Emne - Naturvitenskap i praksis: Metode, Etikk og Formidling - MN8000
Naturvitenskap i praksis: Metode, Etikk og Formidling
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Målsettingen med kurset er å gi alle ph.d.-kandidater innen naturvitenskap og teknologi trening til å bli fremragende forskere, å forstå rollen vitenskapen har i samfunnet, å utføre og kommunisere sin vitenskap effektivt og etisk. Kurset inkluderer en introduksjon til vitenskapshistorie, prinsipper og utfordringer knyttet til vitenskapelige undersøkelser, sentrale og kontroversielle tema på grenseflaten mellom vitenskap og samfunn, vitenskapelig publisering, formidling gjennom media og god vitenskapelig atferd. Et overordnet mål er å gi ph.d.-kandidatene anledning til å reflektere rundt vitenskapelig praksis, knytte dette til eget arbeid og sette dette i perspektiv til vitenskapelig undersøkelse og hvordan dette har utviklet seg gjennom århundrene.
Læringsutbytte
Gjennom kurset vil kandidatene ha oppnådd følgende: Kunnskap i - sentrale tema i vitenskapshistorie - teori og fundamental metode i vitenskapelig undersøkelse muligheter og begrensninger - sentrale tema i grenseflaten mellom vitenskap og samfunn - prinsipper om vitenskapelig- og populærformidling - etiske problemstillinger i vitenskapelig atferd Ferdigheter i - utøve vitenskap og testing av vitenskapelige hypoteser på en formell, systematisk og kritisk måte - diskutere og presentere rollen til vitenskap i samfunnet - vitenskapelig formidling - vitenskapsformidling til allmennheten, interessenter og sluttbrukere - utøve vitenskap i henhold til god etisk skikk og standard, og oppdage tilfeller av vitenskapelig uredelighet. Kompetanse i - prinsipper ift vitenskapelig undersøkelser - god vitenskapelig praksis - kritisk refleksjon rundt egen og andres vitenskap - vitenskapelig formidling - etisk vitenskapelig atferd
Læringsformer og aktiviteter
MN8000 is an intensive course (3-5 days per week, 6 hours per day) with a mandatory attendance policy that is taught once a year every January. The course is based on a combination of lectures and seminars. The seminars are interactive, with a strong focus on student involvement and discussion. The teaching of principles of scientific inquiry, of good and bad scientific conduct, and of scientific writing will be related directly to examples from the student's own work and related scientific practice. The course will be taught as five modules: 1. Communication in Science, 2. History of Modern Science, 3. Ethics in Science, 4. Scientific Theory, 5. Science and Society
Mer om vurdering
At the end of the course there is a group exam. Participants in the group are students that have worked together during the course.
Anbefalte forkunnskaper
Mandatory course for all PhD candidates in the NV faculty. Erfaring med praktisk vitenskapelig forskning og formidling (MSc eller ph.d.-nivå).
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
BI8092 | 7,5 sp | Høst 2015 |
HFEL8000 | 3 sp | Høst 2017 |
SMED8004 | 5 sp | Høst 2019 |
SMED8005 | 3 sp | Høst 2019 |
Fagområder
- Materialteknologi
- Biofysikk
- Kjemisk prosessteknologi
- Biokjemi
- Biologi
- Bioteknologi
- Fysikk
- Kjemi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
- Aleksander Stokke Båtnes
- Brian Arthur Grimes
- Sunniva Kwapeng