course-details-portlet

NORD2317

Norsk som andrespråk: tverrspråklige og kognitive perspektiv

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Å tilegne seg et andrespråk kommer med noen spesifikke utfordringer. En del av disse utfordringene handler om andrespråkslæring som prosess, og er felles nesten uansett hvilket språk man skal lære seg ("målspråket"), mens andre sider er spesifikke for norsk som andrespråk, enten språket læres ved å interagere med andre språkbrukere eller om det læres i et klasserom. Hva som er utfordrende og hva som enkelt, avhenger også av hvilke språk man kan fra før av.

Dette emnet gir deg gode verktøy til å beskrive og forklare norsk som andrespråk på alle disse feltene, og nødvendige analyseapparat til å kontrastere norsk med andre språk som måtte finnes i klasserommet eller på arbeidsplassen. Emnet bidrar dessuten med både undervisningsrelevante og forskningsrelevante perspektiv.

Menneskets språk kan studeres fra ulike perspektiver, og dette gjelder også i tilegnelsen av et andrespråk. Å lære et nytt språk innebærer å tilegne seg nye tankemønstre og vaner, og når språk møtes, skjer dette både i samfunnet og i språkbrukerens hjerne.

Emnet har to innretninger som alternerer fra år til år, og disse to vektlegger de to perspektivene over i ulik grad.

  1. Språktypologi og norsk som andrespråk i et tverrlingvistisk perspektiv
  2. Strukturelle og kognitive sider ved andrespråksinnlæring av norsk

A. Språktypologi og norsk som andrespråk i et tverrlingvistisk perspektiv

En velfundert undervisning i norsk som andrespråk bygger på kjennskap til sider ved norsk som er vanskelige i et andrespråksperspektiv. Arbeidet betinger også en evne til å se norsk i et tverrspråklig perspektiv. Emnet beskriver norsk språk og setter det inn i en systematisk beskrivelse av verdens språk. Den generelle delen tar for seg systematiseringen av språk i typologiske klasser, den spesielle delen ser norsk i et kontrastivt perspektiv i forhold til store innvandrerspråk i Norge. Fokus rettes mot språklige elementer som kan være vanskelige i minoritetsspråkliges tilegnelse av norsk. Det legges vekt på begrepet innlærerspråk, og det gis en innføring i den lingvistiske og læringsteoretiske bakgrunnen for dette begrepet.

B. Strukturelle og kognitive sider ved andrespråksinnlæring av norsk

Denne varianten av emnet gir ei innføring i hva andre- og fremmedspråk er, hvordan de læres, og kognitive aspekter som kan påvirke individuelle mellomspråksvarieteter av norsk. Hovedvekta ligger på undersøkelser og analyse av selve språksystemet til innlærere (morfologi, syntaks og semantikk) i lys av målspråket norsk og allerede innlærte språk. Emnet tar også for seg hva som skjer når ulike språk møtes i språkbrukerens sinn, gjennom fenomener som transfer, tverrlingvistisk påvirkning og språkblanding. Blant de individuelle aspektene som blir diskutert, er innlærers alder, hvorvidt norsk er det andre, tredje eller n-te språket som læres, metaspråklig bevissthet og om språket tilegnes enklest og mest effektivt på naturalistisk vis eller gjennom eksplisitt undervisning.

Læringsutbytte

Læringsutbytte variant A

Kunnskaper

Kandidaten har

  • kunnskap om sentrale begreper og problemstillinger innenfor tverrspråklige beskrivelser og kan se disse i relasjon til tilegnelse av nye språk
  • gode kunnskaper om norsk språkstruktur i sammenlignende perspektiv med særlig vekt på trekk innen fonologi, morfologi og syntaks som erfaringsmessig er vanskelige i et andrespråkstilegnelsesperspektiv
  • forståelse av hvordan språk kan beskrives og sammenlignes typologisk og hva som kjennetegner norsk blant verdens språk og Norges største innvandrerspråk
  • kunnskap om fonologisk, grammatisk og pragmatisk utvikling av innlærerspråk
  • kunnskap om undervisningsmetoder i norsk som andrespråk med særlig fokus på uttale, grammatikk og pragmatikk

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • definere og bruke sentrale begreper innenfor språklig analyse
  • bruke faglige verktøy til å beskrive og sammenligne sentrale trekk ved ulike språk
  • analysere og beskrive innlærerspråk og utvikle plausible hypoteser om bakgrunn for gitte språklige avvik
  • se andrespråksfenomener i sammenheng med språklæring og språkundervisning
  • bruke innsikt i språklige forskjeller som ressurs under planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av undervisning i norsk som andrespråk

Læringsutbytte variant B

Kunnskaper

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om norsk setningsstruktur og formverk, med vekt på trekk som er kjente utfordringer i voksnes norskinnlæring
  • kunnskap om likheter og ulikheter mellom første-, andre- og tredjespråksinnlæring
  • kjennskap til teorier om kritiske perioder og betydningen av språkinnlærerens alder for læringsløype og sluttnivå
  • kjennskap til moderne teoretiske rammeverk og ny forskning om språklæring som prosess
  • kunnskap om ordlæring og ordlæringsstrategier
  • kunnskap om tverrlingvistisk interferens, transfer og språkblanding som utfall av språkmøter i den flerspråklige språkbrukerens sinn

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • analysere og forklare strukturelle drag i norsk og norsk som andrespråk
  • identifisere og diagnostisere systematiske avvik mellom innlærerspråk og målspråket norsk.
  • analysere norske mellomspråk i lys av individuelle og kognitive faktorer hos innlæreren
  • analysere språkblanding slik den arter seg internalisert i individet og eksternalisert i språksystemet
  • forklare strukturelle sider ved norsk på en måte som er tilgjengelig for andrespråksinnlærere av norsk

Læringsformer og aktiviteter

Undervisninga vil bestå av en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid med diskusjoner. Det blir lagt vekt på at studentene skal kunne bruke det analyseapparatet de tilegner seg på en kreativ og selvstendig måte.

Inntil 2 godkjent(e) oppgave(r) av skriftlig og/eller muntlig karakter. Obligatorisk aktivitet blir presentert av faglærer ved semesterstart.

Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i to semester (semesteret godkjenningen gis og påfølgende semester).

Obligatoriske aktiviteter

  • Inntil 2 skriftlige og/eller muntlige arbeidskrav

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
NORX2317 7,5 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Nordiske språk
  • Norsk som andrespråk
  • Nordisk
  • Nordisk språkvitenskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for språk og litteratur

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Dato 05.05.2026 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL111 grønn sone
25 kandidater