course-details-portlet

NA6024

Naturfag 2 (8-13) - Kropp og helse

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emne fokuserer på å forstå hvordan kroppens små og store systemer virker sammen, hvordan kroppen utvikler seg og hvordan fysisk og psykisk helse kan ivaretas. I tillegg legges det vekt på å gjennomgående inkludere teknologi, naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter, inkludert modellering. Emnet vil ta i bruk eksemplariske arbeids og vurderingsformer i tråd med intensjonen i læreplanverket LK20.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om kroppens oppbygning, organsystemer og funksjoner
  • har kunnskap om oppbygning av celler og til livsprosessene til celler
  • har kunnskap om immunforsvar, mikroorganismer og vaksinering
  • har kunnskap om funksjonene til noen næringsstoffer og hvordan diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftperspektiv
  • har kunnskap om aktuelle helse- og livsstilspørsmål og kan vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
  • har kunnskap om genetikk og bioteknologi og om hvordan drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan arbeide utforskende med problemstillinger i kjente og ukjente kontekster
  • kan sette seg inn i ny teknologi og bruke denne i undervisningen
  • kan utarbeide, bruke og vurdere modeller
  • kan samarbeide med andre og respondere konstruktiv på andres bidrag
  • kan gjennomføre formativ vurdering på ulike måter
  • kan utarbeide læringsaktiviteter på bakgrunn av kompetansemål og overordnete verdier og prinsipper i læreplanen.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan sette seg inn i nye naturfaglige og teknologiske problemstillinger, innhente relevant informasjon og være kildekritisk
  • kan se sammenheng mellom naturfaglig teori og teknologisk praksis, og hvordan dette kan tilrettelegges for elevenes læring
  • kan formidle fagstoff og resultater
  • har didaktisk kunnskap om prinsipper for læring, varierte og elevaktive undervisningsformer og formative vurderingsformer
  • har oversikt over læreplanverket og forståelse for de overordnete prinsippene som gjelder

Læringsformer og aktiviteter

Nettbasert med tre obligatoriske samlinger i Trondheim per semester. På samlingene varieres det mellom forelesninger, diskusjoner, gruppeoppgaver, demonstrasjoner og eksperimentelt arbeid. Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum. Gjennom hele semesteret legges det opp til jevn arbeidsinnsats og obligatoriske innleveringer. Administrativ informasjon formidles via Blackboard.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk innlevering og deltakelse på samlinger

Mer om vurdering

Eksamen

Eksamen er en mappevurdering, en såkalt utvalgsmappe som består av forbedrede arbeidskrav.Det gis formative tilbakemeldinger på arbeidskravene i løpet av semester. Obligatoriske arbeidskrav opplyses ved semesterstart, og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Videre føringer kommer ved semesterstart.

Ved utsatt eksamen kan vurderingsformen endres til muntlig.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Naturfag 2, 8.–13. trinn (KNAT2-8-13)

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LVUT8094 5 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Naturfag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment