Emne - Norsk som andrespråk: tverrspråklige og kognitive perspektiv - NORD2317
Norsk som andrespråk: tverrspråklige og kognitive perspektiv
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Å tilegne seg et andrespråk kommer med noen spesifikke utfordringer. En del av disse utfordringene handler om andrespråkslæring som prosess, og er felles nesten uansett hvilket språk man skal lære seg ("målspråket"), mens andre sider er spesifikke for norsk som andrespråk, enten språket læres ved å interagere med andre språkbrukere eller om det læres i et klasserom. Hva som er utfordrende og hva som enkelt, avhenger også av hvilke språk man kan fra før av.
Dette emnet gir deg gode verktøy til å beskrive og forklare norsk som andrespråk på alle disse feltene, og nødvendige analyseapparat til å kontrastere norsk med andre språk som måtte finnes i klasserommet eller på arbeidsplassen. Emnet bidrar dessuten med både undervisningsrelevante og forskningsrelevante perspektiv.
Menneskets språk kan studeres fra ulike perspektiver, og dette gjelder også i tilegnelsen av et andrespråk. Å lære et nytt språk innebærer å tilegne seg nye tankemønstre og vaner, og når språk møtes, skjer dette både i samfunnet og i språkbrukerens hjerne.
Emnet har to innretninger som alternerer fra år til år, og disse to vektlegger de to perspektivene over i ulik grad.
- Språktypologi og norsk som andrespråk i et tverrlingvistisk perspektiv
- Strukturelle og kognitive sider ved andrespråksinnlæring av norsk
A. Språktypologi og norsk som andrespråk i et tverrlingvistisk perspektiv
En velfundert undervisning i norsk som andrespråk bygger på kjennskap til sider ved norsk som er vanskelige i et andrespråksperspektiv. Arbeidet betinger også en evne til å se norsk i et tverrspråklig perspektiv. Emnet beskriver norsk språk og setter det inn i en systematisk beskrivelse av verdens språk. Den generelle delen tar for seg systematiseringen av språk i typologiske klasser, den spesielle delen ser norsk i et kontrastivt perspektiv i forhold til store innvandrerspråk i Norge. Fokus rettes mot språklige elementer som kan være vanskelige i minoritetsspråkliges tilegnelse av norsk. Det legges vekt på begrepet innlærerspråk, og det gis en innføring i den lingvistiske og læringsteoretiske bakgrunnen for dette begrepet.
B. Strukturelle og kognitive sider ved andrespråksinnlæring av norsk
Denne varianten av emnet gir ei innføring i hva andre- og fremmedspråk er, hvordan de læres, og kognitive aspekter som kan påvirke individuelle mellomspråksvarieteter av norsk. Hovedvekta ligger på undersøkelser og analyse av selve språksystemet til innlærere (morfologi, syntaks og semantikk) i lys av målspråket norsk og allerede innlærte språk. Emnet tar også for seg hva som skjer når ulike språk møtes i språkbrukerens sinn, gjennom fenomener som transfer, tverrlingvistisk påvirkning og språkblanding. Blant de individuelle aspektene som blir diskutert, er innlærers alder, hvorvidt norsk er det andre, tredje eller n-te språket som læres, metaspråklig bevissthet og om språket tilegnes enklest og mest effektivt på naturalistisk vis eller gjennom eksplisitt undervisning.
Læringsutbytte
Læringsutbytte variant A
Kunnskaper
Kandidaten har
- kunnskap om sentrale begreper og problemstillinger innenfor tverrspråklige beskrivelser og kan se disse i relasjon til tilegnelse av nye språk
- gode kunnskaper om norsk språkstruktur i sammenlignende perspektiv med særlig vekt på trekk innen fonologi, morfologi og syntaks som erfaringsmessig er vanskelige i et andrespråkstilegnelsesperspektiv
- forståelse av hvordan språk kan beskrives og sammenlignes typologisk og hva som kjennetegner norsk blant verdens språk og Norges største innvandrerspråk
- kunnskap om fonologisk, grammatisk og pragmatisk utvikling av innlærerspråk
- kunnskap om undervisningsmetoder i norsk som andrespråk med særlig fokus på uttale, grammatikk og pragmatikk
Ferdigheter
Kandidaten kan
- definere og bruke sentrale begreper innenfor språklig analyse
- bruke faglige verktøy til å beskrive og sammenligne sentrale trekk ved ulike språk
- analysere og beskrive innlærerspråk og utvikle plausible hypoteser om bakgrunn for gitte språklige avvik
- se andrespråksfenomener i sammenheng med språklæring og språkundervisning
- bruke innsikt i språklige forskjeller som ressurs under planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av undervisning i norsk som andrespråk
Læringsutbytte variant B
Kunnskaper
Kandidaten har
- inngående kunnskap om norsk setningsstruktur og formverk, med vekt på trekk som er kjente utfordringer i voksnes norskinnlæring
- kunnskap om likheter og ulikheter mellom første-, andre- og tredjespråksinnlæring
- kjennskap til teorier om kritiske perioder og betydningen av språkinnlærerens alder for læringsløype og sluttnivå
- kjennskap til moderne teoretiske rammeverk og ny forskning om språklæring som prosess
- kunnskap om ordlæring og ordlæringsstrategier
- kunnskap om tverrlingvistisk interferens, transfer og språkblanding som utfall av språkmøter i den flerspråklige språkbrukerens sinn
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forklare strukturelle drag i norsk og norsk som andrespråk
- identifisere og diagnostisere systematiske avvik mellom innlærerspråk og målspråket norsk.
- analysere norske mellomspråk i lys av individuelle og kognitive faktorer hos innlæreren
- analysere språkblanding slik den arter seg internalisert i individet og eksternalisert i språksystemet
- forklare strukturelle sider ved norsk på en måte som er tilgjengelig for andrespråksinnlærere av norsk
Læringsformer og aktiviteter
Undervisninga vil bestå av en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid med diskusjoner. Det blir lagt vekt på at studentene skal kunne bruke det analyseapparatet de tilegner seg på en kreativ og selvstendig måte.
Inntil 2 godkjent(e) oppgave(r) av skriftlig og/eller muntlig karakter. Obligatorisk aktivitet blir presentert av faglærer ved semesterstart.
Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i to semester (semesteret godkjenningen gis og påfølgende semester).
Obligatoriske aktiviteter
- Inntil 2 skriftlige og/eller muntlige arbeidskrav
Anbefalte forkunnskaper
NORD1102 og NORD1106 eller tilsvarende.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| NORX2317 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Nordiske språk
- Norsk som andrespråk
- Nordisk
- Nordisk språkvitenskap
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Vår 2026
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.