Emne - Rådgivning gjennom livsløpet - PED2012
Rådgivning gjennom livsløpet
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Rådgivning foregår hele tiden der hvor mennesker møtes både i profesjonelle sammenhenger og i hverdagslivet. Dette emnet gir en teoretisk innføring som gir grunnlag for å forstå rådgivning som vekst,-lærings- og utviklingsprosesser, på individ-, gruppe-, organisasjons- og samfunnsnivå. Emnet tar utgangspunkt i rådgivning gjennom livsløpet, som kan omhandle rådgivning og veiledning av elever, studenter, ledere og organisasjoner. Aktuelle tema kan være flerkulturell rådgivning, arbeidsinkludering, karrierveiledning, teamutvikling og lokalsamfunnsarbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene
- har god kunnskap om teorier og metoder i ulike rådgivningstradisjoner i et livsløpsperspektiv
- har god kunnskap om rådgivning i spennet mellom individ- gruppe-, system- og samfunnsnivå
Ferdigheter
Studentene
- kan analysere, forstå og kritisk reflektere omkring rådgivningsprosesser på person-, gruppe-, organisasjons- og samfunnsnivå
Generell kompetanse
Studentene
- kan vise selvstendighet, ta ulike perspektiv og forstå rådgivningsprosesser med utgangspunkt i ulike aktører, kontekster og livsfaser
- kan delta i samarbeid med andre relevante aktører i rådgivningsprosesser på ulike nivå
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til rådgivningsprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Emnets tema formidles gjennom dialogbasert undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser, seminarer og individuelt arbeid. Det legges vekt på at studentene skal få arbeide med praksisnære og selvvalgte problemstillinger.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning og seminar
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet
For å kunne levere semesteroppgaven må du delta på minst 80% av undervisningen i emnet. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart
Fagområder
- Pedagogikk
- Rådgivning
- Samfunnsvitenskapelige fag