning, reflekterende team og gruppearbeid.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk deltakelse på undervisning

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk deltakelse på undervisning

Mer om vurdering

Refleksjonsnotat på 3-5 sider

Mandatory activities

Compulsory participation in teaching

Spesielle vilkår

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.

Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert paper i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert paper, må dette presiseres i paperet.

En identisk versjon av eksamensbesvarelsen kan ikke brukes direkte inn i avhandlingen som en artikkel eller kapittel. En omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen kan inngå i avhandlingen.

Forkunnskapskrav

Ph.d.-kandidater vil bli prioritert

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PED8012 2,5 sp Høst 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Rådgivning
  • Samfunnsvitenskapelige fag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for pedagogikk og livslang læring

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Refleksjonsnotat
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Refleksjonsnotat
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Refleksjonsnotat
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment