course-details-portlet

PD6017

Menneskelige faktorer og design for fjernoperasjonssentre

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Prosjektrapport

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette kurset gir en omfattende forståelse av menneskelige faktorer og deres kritiske rolle i sikker drift og design av kontrollrom for fjernstyrte og autonome skip. Den understreker viktigheten av menneskesentrert design for å møte utfordringene med automatisering og fjernstyring i den maritime industrien. Deltakerne vil utforske det teoretiske grunnlaget for menneskelige faktorer, ergonomiske prinsipper og beste praksis for utforming av brukersentrerte grensesnitt og kontrollrom.

Emnet dekker sentrale temaer som:

  • Prinsipper for menneskelige faktorer og ergonomi i maritim kontekst.
  • Menneskesentrert design for sikkerhet og brukervennlighet.
  • Design standarder for sikkerhetskritske operasjoner
  • Adressere designrelaterte feil og minimere risiko i høyt automatiserte systemer.
  • Integrering av menneskelige faktorer i utformingen av skipsbroer og fjernkontrollrom.
  • Prototyping og evaluering av brukergrensesnitt for autonome skipsoperasjoner.
  • Forstå og utforme for arbeidsmengde, situasjonsbevissthet og brukerbehov.

Gjennom interaktive seminarer og prosjektbaserte øvelser vil deltakerne få praktisk erfaring med å bruke disse konseptene på virkelige maritime scenarier.

Læringsutbytte

Etter fullført kurs kan kandidaten:

Kunnskap:

  • Forstå prinsippene for menneskelige faktorer og deres anvendelse i maritim design.
  • Erkjenne rollen til menneskesentrert design for å sikre effektive autonome skipsoperasjoner.

Ferdigheter:

  • Anvende ergonomiske og menneskelige faktorprinsipper for å vurdere sikkerhet og brukervennlighet i maritime miljøer.
  • Utvikle og evaluere prototyper for brukergrensesnitt og kontrollsystemer i autonome skip.
  • Bruke analytiske verktøy for å identifisere og redusere risiko i maritime operasjoner.

Generell kompetanse:

  • Kritisk analysere designvalg for deres innvirkning på menneskelige operatører i autonome systemer.
  • Kommuniser designinnsikt og sikkerhetsanbefalinger effektivt i tverrfaglige team.
  • Ta til orde for menneskesentrerte tilnærminger i utvikling og distribusjon av maritime teknologier.

Læringsformer og aktiviteter

Seminarbasert, kombinerer forelesninger, diskusjoner og praktiske aktiviteter

  • Seminarer: Forelesninger og veiledet diskusjoner om sentrale temaer innen menneskelige faktorer og menneskesentrert design.
  • Gruppeøvelser: Praktiske aktiviteter som prototyping, rollespill og risikoanalyse.
  • Prosjektarbeid: Deltakerne bruker kurskonsepter for å utvikle og teste designløsninger for maritime operasjoner.

Mer om vurdering

Deltakerne vil dokumentere designprosessen, evaluering av sine prototyper og refleksjoner i en prosjektrapport. Den utgjør 100 % av karakteren.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Oppdragsbasert videreutdanning AD-fakultetet - høyere grads nivå (ARDEVU)
Videreutdanningsemner i teknologiledelse og digital omstilling (MTDOEMNER)

Forkunnskapskrav

Opptakskravet er todelt:

  1. Fullført grad på 180 studiepoeng
  2. Minimum to års relevant arbeidserfaring

Du må dokumentere arbeidsforhold med attest fra din arbeidsgiver som beskriver type jobb og arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.

Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende fullført utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.

Kursmateriell

  • Utvalgte artikler om menneskelige faktorer, ergonomi og sikkerhet i autonome systemer.
  • Relevante standarder og retningslinjer for ergonomisk design i maritime operasjoner.

En detaljert liste over kursmateriell vil være tilgjengelig ved kursstart.

Fagområder

  • Design

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Prosjektrapport
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Prosjektrapport
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment